3de graadsfunctie ik kan er niet aan uit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 39

3de graadsfunctie ik kan er niet aan uit

Hallo

ik heb een paar oefeningen gekregen van school. Ik kon dit oef niet maken.

25x³-5x²-2x=0

kunnen jullie aub helpen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: 3de graadsfunctie ik kan er niet aan uit

  1. Waarmee moeten we je helpen ?
  2. Je geeft een functie maar wat moet je ermee doen ?
  3. Er zijn waarschijnlijk wel mensen die je willen en kunnen helpen maar het is best dat je aangeeft wat je juist gedaan hebt (je geeft je werkwijze + stappen die je reeds gemaakt hebt) daarna kunnen we zeggen waar je fout zit en eventueel wat bijsturen.

Berichten: 39

Re: 3de graadsfunctie ik kan er niet aan uit

Ruben01 schreef:
  1. Waarmee moeten we je helpen ?
  2. Je geeft een functie maar wat moet je ermee doen ?
  3. Er zijn waarschijnlijk wel mensen die je willen en kunnen helpen maar het is best dat je aangeeft wat je juist gedaan hebt (je geeft je werkwijze + stappen die je reeds gemaakt hebt) daarna kunnen we zeggen waar je fout zit en eventueel wat bijsturen.


Ik heb het geprobeerd met de horner maar het gaat niet, want 25x³-5x²-2x+( hier moet nog een getal zijn om met horner te berekenen)=0

Berichten: 582

Re: 3de graadsfunctie ik kan er niet aan uit

Ik heb het geprobeerd met de horner maar het gaat niet, want 25x³-5x²-2x+( hier moet nog een getal zijn om met horner te berekenen)=0
En dat getal is 0...

Berichten: 39

Re: 3de graadsfunctie ik kan er niet aan uit

En dat getal is 0...


ja maar door welk getal moet ik doen? Er zijn toch geen delers van 0?

Berichten: 8.614

Re: 3de graadsfunctie ik kan er niet aan uit

Als ik je goed begrijp wil je de waarde(s) van x bepalen en ga je daarom de derdegraadsvergelijking omzetten naar een tweedegraadsvergelijking (die je met een discriminant kan oplossen). De manier die jij wilt gebruiken is Horner. Om Horner toe te passen moet je echter alle coëfficiënten noteren en zoals Burgie al zei is de laatste coëfficiënt 0 (en mag die dus weggelaten worden). De volledige vergelijking wordt nu:

25x3 - 5x2 - 2x + 0 = 0

Veel succes!
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 582

Re: 3de graadsfunctie ik kan er niet aan uit

Een betere methode:

Als je de vergelijking bekijkt merk je dat elke term in de vergelijking een factor x gemeenschappelijk hebben. Zo kan je de vergelijking ontbinden in een tweedegraadsterm en de term x. Kan je hiermee verder?

Berichten: 39

Re: 3de graadsfunctie ik kan er niet aan uit

Burgie schreef:Een betere methode:

Als je de vergelijking bekijkt merk je dat elke term in de vergelijking een factor x gemeenschappelijk hebben. Zo kan je de vergelijking ontbinden in een tweedegraadsterm en de term x. Kan je hiermee verder?


ik heb het gevonden bedankt voor jullie aandacht

Berichten: 39

Re: 3de graadsfunctie ik kan er niet aan uit

Burgie schreef:Een betere methode:

Als je de vergelijking bekijkt merk je dat elke term in de vergelijking een factor x gemeenschappelijk hebben. Zo kan je de vergelijking ontbinden in een tweedegraadsterm en de term x. Kan je hiermee verder?


ik heb nog een vraaglje ivm die ontbinden. Als we die x buiten de haakjes brengen, wat moeten we doen dan met die x verder?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: 3de graadsfunctie ik kan er niet aan uit

ik heb nog een vraaglje ivm die ontbinden. Als we die x buiten de haakjes brengen, wat moeten we doen dan met die x verder?
Wanneer je van een functie de nulpunten zoekt moet je een x invullen waarvoor de functie 0 wordt.

25x3 - 5x2 - 2x = 0

x * (25x²-5x-2) = 0

Wanneer wordt deze uitdrukking nu exact 0 als je de tweedegraadsveelterm negeert?

Berichten: 39

Re: 3de graadsfunctie ik kan er niet aan uit

Cycloon schreef:Wanneer je van een functie de nulpunten zoekt moet je een x invullen waarvoor de functie 0 wordt.

25x3 - 5x2 - 2x = 0

x * (25x²-5x-2) = 0

Wanneer wordt deze uitdrukking nu exact 0 als je de tweedegraadsveelterm negeert?
dus we kunnen gewoon die x weglaten of moeten we dat ook met iets berekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: 3de graadsfunctie ik kan er niet aan uit

dus we kunnen gewoon die x weglaten of moeten we dat ook met iets berekenen?
Een product van twee factoren is 0, als minstens één van de factoren 0 is.

In formulevorm: x*y = 0 als x = 0 en/of y = 0. Begrijp je dat?

Eenvoudiger voorbeeld: x²-x = 0. Ontbinden (x buiten brengen): x(x-1) = 0.

Wanneer wordt dit nu 0? Als x = 0 of als x-1 = 0. Dus x = 0 of x = 1. Nu jij...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer