Wet van behoud van energie?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 37

Wet van behoud van energie?

Stel ik hef mijn boek fysica op. Ik verlies chemische E, want het opheffen van mijn boek kost E. Mijn boek daarentegen wint aan potentiele-gravitatie E. Nu laat ik het boek vallen op de grond. Het boek zal potentiele E verliezen, maar die wordt omgezet in kinetische E. Het boek raakt nu de grond en stopt met vallen. Waar is deze kinetische E nu heen. Volgens de wet van behoud van E moet die ergens heen zijn, maar waar??

Dank u

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Wet van behoud van energie?

Een deel zal mogelijk worden gebruikt om materialen blijvend te vervormen (denk aan een botsing van een auto), maar dat hangt van het materiaal af. De rest gaat verloren aan warmte.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wet van behoud van energie?

De energie die jij verbruikt tijdens het opheffen van het boek wordt deels omgezet in potentiële energie van het boek (arbeid verrichten tegen de zwaartekracht) en deels in warmte: jijzelf warmt op (en geeft dit natuurlijk deels af aan de omgeving).

De gewonnen potentiële energie van het boek wordt inderdaad geheel omgezet tijdens het vallen. Een deel gaat zitten in de kinetische energie van het boek (zoals je zei) en een deel in warmte door (lucht)wrijving. Tenslotte zal de kinetische energie van het boek door de impact in de vloer verloren gaan aan warmte. (Het boek zal denk ik nauwelijks vervormen.)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer