Springen naar inhoud

Krachtenmodel / vls van velg


  • Log in om te kunnen reageren

#1

scheffers

    scheffers


  • 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2007 - 14:16

Voor een project op school (moderne materialen) moet ik een model ontwikkelen voor een velg.. hierin moeten de krachten komen te staan welke er op een velg werken..

Aan de hand van dit schema/model moet er bepaalt worden welke eigenschappen het belangrijkst zijn voor een velg..
Dit wordt bepaalt adhv een Asby model...

iemand een idee voor een simpel VLS waar ik de belangrijkste krachten uit kan herleiden?

wellicht klinkt het een beetje wazig allemaal, maar dat is het voor mij ook nog allemaal.. we werken op school met het boek:"materiaalkeuze voor ontwerpers" van M Kooijman en M. Pallada..

... thanx voor alle inbreng alvast!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 25 oktober 2007 - 17:14

Je velgmateriaal moet je afstemmen op het doel en de omstandigheden waarin de velg gaat worden gebruikt.

Het profiel is afhankelijk voor het doel,riemoverbrenging,fietsband,autoband (race of toerwagen) ,vliegtuigwiel,etc.

Roestwering bij wielvoertuigen,dus een aluminium-legering of staallegering

Sterkte maatgevend,kan dan in combinatie met de eerste "parameter"

Kosten aanschaf en kosten productie ;simpel staal 37 walst/perst makkelijker van Chr/NI-staal.

Mogelijk is dit een aanloop!

#3

scheffers

    scheffers


  • 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2007 - 18:53

Je velgmateriaal moet je afstemmen op het doel en de omstandigheden waarin de velg gaat worden gebruikt.

Het profiel is afhankelijk voor het doel,riemoverbrenging,fietsband,autoband (race of toerwagen) ,vliegtuigwiel,etc.

Roestwering bij wielvoertuigen,dus een aluminium-legering of staallegering

Sterkte maatgevend,kan dan in combinatie met de eerste "parameter"

Kosten aanschaf en kosten productie ;simpel staal 37 walst/perst makkelijker van Chr/NI-staal.

Mogelijk is dit een aanloop!



ow ja! ben ik eigelijk vergeten te melden, het gaat om een (sport)motor-velg... maar de vraag was dus eigelijk een beetje welk model we hier op los kunnen laten om parameters te verkrijgen welke we kunnen invoeren in een asbey model..

#4

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 26 oktober 2007 - 08:09

Ik ken niet alle moderne kretologie (terminologie),dus mijn vraag:Wat is een asbeymodel,is dat ergens een standaard (-model).

Wat de aangevoerde of gezochte parameter betreft,zul je wrs.de gelijke condities moeten zoeken om een velg te maken,die een dermate model heeft dat hij/zij aan die condities voldoet.

Als je het dus hebt over de velgen van de wielen van een sportmotor,zullen er door de optredende krachten bij snelheid,bochten nemen onder de meest ongunstigste hoeken,het gebruikte materiaal van de banden,

er situaties door combinatie van diverse krachten optreden die dus de meest ongunstigste belasting opleveren op je te ontwerpen velg.

Zijdelings werkende variabele krachten ,wrijving en hierdoor optredende metaalmoeheid zullen een grote invloed hebben op het bepalen van de constructie.

Je topic lijkt eenvoudig,doch is zeer moeilijk te beantwoorden;ik vraag me af wie jou dat onderwerp in de maag geschoven heeft! :D

#5

scheffers

    scheffers


  • 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2007 - 13:58

niemand, dat hebben we zelf, vandaar dat ik ook al in de groep heb gegooid het op een ander soort model te gooien





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures