Springen naar inhoud

Natte/droge neerslag

• Log in om te kunnen reageren

dumery

dumery

• >250 berichten
  • 321 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2007 - 21:17

De term "zure regen" is niet helemaal juist. Het zou beter zijn om te spreken van zure neerslag of van "zure depositie". Zure depositie komt namelijk niet alleen in "natte" vorm voor, maar ook in "droge" vorm. Sneeuw en hagel is dus ook zure regen.
(van wiki)

natte, zure neerslag (natte depositie): zure regen, hagel, sneeuw, mist of dauw
droge, zure neerslag (droge depositie): verzurende stoffen die als minuscuul kleine deeltjes of als gassen neerslaan
( van http://www.vrom.nl/p...id=25250#b25252 )

nu weet iemand wie hier verkeerd is? want wiki stelt dus eigenlijk sneew en hagel voor als de droge vorm, maar vrom zegt zure regen is ook sneeuw en hagel, dit is natte vorm, en droog is dan de stoffen?

hoe moet ik dit interpreteren?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 oktober 2007 - 22:21

Over het algemeen moet je wikipedia-artikelen kritisch bekijken. Ook in dit geval. Sneeuw en hagel zijn geen droge depositie. Het zijn beide verschijningsvormen van water.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Stephaan

Stephaan

• >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2007 - 12:29

Met alle nodige eerbied voor andere meningen wil ik mijn idee toch even kwijt : Ik vraag me af of alle vormen van water vanaf ijs bij -273C via vloeibaat water tot en met stoom wel allemaal nat kan noemen. Er schijnt me daarover wel enige verwarring te bestaan. Spreekt men niet van natte en van droge (oververhitte) stoom? En natuurlijk is er ook droog ijs. Dat is , geloof ik CO2 in vaste vorm. Het heet droog om dat het bij sublimatie niet nat maakt , in tegenstelling tot (water)ijs dat wel nat maakt als het smelt. Is ijs daarom nat? Men spreekt wel van natte sneeuw. Is dat niet omdat er ook droge sneeuw bestaat?
Ik denk dat dit weer maar eens een geval is van spraakverwarring tussen wetenschappelijke taal en dagelijks woordgebruik. Bestaat er wel een wetenschappelijke definitie van "nat" ?

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 oktober 2007 - 14:55

Ik vraag me af wat het verschil is, zowel sneeuw als regen komt uit een wolk en dat is waar het de zuur opneemt. Bij hagel is er nog minder verschil, dat is regen dat weer bevriest.

slechtweervandaag

slechtweervandaag

• >25 berichten
  • 77 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2009 - 17:29

Deze week lag er zogenaamd saharastof op de auto en op de terrasmeubels. Omdat het me zo geel leek, heb ik een aantal mespuntjes ervan op een brandende lucifer in een metalen potjesdeksel gegooid. Sissend schoot er een vlam omhoog, zo'n tien centimeter ongeveer, die meteen weer doofde. Rond de lucifer was de stof donkerbruin gekleurd. Om het mogelijke effect van statisch geladen fijne stofdeeltjes te onderzoeken, heb ik hetzelfde procťdť toegepast met bloem en talkpoeder. Eerst uitstrooien op de terrastafel in kunststof, opvegen met een stoffer en blik in kunststof, een kleine hoeveelheid op de vlam strooien: geen effect. Kan zwaveldioxide in zure regen neerslaan als zwaveldeeltjes?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 september 2009 - 18:24

Lijkt me sterk. De naam zegt het al, zwaveldioxide, ofwel reeds geoxideerd. Dat kan dan misschien nog wel verder geoxideerd worden, maar met steekvlam en al?

Lag er ipv "saharastof" niet een enorme vracht pollen van een of andere boom? Geen idee wat erop dit moment ergens massaal bloeit overigens, maar in het voorjaar kun je dat prima hebben. Als je nog wat van dat stof hebt, leg het eens onder een fatsoenlijke microscoop?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

slechtweervandaag

slechtweervandaag

• >25 berichten
  • 77 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2009 - 16:01

Pollen! Daar heb ik nog niet aan gedacht. Bedankt voor de tip!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures