[natuurkunde] nabijheidspunt van het oog.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[natuurkunde] nabijheidspunt van het oog.

Hoi,

ik dacht dat het nabijheidspunt van het oog altijd hetzelfde is, maar nu blijkt uit deze opgave niet. Ik snap dit niet.

De opgave is;

Een oudziende en bijziende man heeft een 2 brillen. Voor bijziend -1 dpt., voor oudziend +1,5 dpt. Daarmee kan hij vanaf 25 cm zien.

-Bereken zijn nabijheidspunt en zijn vertepunt zonder brillen.


Omdat ik deze eerste vraag al fout heb gedaan, snap ik de tweede en derde ook niet meer.

-Tussen welke punten kan hij zien a) zonder bril. b) met bijziend bril, c) met oudziend bril?



-Tussen welke punten kan hij nooit scherp zien?


Bij de oudziende bril snap ik dat het nabijheidspunt zonder bril 40 cm is. Maar nu is het bij de bijziende bril -100 cm. En is daar de voorwerpsafstand oneindig, maar waarom daar oneindig?

Dan schijn je tussen 40 en 100 cm zonder brillen scherp te kunnen zien, dit snap ik dan. Maar Wat zie je scherp met de bijziende bril en wat met de verziende bril?

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest, en dat iemand zo vriendelijk is om mij te helpen.

Groetjes Thalassa

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: [natuurkunde] nabijheidspunt van het oog.

Die - 100 cm bij de bijziende , is het vertepunt V(0) . Dus het vertepunt zonder bril, met bril gaat het vertepunt naar + oneindig.

Berichten: 2

Re: [natuurkunde] nabijheidspunt van het oog.

Die - 100 cm bij de bijziende , is het vertepunt V(0) . Dus het vertepunt zonder bril, met bril gaat het vertepunt naar + oneindig.
Nee die -100 is de No, dus de b in de formule 1/v + 1/b= 1/f.

Het vertepunt is toch f? *-) Die is ook -100 ja. Maar de b is toch ook -100?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: [natuurkunde] nabijheidspunt van het oog.

Dat het nabijheidspunt ( N(0) ) van een bijziende zonder bril -100 cm is, lijkt mij sterk.

Een bijziend oog begint pas met accomoderen als het voorwerp vanuit het oneindige op zekere afstand van het oog komt. =V(0) , dan is het logisch dat het oog pas maximaal geaccomodeerd is ,als het voorwerp zeer dicht bij het oog zit. ( 15 tot 20 cm ) = N(0).

Als je N(b)=+25 cm neemt , en f= -100 cm , dan is b= -20 cm ( =N(0) ).

Berichten: 16

Re: [natuurkunde] nabijheidspunt van het oog.

Ik heb een vraag over een opdracht waar ik niet uitkom. Misschien zijn het domme vragen, maar dan zijn ze ook makkelijke te beantwoorden :D

De vraag luidt als volgt:

Een oudziende man heeft brillenglazen met een sterkte van +2,5 dpt. Met bril ligt het nabijheidspunt op 25 cm van zijn ogen. Verwaarloos de afstand brillenglas-oog.

1) Bereken waar het nabijheidspunt van deze persoon ligt zonder bril.

**in de uitwerking staat dan: S=2,5 dus f = 40 cm. maar ik snap niet hoe ze daar op komen....**

2) bereken voor deze persoon de vertepuntsafstand met bril...

Ik kom er niet uit..dus zou iemand mij op een makkelijke manier dit uit kunnen leggen??

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] nabijheidspunt van het oog.

**in de uitwerking staat dan: S=2,5 dus f = 40 cm. maar ik snap niet hoe ze daar op komen....**
Hoe definieer je de lenssterkte uitgedrukt in dioptrie?

Dat MOET in grote letters en gehighlight in je tekstboek staan. Check it out.......

Als je daarachter bent kunnen we eens verder zien (pun intended :D )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 224

Re: [natuurkunde] nabijheidspunt van het oog.

