Springen naar inhoud

Kleine gaatjes in glas


  • Log in om te kunnen reageren

#1

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 oktober 2007 - 12:30

Ik ben op zoek naar de beste manier om kleine gaatjes in glas te boren. Ik heb van andere mensen gehoort dat tandarts boortjes het beste zijn hiervoor al zijn ze meer gemaakt voor slijpen dan voor boren.

Mijn vraag is als volgt, ik heb een normale boormachine. Maar ik vroeg me af of een Dremel niet beter zou zijn.

Een dremel kan tot 10x hoger rpm aan, wat mischien beter is voor deze kleine gaatjes (~1mm)

Heeft iemand hier ervaring mee?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Mrtn

    Mrtn


  • >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 oktober 2007 - 15:23

Er bestaan voor metalen boortabellen (verspanen), die relatie tussen feed en toerentallen geven. Ik stel me voor dat het voor glas ook bestaat en dan kan je waarschijnlijk afleiden of hogere toerentallen beter zijn en wat je met je feed kan doen (doordrukken of rustig aan doen).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

#3

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 oktober 2007 - 12:04

Bedankt, ik heb hier een goede site gevonden:
http://www.ukam.com/...mmendations.htm

#4

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 31 oktober 2007 - 22:54

Wat is de bedoeling van dat boren in glas,of ben ik te nieuwsgierig! :D

Kun je dat glas niet vervangen door bijv. PMMA (polymethyl methacrylaat -als ik me niet vergis).
Of mogelijk rvs.

Je wilt wrs.iets maken dat lucht,andere gassen of vloeistof doorlaat en het verloop zien?!

PMMA is tegen diverse zaken goed bestendig,behalve veel warmte.

#5

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 november 2007 - 12:54

Pyrex wafer, jammer genoeg maken ze niet echt PMMA wafers. Ook zou je die niet anodisch kunnen binden met een silicium wafer.

PMMA is een mogelijke optie voor de toekomst, maar in de semi-industrie zijn ze nog al verpand aan glas en silicium en hebben ze moeite met het accepteren van polymeren. Eerst dus in glas, dan kijken of het in plastic kan.

Maar goed, wat ik ga proberen is een Dremel op de kop tikken, ik heb al tandarts boortjes, voor koelvloesitof ga ik denk ik DI-water gebruiken, mischien mineralen olie. Moet ik alleen nog een goede manier vinden om de wafer vast te zetten. De website hierboven geeft aan dat ik op zo'n 10.000 rotaties moet gaan zitten.

#6

E.Desart

    E.Desart


  • >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 november 2007 - 14:28

Als je een goed optieker kent kan je daar misschien materiaal lenen.

Boren van kleine gaatjes in brilglazen is standard voor hen.
Er zijn brilglazen die rechtsreeks vastgeschroefd worden aan het montuur.

Hangt er vanaf wat je kleine gaatjes noemt natuurlijk.
De gaatjes die zij boren zijn voor de verschillende doormeters van brilschroefjes.

En zij hebben van die dingen om zowel boor als glazen te fixeren.
Mogelijk kunnen zij het zelf voor jou doen.

Eric
Eric

#7

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 november 2007 - 14:55

De gaatjes zouden even groot zijn, maar ik denk dat de gemiddelde optieker de glazen besteld en niet meer zelf maakt. Verder doe ik het liever zelf.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures