Springen naar inhoud

Opzwellen/bulten, hoe werkt dat?

• Log in om te kunnen reageren

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 22 oktober 2007 - 12:38

Ik ben niet bepaald een medicus, maar ik denk dat dit onder pathologie valt. Als een van de geneeskundige moderators vind dat het hier niet onder valt, verplaats dan maar...

Enniewee: afgelopen weekend heb ik de bovenbuurman geholpen met het naar boven sjouwen van een bankstel. Het is nogal krap met draaien in het trapportaal, en de bank gleed op een gegeven moment uit zijn handen. Dat had als resultaat dat mijn middelvinger precies op de rand van een lichtknop viel, en de bank erbovenop. Gevolg: een paar flinke vloeken uit mijn mond en een opgezwollen vinger. Inmiddels al zo goed als geen last meer van, maar het heeft me wel doen afvragen waar dat opzwellen nou goed voor is en hoe dat werkt. Ook als je bijvoorbeeld flink je hoofd stoot of met voetbal een trap tegen je schenen krijgt, krijg je een bult. Waar komt die zwelling vandaan? Is het onderhuids wondvocht dat zich ophoopt? Zwelt het bot op? Spieren of bloedvaten?

En dan vraag ik me ook nog af of het een bepaald nut dient. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat het als een soort van beschermlaag vormt voor beschadigd weefsel ofzo, maar het zou net zo goed gewoon een bijverschijnsel kunnen zijn.

Ofwel: interessant fenomeen, die bulten en zwellingen. Wie kan mij wijzer maken?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2007 - 13:05

Tumor is het Latijnse woord voor zwelling. Het wordt door leken vaak gebruikt als synoniem met kankergezwel, maar een tumor kan zowel goedaardig als kwaadaardig zijn.

Zwelling op of in het lichaam kan dan ook verschillende oorzaken hebben: door toename van vocht, door meer cellen, of door een combinatie van beide. Een buil op het hoofd na een val bestaat voornamelijk uit oedeem, misschien gecombineerd met rode bloedcellen door een bloeduitstorting. Bij een ontsteking zoals een steenpuist is er sprake van oedeem, ontstekingscellen, en pus. Bij een atheroomcyste is er een holte gevuld met een talgachtig materiaal. Ook een huidwrat is een (goedaardige) tumor. En tenslotte zijn er ook de kwaadaardige tumoren, de kankergezwellen.

De vijf klassieke kenmerken van een ontsteking zijn:

tumor (zwelling)
calor (warmte)
rubor (roodheid)
dolor (pijn)
functio laesa (niet goed kunnen gebruiken van het lichaamsdeel).

Handig toch, Wiki :D
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 22 oktober 2007 - 13:15

Wat verder geklikt, kom ik op Oedeem uit. Die zegt:

bij ontstekingsreacties, infecties en kneuzingen raakt primair de vaatwand beschadigd en wordt onder invloed van allerlei zeer lokaal afgegeven stoffen meer doorlaatbaar. Eiwitten treden uit de bloedbaan en de colloidosmotische tegendruk wordt minder. Er ontstaat oedeem.

Als ik het goed begrijp is dat dus het geval bij de situaties die ik hierboven schetste.

Het is nogal vaag. "allerlei zeer lokaal afgegeven stoffen", "colloidosmotische"... Kan iemand dat iets beter uitleggen (maar wel zodanig dat ik het snap). En is het nu een bijverschijnsel of heeft het een functie?
- Jimi Hendrix -

dopamean

dopamean

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2007 - 23:03

Simpel uitgelegd: Is er een trauma (weefsel beschadiging) zoals het geval bij jou bovenbuurman. Wat er gebeurt is dat de kleine vertakkingen van de bloedvaten stoffen (onder andere eiwitten en de stoffen die jij noemde) naar buiten doen treden, om het beschadigde weefsel op te ruimen. Zo onstaat dus de zwelling. Het lichaam maakt het gebied van de trauma trouwens eerst wat warmer om vasodilitatie ( vaat verwijding ) te krijgen zodat de stoffen beter naar het aangedane gebied kunnen. Ik hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd en dat je het zo begrijpt.
-----------------------------------------------------------
:D

