Springen naar inhoud

Het besef dat er andere ''werelden'' zijn..

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Heezen

Heezen

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2007 - 13:36

Als reactie op vele topics in deze subforum:

Ik merk dat velen de wetenschappelijke houding niet kunnen verlaten als we het over geloof hebben.
Iemand merkt bijv, op dat een leven na het dood niet kan bestaan aangezien hersencellen allemaal dood gaan, alle herinneringen weg gaan etc, een ander merkt op dat de hemel een hel zal zijn, omdat het een soort van psych. gevangenis zal zijn etc..

Met andere woorden, men denkt dat er geen andere wereld is als deze..

Ikzelf ben religieus, en geloof inderdaad in een leven na de dood. Maar al mijn herinneringen, mijn gevoelens etc, mijn ''ziel'' ( inderdaad, en dit is dus niet (thans) te verklaren met de wetenschap,- maar hierdoor hoeft het niet perse als onzin bestempeld te worden) zal behouden worden, en na je dood ''zal men verder leven''.

Onnodig om uit te leggen dat het niet plaatsvind in deze materiele wereld die we ervaren,- een ''wereld'' in de meest uitgebreide zin des woords, een wereld die onderworpen zijn aan natuurwetten, waarbij de lading van een elektron -1,6E-19C is, waarbij c=3E8m/s is, waarbij twee massas mekaar aantrekken..
Zelfs deze wereld is een grote mysterie voor mij.. En deze zaken ( cq de natuurconstantes , natuurwetten e.d.) suggereren voor mij dat het een erg mooi in elkaar passende kunstwerk is..

De mens is nieuwsgierig, ik ben ook erg nieuwsgierig, en ben geboeid door de materiele wereld die we ervaren (cq. natuurkunde) maar ook door de andere wereld (cq. religie).
Het menselijk brein is tot vele wonderen in staat ( in zie bijv. het bedenken van iets als de Qmech, de relativiteit) als een ''wonder''; zo een mooi ding is het brein om zo prachtigs te kunnen bedenken. En deze zaken roepen bij mij twee soorten bewonderingen op: Hoe mooi de natuur wel niet is ( met natuur bedoel ik natuurlijk niet ''de bomen, vlinders en riviertjes'') en hoe mooi het menselijk denk vermogen ook niet is..

Wat ik met deze topic wil zeggen ( misschien wat omslachtig, maar vergeef me) is dat het menselijk brein sommigen zaken , aangaande de andere ''wereld'' of wellicht ook aangaande deze wereld, niet kan snappen, cq. het menselijk brein kan niet alles snappen.
Als concreet voorbeeld : De mens kan het concept van '"God'' niet snappen. Ik geloof in God, maar erg oppervlakkig, de details weet ik niet, cq. vragen als ''hoe kan het zijn dat God voor altijd bestaat, het moet toch een begin hebben, en hoe kwam God tot stand?'' - achtige vragen kan ik geen antwoord op vinden.

Dit is dan ook een argument wat velen non-atheisten aanvoeren:
''Je mag dan zeggen dat God alles heeft geschapen, maar door wat is God geschapen?''

mvg,
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just fucked urself..
Correct me if I'm wrong.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 oktober 2007 - 16:02

Het was n.m.m. niet nodig hier een apart topic voor te openen, aangezien de meeste zaken die je hier noemt (en dat geef je trouwens zelf ook al aan) reeds besproken worden. Ook de verscheidene vormen van kritiek die je hier uit, zijn elders al aan bod gekomen, en kunnen nog steeds aan bod komen. Ik zie hierin echter geen opening naar een (nieuwe) discussie.

-slotje-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures