Zwaartekracht en gewicht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 321

Zwaartekracht en gewicht

Geef een voorbeeld + teken het als

1)je bij het starten naar omhoog gaat

2) je bij het vertragen naar beneden gaat

Dit snap ik niet echt goed, dit heeft te maken met als je bijvoorbeeld in lift zit en je stijgt dan heb je dus versnelling en zwaartekracht die tegengesteld zijn, waardoor jij een grotere massa krijgt ... maar hoe ik 1 en 2 dan juist teken?

Gebruikersavatar
Berichten: 140

Re: Zwaartekracht en gewicht

Ik snap de vraagstelling niet goed maar ik hoop dat je hier iets mee bent:

Je massa blijft altijd hetzelfde..of je nu op aarde, de maan of in een lift staat. Wat jij bedoelt is het gewicht. Gewicht is niets meer dan kracht uitgedrukt in kg ipv Newton.

We zullen een paar gevallen beschouwen. Neem ff een man van 80 kg. (m= 80 kg)

a) stilstaande lift (a = 0)

krachtenevenwicht:
\( \vec{R} + \vec{G} = m\vec{a} \)
\( R - mg = 0 \)
\( R = mg = 10m = 800 \)
Newton. (ik neem ff voor g 10 m/s², das gemakkelijker)

De kracht R uitgedrukt in kg kracht = R/10
\( R = 80 \)
kg kracht.

b) lift versnelt met een versnelling a = 2 m/s² naar boven.

krachtenevenwicht:
\( \vec{R} + \vec{G} = m\vec{a} \)
\( R - mg = ma \)
\( R = m(g+a) = 80(10+2) = 960\)
Newton.

in kg kracht:
\( R = 96 \)
kg kracht. De man zou dus 96 kg wegen op een weegschaal

c) lift versnelt met een versnelling a = -2m/s² (dit is dus naar beneden)
\( \vec{R} + \vec{G} = m\vec{a} \)
\( R - mg = ma \)
\( R = m(g+a) = 80(10-2) = 640\)
Newton.

in kg kracht:
\( R = 64 \)
kg kracht. De man zou dus 64 kg wegen op een weegschaal

d) lift versnelt met een versnelling a = -g = -10m/s² (naar beneden dus)
\( \vec{R} + \vec{G} = m\vec{a} \)
\( R - mg = ma \)
\( R = m(g+a) = 80(10-10) = 0\)
Newton.

in kg kracht:
\( R = 0 \)
kg kracht. De man zou dus 0 kg wegen op een weegschaal.

Ondanks dit alles blijft de massa van de man 80 kg. Massa is niet hetzelfde als gewicht!

Berichten: 2.504

Re: Zwaartekracht en gewicht

klopt

Zo bijvoorbeeld: in de ruimte heeft een mens misschien geen gewicht, maar wel een massa.

Zo heb ik vorig jaar een vraagstukje gekregen waarbij een astronaut zich afduwt tegen een sonde. Bijvoorbeeld de astronaut weegt 80 kg en de sonde 800 kg, astronaut duwt met een kracht van 10 N. Gevraagd: versnelling van beide voorwerpen.

F=m*a

op de aarde is die a constant de zwaartekracht, dus schrijft men F=m*-g(naar beneden)

Stel je nu eens voor wat er gebeurd als de koord van de lift breekt...
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Zwaartekracht en gewicht

Gewicht is niets meer dan kracht uitgedrukt in kg ipv Newton.
Onzin. Gewicht wordt gewoon in Newton uitgedrukt. Mijn gewicht hier, stilstaand op aarde, is m*g.

Ik vraag me af waar je dat vandaan haalt ("omrekenen naar kg"). Sowieso is het raar om een kracht in kg uit te drukken, dat heeft fysisch geen betekenis (of "nut"). Op een weegschaal gebeurt dat natuurlijk wel, maar dat terzijde (hier gaat het om theorie, niet een manier om massa praktisch te bepalen).

zie Gewicht op wiki
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 582

Re: Zwaartekracht en gewicht

Phys schreef:Onzin. Gewicht wordt gewoon in Newton uitgedrukt. Mijn gewicht hier, stilstaand op aarde, is m*g.