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 november 2007 - 14:02

[quote name='Ger' post='359972']"colloidosmotische"[/quote]
De colloidosmotische druk (colloidal osmotic pressure) is de  
Simpel uitgelegd: Is er een trauma (weefsel beschadiging) zoals het geval bij jou bovenbuurman.[/quote]
Mijn interpretatie is dat hijzelf het slachtoffer was van trauma, maar dat terzijde.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 12 november 2007 - 16:45

De colloidosmotische druk (colloidal osmotic pressure) is de  

Mijn interpretatie is dat hijzelf het slachtoffer was van trauma, maar dat terzijde.

Klopt, het was mijn vinger die de bank opving. Slecht plan trouwens als je geen Superman heet. :D
Ik denk trouwens dat er toch iets meer aan de hand is, 3 weken later heb ik er nog steeds last van bij bepaalde belastingen. Ik zal maar eens kijken wanneer ik ermee naar de dokter kan.
- Jimi Hendrix -

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 03 december 2007 - 11:18

Ter info: ik ben inmiddels bij de dokter geweest en er is niets kapot. Er zit alleen een stuk littekenweefsel in de weg, waar af en toe een pees overheen schuift. Dat doet dan pijn. Volgens de dokter moet het na verloop van tijd vanzelf minder worden. Erin gaan snijden raadt hij af, vanwege de risico's en het grotere ongemak wat ik dan tijdelijk heb.

Maar goed, daar ging dit topic niet over. Wat ik wel opvallend vind: hoe komt dat littekenweefsel daar? Hoe kan het dat er na zo'n klap een bult als litteken ontstaat? Als ik het goed begrijp is dat een rest van het eerder genoemde oedeem, maar ik zou verwachten dat dit relatief kort nadat de schade hersteld is zou verdwijnen. Hoe komt het dat zoiets dan een jaar duurt?
- Jimi Hendrix -

Drs.P

Drs.P

• >100 berichten
  • 163 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2007 - 10:16

Aan het eind van het ontstekingsproces zal er regeneratie plaatsvinden, of "repair". De "keuze" hiertussen wordt bepaald door een aantal factoren; type weefsel, aard van de wond en andere factoren zoals rust en infecties. Wanneer er de repair route opgegaan wordt, zullen fibroblasten uittreden in het onstekingsgebied en hier collageen afzetten. Dit collageen is het bindweefsel/litteken weefsel welke de bult vormt.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 12 december 2007 - 13:23

Akkoord, het is dus dat collageen. Maar dat het lang blijft zitten lijkt mij niet logisch. Zeker als rust een factor van betekenis is, want ik heb het niet bepaald rust gegeven (ik was 10 seconden later weer vrolijk aan het sjouwen, ben gewoon gaan werken (veel PC werk), etc. Ik zou verwachten dat het aangemaakte weefsel dan eerder slijt dan als je rust houdt. Toch is een bult op je hoofd meestal weer vrij snel weg. Hoe zit dat dan?
- Jimi Hendrix -

Drs.P

Drs.P

• >100 berichten
  • 163 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2007 - 14:24

Bij "repair" krijg je dus collageen, littekenweefsel. Wanneer de wond geen rust krijgt (en andere factoren) zal het eerder richting repair gaan, ipv regeneratie. Juist doordat je iets geen rust geeft, krijg je dus littekenweefsel.

Het collageen ontzettend lang blijven zitten, zelfs je hele leven.

Bij die bult op je hoofd kan het zijn dat er geen collageen afzetting heeft plaatsgevonden, sowieso is de eerste reactie het oedeem (de eerste 7 dagen sowieso) wat eerder genoemd is. Hierbij kan het vocht (wat daar hebben we het dan over) gewoon afgevoerd worden.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 12 december 2007 - 14:36

Aah, nu snap ik het. Dat collageen is dus geen vocht of zacht weefsel, maar een stevig, robuust weefsel. Dat zal inderdaad niet zomaar slijten, nee.

Bedankt, je hebt een medisch onbenul weer een stukje wijzer gemaakt. :D
- Jimi Hendrix -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures