Springen naar inhoud

Werking suiker op het hart [biologie]

• Log in om te kunnen reageren

Mirjam

Mirjam

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2007 - 12:05

ik heb een vraag over de werking van suiker op het hartritme/hartfrequentie. Ik weet dat als suiker in je lichaam komt, het in de bloedbaan terecht komt. het glucose zorgt voor een enorm hoge osmotische waarde, waardoor er vocht wordt onttrokken aan de cellen om deze concentratie (osmotische waarde) glucose omlaag te brengen. om dit te voorkomen, produceert de pancreas/alvleesklier die wordt aangezet door de hypothalamus--> hypofyse, waar de laatste een hormoon afscheidt dat op een receptor op de alvleesklier gaat zitten, waardoor er een reactie in gang wordt gezet waarmee het hormoon insuline wordt geproduceerd. dit hormoon komt vervolgens in de bloedbaan terecht en gaat op insulinereceptoren op de celmembranen van de cellen zitten, die hierdoor toegankelijker worden gemaakt voor glucose, en dus meer glucose gaan opnemen. omdat glucose de osmotische waarde in de cellen zodanig verhoogd dat het gevaarlijk is, en het niet kan worden opgeslagen wordt het in de cellen omgezet in glycogeen (door het insuline) en dat kan wel worden opgeslagen (100gram ong)

nu is mijn vraag wat suiker nu eigenlijk voor werking heeft op het hart. Ik ga samen met mijn vriendin voor onze PWS zoeken naar het antwoord op de vraag wat voor effect suiker als stimulerend middel heeft op het hartritme. Je zou zeggen, aangezien suiker (dextrose, maltose etc) in alle energiedrankjes zit en wij AA-drink willen onderzoeken, het zo ie zo een stimulerend middel is (verhogende sportprestaties) en doordat je sportprestaties zouden verbeteren als je het drinkt, dat suiker de bloedvaten vernauwt waardoor het hart harder en vaker gaat pompen per tijdseenheid (Het hartritme schiet dus omhoog!!) en dan zou je zeggen dat er daardoor meer O2 per tijdseenheid bij de spieren komt, waardoor je aerobe verbranding (zonder melkzuurvorming) toeneemt, en dtit je sportprestatie verbeterd.

maar dit laatste "blokje"; dat weet ik dus niet of het waar is en het is vrij oppervlakkig om dat zo te zeggen in ons PWS. Vandaar dat ik hoop dat iemand me zeer nauwkeurig kan uitleggen wat er dan wťl gebeurt in ons lichaam als we suiker(glucose) innemen, en vooral (aangezien ons PWS hier op gericht is) wat suiker doet met het hartritme/hartfrequentie.

alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2007 - 16:37

Ik heb toevallig een paar weken terug nog praatje bijgewoond van een hartchirurg.
Dit ging over de invloed van glucose en insuline op de overlevingskans van patienten na een hart operatie waarbij het hart stilgezet is.

Bij zo'n operatie wordt altijd GIK toegediend (Glucose, Insuline en Kalium) en dat schijnt de overlevingskans te verhogen.
En nu wordt onderzocht waarom dit zo goed werkt.
Na zo'n operatie blijkt dat mensen met minder glucose in hun bloed een hogere overlevings kans hebben.
Hoe minder hoe beter.
Of dit bij een gezond hart ook zo is weet ik niet maar een belangrijk gegeven is dat het hart voornamelijk vetzuren verbruikt en heel weinig glucose.
Dus veel goed zal die glucose niet doen voor je hart, je spieren is een compleet ander verhaal.
Minder dan niks is onmogelijk.
De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Mirjam

Mirjam

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2007 - 17:07

bedankt voor je antwoord!
Ja, bij biologie heb ik ook geleerd dat je 100gram glycogeen opslaat, maar vooral vetzuren omzet in glycogeen en dat weer in glucose.

ik denk dat ik maar als stimulerend middel cafeÔne neem. dŠt werkt volgens mij wel op het hart, omdat het de bloedvaten schijnt te vernauwen en dat daardoor je hart sneller en vaker pompt per tijdseenheid!
Zou jij - of iemand anders- daar wel de werking van op het lichaam (met name het hart!) weten?

want dan zou je zeggen - volgens mij zitten er bepaalde receptoren in je bloedvatwanden - dat cafeine aan bepaalde van die receptoren bindt en hierdoor een reactie in gang zet die de bloedvaten laten vernauwen (dus de bloedvatwanden trekken zich dan denk ik samen??)

en dat dan als gevolg daarvan je hart sneller en vaker gaat kloppen => je hartritme/hartfrequentie gaat OMHOOG.
en dan zou je zeggen dat er daardoor meer O2 per tijdseenheid bij de spieren komt, waardoor je aerobe verbranding (zonder melkzuurvorming) toeneemt, en dtit je sportprestatie verbeterd.

Maar kan iemand mij dus nauwkeurig uitleggen wat cafeine precies doet in het lichaam, welke processen er starten als zich cafeine in het lichaam bevindt..en wat het doet met het hart en de invloed op de werking van het hart!!

Alvast bedankt

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures