Viscositeit en massa

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Viscositeit en massa

voor een onderzoek met viscositeit wil ik een kogel in een buis met een viskeuse vloeistof laten zakken. om te registreren wanneer de kogel de bodem raakt wilde ik een massabalans gebruiken. maar nu was mijn vraag of de weegunit de massa van de kogel al registreert zodra de kogel de vloeistof raakt, of pas als deze de bodem raakt. en is dit bij alle vloeistoffen het geval? of enkel bij viskeuzere?

groet... Hertog Jan

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Viscositeit en massa

De balans meet in eerste instantie het gewicht van de verplaatste vloeistof, en wanneer de kogel uiteindelijk de bodem raakt het gewicht van de kogel zelf.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Viscositeit en massa

Laat ik dat iets correcter en duidelijker formuleren:

De getarreerde balans meet in eerste instantie het gewicht van de verplaatste vloeistof plus de weerstandskracht die de vallende kogel in de vloeistof ondervindt, en wanneer de kogel uiteindelijk de bodem raakt alleen het gewicht van de kogel zelf.

Dit geldt voor alle vloeistoffen.

De dichtheid van de vloeistof heeft invloed het gewicht van de verplaatste vloeistof.

De viscositeit van de vloeistof heeft invloed op de weerstandskracht die de vallende kogel in de vloeistof ondervindt.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2

Re: Viscositeit en massa

bedankt voor je antwoord Fred, hier kan ik wat mee

Reageer