Harde schijf van laptop vervangen (advies nodig).

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 26

Harde schijf van laptop vervangen (advies nodig).

Hey,

Mijn harde schijf van mijn laptop is kapot.

De laptop is een Fujitsu-Siemens Pentium 4, gekocht in 2003.

Nu vroeg ik me af : kan ik zomaar om het even welk merk van harde schijf in deze laptop plaatsen ?

Moet ik ergens op letten bij het aankopen van een nieuwe harde schijf ?

Dank.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Harde schijf van laptop vervangen (advies nodig).

nee, je kunt niet zo maar elke hdd er instoppen.

Om te beginnen heeft de laptop de ruimte niet voor een 3.5" hdd. Meestal vraagt die ook te veel power en wordt deze te heet. Ook zijn er meerdere verschillende aansluit bussen: eide, sata, etc.

Een laptop heeft een kleinere, lichtgewicht, shock-bestendige hdd nodig die niet te heet wordt. In geval van oudere systemen kunnen er soms beperkingen mbt de maximale GB's die het aan kan.

De merk maakt waarschijnlijk weinig uit, behalve in zeer uitzonderlijke gevallen zoals bij de overgang van ide naar eide wilden enkele van de eerste systemen erg gevoelig zijn voor het merk hdd.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 26

Re: Harde schijf van laptop vervangen (advies nodig).

Dank,

Ik ga mijn kapotte harde schijf er eens uitdraaien.

Misschien staan er wel specificaties op.

Want ik vind de juiste specificaties niet op internet.

Bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Harde schijf van laptop vervangen (advies nodig).

Zo ongeveer iedere willekeurige 2.5" hdd van kleiner dan 128 GB zou er wel in moeten kunnen. Ik zou wel vragen of je hem zonodig mag ruilen als het toch niet blijkt te werken :D

Wat ook kan is een verloopkabeltje wat je aan kunt sluiten op zo'n 2.5" connector en waar dan een normale 3.5" hdd aan kan. Dan heb je wel je laptop "open liggen" dus alleen geschikt als noodoplossing.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 26

Re: Harde schijf van laptop vervangen (advies nodig).

Rogier,

De harde schijf interface van de laptop is Ultra-ATA/133.

Ik heb een harde schijf gevonden maar die is Ultra-ATA/100.

Kan ik die er ook in plaatsen ?

Berichten: 12.262

Re: Harde schijf van laptop vervangen (advies nodig).

Die kun je er gewoon in plaatsen, snellere IDE interfaces kunnen altijd langzamere harddisks aan. Andersom werkt het ook, maar op lagere snelheid dan de harddisk leveren kan.

Als het er fysiek in past, en er zitten dezelfde connectoren aan de oude als aan de nieuwe schijf, is het 99% kans dat het werkt.
Victory through technology

Reageer