Een oudziende en bijziende man heeft een 2 brillen. Voor bijziend -1 dpt., voor oudziend +1,5 dpt. Daarmee kan hij vanaf 25 cm zien.
1 Bedenk dat je met/ zonder bril scherp ziet vanaf je nabijheidspunt met/zonder bril (maximaal accomoderen)

2 Bedenk dat je met/zonder bril scherp ziet tot je vertepunt met/zonder bril (niet accomoderen) *

3 Bedenk dat je door een bril kijkt naar een virtueel beeld ( b negatief)**

-Bereken zijn nabijheidspunt zonder bril.

Doel van de bril: dichtbij scherp kunnen zien vanaf 0,25 m , bij max. acc.

Waar wordt Voorwerp op 0,25 m door lens (S=1,5 dpt) scherp virtueel afgebeeld? (b=?)

S=1/v+1/b geeft 1,5 = 1/0,25 + 1/b geeft b=-0,4m (negatief want virtueel beeld)

Dus Nabijheidspunt zonder bril = 0,40 m

-Bereken zijn vertepunt zonder bril.

Doel van de bril: het oneindige scherp zien, zonder acc.

Waar wordt een voorwerp in het oneindige virtueel afgebeeld door bril (S=-1 dpt) ?

S=1/v+1/b geeft -1=1/oneindig +1/b geeft b=-1,0 m (negatief, want virtueel)

dus vertepunt zonder bril = 1,0 m

-Tussen welke afstanden ziet hij scherp zonder bril ?

tussen 0,40 en 1,0 m (zie boven)

-Tussen welke afstanden ziet hij scherp met bril (-1dpt) ?

tot 1,0 m (doel van de bril)

vanaf ?

Waar moet een voorwerp zich bevinden opdat het virtueel wordt afgebeeld op 0,40 m, de kleinste afstand die zonder bril gezien kan worden, door een bril van -1 dpt? (max acc). S=-1, b=-0,40, v=?

-1=1/v-1/0,4 geeft v=0,67 m , dus nabijheidspunt met die bril is 67 cm

Dus met die bril ziet ie scherp tussen 67 cm en 100 cm

-Tussen welke afstanden ziet hij scherp met bril (1,5dpt) ?

vanaf 25 cm tot ?

Waar moet een voorwerp zich bevinden, opdat het virtueel wordt afgebeeld op 1,0 m (wat de man nog scherp zonder bril). v=?, b=-1,0 (virtueel beeld), S=1,5

1,5=1/v -1/1 geeft v=0,40 m

dus met die bril ziet ie scherp tussen 25 en 40 cm.

* Als een vertepunt met/zonder bril negatief (=virtueel) blijkt, dan kun je (zonder max. acc.) tot het oneindige scherp zien en natuurlijk niet achter je oog. Het wil zeggen dat zelf convergent invallende stralen op je netvlies kunnen samenkomen als je zou accomoderen.

** Deze opgaven kunnen ook gemaakt worden door de lenzenformule niet op je brillens, maar op het stelsel van brillens+ ooglens toe te passen. Dan is je beeld steeds reeel (op je netvlies) en b ongeveer 1,7 cm (diameter oogbol) en S = S(ooglens) + S(bril)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] nabijheidspunt van het oog.

@Lucas

Je beantwoordt hier heel uitgebreid de oorspronkelijke vraag uit 2007 :D

hou aub het handvest van dit huiswerkforum even in de gaten :
Als je een reactie post, geef dan niet meteen de uitkomst maar laat de vraagsteller zelf tot de goede oplossing komen.
Maar wie weet komt dejosine met deze voorbeelden er ook wel uit? Al heb ik het gevoel dat ze eerst wat basisdefinities moet leren voordat ze gaat proberen te rekenen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 224

Re: [natuurkunde] nabijheidspunt van het oog.

@ Jan,

Jan, je hebt gelijk, ik zie nu hoe lang geleden de vraag werd gesteld.

Ik schatte in dat dit onderwerp een groot beroep doet op achterliggende theorie, vandaar het lange antwoord.

Reageer