Ik vraag me af waar je dat vandaan haalt ("omrekenen naar kg"). Sowieso is het raar om een kracht in kg uit te drukken, dat heeft fysisch geen betekenis (of "nut").

Geef een voorbeeld + teken het als

1)je bij het starten naar omhoog gaat

2) je bij het vertragen naar beneden gaat

Dit snap ik niet echt goed, dit heeft te maken met als je bijvoorbeeld in lift zit en je stijgt dan heb je dus versnelling en zwaartekracht die tegengesteld zijn, waardoor jij een grotere massa krijgt ... maar hoe ik 1 en 2 dan juist teken?
Een massa wordt nooit groter, kleiner, ... Het gewicht daarentegen wel, zoals hierboven aangetoond.

Meer uitleg, vind je hier: Wikipedia-massa_vs_gewicht

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Zwaartekracht en gewicht

Inderdaad een verwarrende uitleg die daar gegeven wordt.
Hmm, dat bedoelde ik niet te zeggen. Ik vind het juist vrij duidelijk. Wat vind je verwarrend eraan?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 582

Re: Zwaartekracht en gewicht

Hmm, dat bedoelde ik niet te zeggen. Ik vind het juist vrij duidelijk. Wat vind je verwarrend eraan?
Ik had het over de 'kracht in kg' :D .

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Zwaartekracht en gewicht

Ah ok, ik dacht dat je het over het wikipedia-artikel had :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 140

Re: Zwaartekracht en gewicht

Ik weet het ook niet meer met gewicht en massa...

Maar kracht kan wel degelijk uitgedrukt worden in kg kracht:

http://en.wikipedia.org/wiki/Kilogram-force

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Zwaartekracht en gewicht

Natuurlijk kán het, het is alleen erg onhandig (op bepaalde toepassingen na, maar in ieder geval niet deze opgave). Het gewicht varieert namelijk per positie, terwijl de massa gelijkblijft.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Zwaartekracht en gewicht

Er staat ook bij vermeld dat het geen SI-eenheid is. Je zal het dus ook nooit tegen komen in een (degelijk) wetenschappelijk document. Ik denk ook dat weinig mensen er vertrouwd mee zijn. Het is dus een redelijk waardeloze eenheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 140

Re: Zwaartekracht en gewicht

Er staat ook bij vermeld dat het geen SI-eenheid is. Je zal het dus ook nooit tegen komen in een (degelijk) wetenschappelijk document. Ik denk ook dat weinig mensen er vertrouwd mee zijn. Het is dus een redelijk waardeloze eenheid.


Die "redelijk waardeloze eenheid" wordt wel vaak gebruikt. Ik hoor niemand zeggen "Ik weeg 800 Newton", terwijl het eigenlijk op die manier zou gezegd moeten worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Zwaartekracht en gewicht

Nu gaat de discussie echt de verkeerde richting in. Welke termen het volk wanneer gebruikt, is compleet irrelevant en staat geheel los van de wetenschappelijke termen. Dit is trouwens één van de bekendste voorbeelden waarbij de wetenschappelijke betekenis veel strikter is dan in het dagelijks taalgebruik. Het staat expliciet vermeld in de wiki-artikels, bijv.
In informal everyday usage, mass is more commonly, although incorrectly, referred to as weight, but in physics and engineering, weight of the object strictly means the value and the direction of an electromagnetic force acting on a support from the object placed in gravitational field


Zullen we maar weer terug naar de opgave? :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Zwaartekracht en gewicht

dumery schreef:Geef een voorbeeld + teken het als

1)je bij het starten naar omhoog gaat

2) je bij het vertragen naar beneden gaat
Ik stel voor dat je hier eens de volledige opgave post waar dit onder gestaan moet hebben.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer