Springen naar inhoud

het strijkijzer

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 05 maart 2005 - 17:02

heey :shock: ik heb ff een vraagje, want op school moet ik weten hoe een strijkijzer werkt en wat erallemaa in zit maar dat kan ik nergens vinden dus misschien weet jij het? ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Stephaan

Stephaan

• >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2005 - 18:19

Hier 3 antwoorden : de strijkijzers van mijn grootmoeder (die ondertussen reeds 150 jaar geleden geboren is) bestonden uit een tamelijk dikke gietijzeren plaat met zowat de vorm van een modern strijkijzer. Bovenop zat een handvat zoals bij moderne strijkijzers, maar omdat het ook in ijzer was en heet werd kon je alleen strijken met een pannelap in je hand. De strijkijzers (want iedere familie had er toen tenminste 2)werden afwisselend op de kachel gezet om op te warmen, terwijl met het andere gestreken werd.
Een volgende stap was dat de bodemplaat opstaande randen kreeg met enkele verluchtingsgaten erin. In het zo gevormde bakje dat ook nog een dekseltje had, werd houtskool aangestoken en die werd af en toe bijgevuld tijdens het strijken. Dit systeem werd in de tropen veel toegepast omdat daar geen kachels (nodig) waren
In een electrisch strijkijzer zit boven de bodemplaat een electrisch geisoleerde weerstand waarvan de temperatuur door een (door jezelf instelbare) thermostaat geregeld wordt. Tegenwoordig zit er ook bijna alijd een waterreservoirtje boven de weerstand. De stoom die bij het koken van dat water ontstaat kan je (ook al weer door jezelf regelbaar) langs openingen in de bodemplaat naar de te strijken stof leiden.
Dikwijls wordt er over een klein deeltje van de weerstand een klein beetje stroom op lage spanning "afgetapt " om een controle lampje te laten branden dat toont of de thermostaat werkt.
Verder zit er natuurlijk tegenwoordig een warmte geisoleerd handvat aan en een snoer (met aarding) naar het stopkontakt.
Ben ik een beetje behulpzaam geweest?

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 maart 2005 - 19:34

Modern strijkijzer:
er zit een elektrisch verwarmingselement (net als de grille in de oven of dat kronkelende ding van het gourmette-apparaat) in; die verwarmt de plaat waar je mee strijkt en er zit een regeleenheid (stukje elektronica) in die de temperatuur regelt aan de hand van de instelling.
Stoom laat je ontstaan door gecontroleerd wat water op die hete plaat te laten druppelen. Water zet ongeveer 1600 keer uit als het overgaat tot stoom, en deze overmaat kan alleen ontsnappen door de gaatjes in die plaat.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures