Springen naar inhoud

[scheikunde] octaangehalte


  • Log in om te kunnen reageren

#1

vds.nils

    vds.nils


  • 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2007 - 22:59

beste,

ik ben een werk aan het schrijven over biobrandstoffen, nu vraag ik mij af of een hoger octaangehalte ook meer pk levert, of dat een hoger octaangehalte gewoon beter is voor de motor.

bedankt,
Nils Van den Steen

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2007 - 06:24

De brandstoffen met een hoger octaangehalte hebben een hogere klopvastheid en een hogere energieinhoud.
Op de Engelse wikipedia is een staat er veel info: http://en.wikipedia....i/Octane_rating

Veranderd door Ruben01, 23 oktober 2007 - 06:25

BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#3

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 oktober 2007 - 13:11

Men moet spreken van ocaangetal, niet van octaangehalte.
Ethanol heeft een hoog octaangetal maar het bevat geen octaan dus het octaangehalte is 0.

Hoe hoger het octaangetal hoe hoger de compressieverhouding van een motor kan zijn, en hoe hoger daardoor het rendement van de motor, en hoe lager daardoor het brandstofverbruik. Zuigermotoren van propellorvliegtuigjes gebruiken speciale benzine met een zeer hoog octaangetal.

Echter een bestaande motor heeft een vaste compressieverhouding dus als men daarvoor een brandstof met een hoger octaangetal gebruikt verandert het rendement niet en het brandstofgebruik, uitgedrukt in MJ, ook niet.

Verder zegt het octaangetal zegt niets over het energiegehalte.
Ethanol heeft een hoger octaangetal dan benzine maar een lagere energieinhoud, zowel per liter als per kg.
LPG of aardgas heeft een hoger octaangetal dan benzine terwijl de energieinhoud per liter lager is, maar per kg hoger.
Hydrogen economy is a Hype.

#4

juurtje

    juurtje


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2009 - 16:43

Men moet spreken van ocaangetal, niet van octaangehalte.
Ethanol heeft een hoog octaangetal maar het bevat geen octaan dus het octaangehalte is 0.

Hoe hoger het octaangetal hoe hoger de compressieverhouding van een motor kan zijn, en hoe hoger daardoor het rendement van de motor, en hoe lager daardoor het brandstofverbruik. Zuigermotoren van propellorvliegtuigjes gebruiken speciale benzine met een zeer hoog octaangetal.

Echter een bestaande motor heeft een vaste compressieverhouding dus als men daarvoor een brandstof met een hoger octaangetal gebruikt verandert het rendement niet en het brandstofgebruik, uitgedrukt in MJ, ook niet.

Verder zegt het octaangetal zegt niets over het energiegehalte.
Ethanol heeft een hoger octaangetal dan benzine maar een lagere energieinhoud, zowel per liter als per kg.
LPG of aardgas heeft een hoger octaangetal dan benzine terwijl de energieinhoud per liter lager is, maar per kg hoger.


Dit is allemaal wel te volgen, maar wat is nu precies het verschil tussen het octaangehalte en het octaangetal?
ik ben al een poos aan het zoeken, maar iedereen schrijft dat deze twee termen veel met elkaar worden verward en toch niet hetzelfde zijn. Maar ik ben nog nergens het concrete verschil tegen gekomen...
en waarom spreekt men wel van een octaangetal en niet van een octaangehalte als er geen octaan aanwezig is?

#5

Marko

    Marko


  • >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 mei 2009 - 17:58

Verwarren is een groot woord. Het gebruik van de term "octaangehalte" is gewoon fout.

De term "gehalte" geeft simpelweg aan hoeveel van iets aanwezig is, in grammen, procenten of andere eenheden. Benzine is een mengsel van allerlei stoffen, en een ervan is octaan. Hoeveel octaan er precies in benzine zit is helemaal niet belangrijk, en de term octaangehalte is dan ook onzinnig. In andere brandstoffen dan benzine zit doorgaans helemaal geen octaan, en dan is de term octaangehalte helemaal nietszeggend.

Wat wel zinnig is, voor benzinemotoren, is een maat om de klopvastheid van een brandstof uit te drukken, met andere woorden, hoe klein of groot de neiging tot pingelen is. Hoe kleiner die neiging, hoe meer je het brandstof/luchtmengsel kunt samenpersen, waardoor je er meer vermogen uit kunt halen - als je motor ook is ontworpen om die compressie te leveren.

Die klopvastheid wordt uitgedrukt met het octaangetal.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum


#6

juurtje

    juurtje


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2009 - 09:29

Okť,

Bedankt voor de reactie, nu is het helemaal helder!





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures