Springen naar inhoud

Plantaardige cel

• Log in om te kunnen reageren

natuurkunde-nerd

natuurkunde-nerd

• >100 berichten
  • 183 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2007 - 19:07

Door welk onderdeel in de cel wordt bij de rode ui en de rode paprika de kleur van het plantenonderdeel op cellulair niveau veroorzaakt? Geef ook een toelichting.

Op deze vraag weet ik niet 100% het antwoord: Ik dacht zelf aan de chromoplasten, maar veroorzaken deze de kleur op cellulair niveau?
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 oktober 2007 - 19:24

Als ik me niet vergis wordt de rode kleur van rode ui en rode paprika niet veroorzaakt door chromoplasten, maar door vacuolen die gevuld zijn met het pigment anthocyanine.

EDIT: Ik heb een bron die het bevestigt. Kijk op pagina 13, onder 'Part 3: Vacuoles'.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

natuurkunde-nerd

natuurkunde-nerd

• >100 berichten
  • 183 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2007 - 19:42

Hmm het zou idd goed kunnen! Chromoplasten zorgen voor de kleur van de plant en niet op cellulair niveau, dat zou de vacuole dan wel kunnen zijn!
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2007 - 20:11

Het antwoord is inderdaad anthocyanine. anthocynine behoord tot de fytochemicalien die zorgen voor de felle kleur van fruit/groenten.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

• Gast

Geplaatst op 23 oktober 2007 - 20:14

Maar waar zorgen de chromoplasten in dit geval voor dan? Of hebben de chromoplasten bij de paprika en rode ui geen functie?

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2007 - 20:46

Jawel hoor. De chromoplasten bevatten eigenlijk de pigmenten. Die verkleuren dan met de seizoenen. Chromoplasten hebben niet echt een fysiologische functie voor de plant, in tegenstelling tot chloroplasten. Men kan algemeen stellen dat chromoplasten zorgen voor een fellere kleur en daardoor meer instecten en dieren aantrekken, wat de distributie van zaadjes ten goede komt.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 oktober 2007 - 12:41

Ik merk net dat ik mijn vorige antwoord verkeerd heb geformuleerd. De pigmentatie d.m.v. met anthocyanine gevulde vacuolen gebeurt enkel bij de rode ui. Bij paprika's (waaronder uiteraard ook de rode paprika) wordt de kleur wel degelijk veroorzaakt door chromoplasten, die caroteno´den bevatten.

Verder weet ik niet of rode ui Řberhaupt wel chromoplasten bezit, laat staan of ze een functie hebben.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

natuurkunde-nerd

natuurkunde-nerd

• >100 berichten
  • 183 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2007 - 16:16

OkÚ, bedankt alvast!

Maar ik heb eigenlijk nog een vraag:

Leg uit of cellen van dierlijke organismen op eenzelfde manier gekleurd kunnen zijn als de cellen van de onderzochte planten. (rode ui en rode paprika)

In ieder geval niet door de chromoplasten want die hebben ze niet, misschien ook door pigmentatie in de vacuole of heel iets anders?

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2007 - 17:31

Dierlijke cellen hebben geen of bijzonder weinig vacuolen. Helemaal geen chromoplasten en ook geen chloroplasten. dierlijke cellen hebben wel moleculen in zich die voor kleur kunnen zorgen, zo hebben rode bloedcellen hemoglobine (een eiwit die voor de CO2/O2 uitwisseling zorgt). Deze veroorzaken dan natuurlijk de rode kleur aan het bloed.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures