Springen naar inhoud

Pijl wegschieten


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Da_dinges

    Da_dinges


  • 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2007 - 15:43

Beste mensen, bij deze opgaven weet ik niet precies hoe ik moet beginnen met de aanpak

Een boogschutter mikt naar een doelwit op ooghoogte dat 200m ver staat. De beginsnelheid is 70 m/s. Onder welke hoek met de horizontale moet de pijl gericht worden om het doel te raken? Wat is de grootste hoogte van de pijl? Hoe lang doet de pijl erover om het doelwit te bereiken?

Graag hulp bij de aanpak

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jona444

    Jona444


  • >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2007 - 16:37

Als de pijl 70 meter/s snel is, en het doelwit op 200 meter afstand staat, dan kun je eenvoudig met de regel van 3 uitrekenen hoe lang de pijl erover doet. Probeer het misschien eens te tekenen op een blaadje.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

#3

Sjakko

    Sjakko


  • >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2007 - 16:47

Splits de snelheid op in een horizontale en een verticale component (beide een functie van de beginsnelheid en de lanceerhoek). Het gaat er dan om dat je voor beide componenten een functie maakt voor de tijd t en die dan gelijk stelt. Daar haal je de hoek uit.

#4

Rov

    Rov


  • >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2007 - 10:02

Voor het tweede gedeelte:

Op zijn maximale hoogte is de y component van de snelheid nul want dit is de afgeleide van de y - plaatsfunctie, en die moet maximaal zijn. Dus

LaTeX

Is maximaal en daardoor moet LaTeX . Daaruit krijg je een bepaalde t en die vul je weer in in de plaatsfunctie om de hoogte te vinden.

#5

Da_dinges

    Da_dinges


  • 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2007 - 12:03

ok, ik begrijp dat ik de snelheid in een x en y vector moet ontbinden. nu zit ik met omschrijven van de formules.

ik heb: vx=70 cos a en vy= 70 sin (a) - 9,81t
moet ik deze dan nog omschrijven naar de x(t) en y(t) vorm?

#6

Da_dinges

    Da_dinges


  • 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2007 - 12:15

ok, update: ik ben uit de hoek gekomen :D

#7

Rov

    Rov


  • >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2007 - 15:18

Dan moet je eerst nog gaan integreren want je hebt de formules van de snelheid, niet die van de plaats. Begin dus met de plaatsformules voor x en y en elimineer t zodat je een functie y in functie van x krijgt. Dat moet een parabool zijn.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures