Springen naar inhoud

Van een willekeurige lijn een functie maken.

• Log in om te kunnen reageren

Betonac

Betonac

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2007 - 21:41

Bestaat er een methode om van een willekeurige lijn (grafiek) een functie(voorschrift) te maken ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24051 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 oktober 2007 - 21:53

Voor een lijn volstaat het dat je twee punten kent, bijvoorbeeld de snijpunten met de assen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Betonac

Betonac

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2007 - 22:08

En voor kromme lijnen (functies van 2e graad en meer), hoe doe je dat ?

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 oktober 2007 - 22:12

Gaat het om een rechte lijn? Dan is y=ax+b met LaTeX en LaTeX een oplossing als LaTeX en LaTeX twee willekeurige punten op die lijn zijn.

(edit) voor kromme lijnen, en in het algemene geval: bepaal wat voor type functie je wilt (bijvoorbeeld een n-de graads polynoom), dit hangt af van de eisen die je aan de functie stelt, bijvoorbeeld welke (en hoeveel) punten er op moeten liggen. Vervolgens stel je een aantal vergelijkingen op, dat zijn meestal de punten waar je functie doorheen moet gaan (of eventueel eisen op de afgeleide, als je wil dat je functie ergens plat is o.i.d.). Hierbij kun je -even kort door de bocht genomen- net zoveel eisen stellen ( = vergelijkingen opstellen) als er variabelen in je functie zitten. Dan hou je hopelijk een serie lineaire vergelijkingen over die je kunt oplossen.

Een kwadratische functie, dus van de vorm y=ax2+bx+c, kun je met 3 punten vastleggen. Een n-de graads functie kun je door n punten vast leggen, al krijg je voor grote n daar meestal geen fijne functies mee.

Veranderd door Rogier, 23 oktober 2007 - 22:18

In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Betonac

Betonac

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2007 - 22:16

Mijn vraag heeft te maken met het analyseren van de eigenschappen van analoge componenten uit de elektronica zoals een transistor.
Gewoon uit interesse hoor. Niet voor school of werk.

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 oktober 2007 - 22:31

Bestaat er een methode om van een willekeurige lijn (grafiek) een functie(voorschrift) te maken ?

Ik vermoed dat jij een (in functie van beroep = Betonac ?) een polynoom of multi-lineaire regressie wil zoeken van een bepaalde orde op basis van een bestaande grafiek waar je geen juiste physische relatie mee kent?

Als jij MS Excel hebt en je maakt een scatter data (ken Nederlandse naam niet) grafiek van deze informatie, kan je een trendlijn op deze data zetten (kijk bij grafiek of data series opties).
Hiermee kan je de polynoom kiezen en een orde instellen van 1 tot 6.

Als je trendline representatief lijkt, dubbelklik deze lijn. Hierdoor kan je opties instellen, en de formule waarop deze regressielijn opgebouwd is zichtbaar maken.
Om deze nauwkeuriger te maken laat meer decimalen zien, selecteer deze formule dan formateer nummer/getal, (is/kan belangrijk zijn voor dergelijke statistische formules). De trendlijn zelf is opgebouwd op het hoogst aantal decimalen.

Ik kan je nu niet letterlijk instrueren omdat ik Excel nu niet bij de hand heb (doe dit dus uit geheugen).

Gebruik geen traditionele lijn of bar grafiek om van te vertekken maar een scatter grafiek.

Groetjes
Eric
Eric

Betonac

Betonac

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2007 - 22:41

Ik vermoed dat jij een (in functie van beroep = Betonac ?) een polynoom of multi-lineaire regressie wil zoeken van een bepaalde orde op basis van een bestaande grafiek waar je geen juiste physische relatie mee kent?

Neen, niet in functie van beroep, zomaar gekozen. :D

Dat is wat ik wil doen ja, bedankt ik ga het eens uitzoeken.

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 oktober 2007 - 22:41

Sorry,

Had laatste bericht niet gelezen vooraleer dit te posten.

Hoe dan ook, checken met Excel grafieken geeft je direct een visuele controle/zicht en een paar statistische parameters.

Als je de formule zelf niet nodig hebt kan je ook de klassieke lijn of bar grafieken gebruiken (de getoonde formule zelf styleert hier de x-as waarden = niet gebaseerd op jouw x-as waarden)
Eric

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures