Regenbogen

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Regenbogen

Waarom heeft een regenboog juist die typische ronde regenboogvorm?

Hoe groot de regenboog is enzo, heeft met de stand van de zon temaken, maar waarom heeftie juist een ronde vorm?

Is het trouwens een deel van een cirkel? (dus overal constante kromming?)

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Regenbogen

De regenboog is rond omdat de Zon een puntvormige lichtbron is. De regenboog is als het ware een cirkel rond de Zon, maar dan aan de andere kant van de hemel. De regenboog staat dus altijd tegenover de Zon. Hoe hoger de Zon staat, hoe lager de regenboog. Hoe groot is de regenboog?... de regenboog is natuurlijk niet echt een voorwerp, dus heeft geen afmetingen. Maar als ik me niet vergis is de hoek "Zon-waarnemer-regenboog" ±152°.
How will it end?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Regenbogen

Doemdenker, je zit er compleet naast.

Als je een regenboog ziet, dan heb je de zon altijd in de rug. Als je nou voorstelt dat de zon een evenwijdige bundel licht uitzendt en dat een regendruppel bolvormig is, dan zal de regendruppel d.m.v. refractie het licht wat onder een bepaalde hoek staat terugsturen. Omdat dit per golflengte verschilt wordt het witte licht gesplits.

De regenboog is een halve cirkel, omdat de aarde de rest blokkeert. Zou je in een vliegtuig vliegen dan zou je een cirkel zien.

Afbeelding
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: Regenbogen

Bart schreef:Doemdenker, je zit er compleet naast.

Als je een regenboog ziet, dan heb je de zon altijd in de rug. Als je nou voorstelt dat de zon een evenwijdige bundel licht uitzendt en dat een regendruppel bolvormig is, dan zal de regendruppel d.m.v. refractie het licht wat onder een bepaalde hoek staat terugsturen. Omdat dit per golflengte verschilt wordt het witte licht gesplits.

De regenboog is een halve cirkel, omdat de aarde de rest blokkeert. Zou je in een vliegtuig vliegen dan zou je een cirkel zien.

Afbeelding
Nou, ik heb de regenboog al vanuit een vliegtuig gezien, en die was nog steeds geen cirkel, maar vergelijkbaar met de vorm die die op Aarde heeft.

Berichten: 13

Re: Regenbogen

Is het niet zo dat de regenboog rond is vanwege het feit dat de reflectie van de verschillende kleuren (golflengtes) enkel onder een specifieke hoek te zien zijn?

Vanwege het feit dat dit zo is, heb je dus enkel een bepaalde range van hoeken waarin je alle kleuren ziet en aangezien je ogen het centrale punt zijn waarmee je de kleuren waarneemt vormt de regenboog dus altijd een cirkel.

Echter is inderdaad vanwege de aarde dat deze de cirkel afbreekt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Regenbogen

Magnetoow schreef:Is het niet zo dat de regenboog rond is vanwege het feit dat de reflectie van de verschillende kleuren (golflengtes) enkel onder een specifieke hoek te zien zijn?

Vanwege het feit dat dit zo is, heb je dus enkel een bepaalde range van hoeken waarin je alle kleuren ziet en aangezien je ogen het centrale punt zijn waarmee je de kleuren waarneemt vormt de regenboog dus altijd een cirkel.

Echter is inderdaad vanwege de aarde dat deze de cirkel afbreekt.
Correct
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 13

Re: Regenbogen

Je hebt ook vaak bij regenbogen dat je vaag een tweede ziet die gespiegeld boven de eerste heldere staat.

Berichten: 510

Re: Regenbogen

Zie hier een foto van een ronde regenboog. vanuit een vliegtuig.

Afbeelding

Re: Regenbogen

:Hoi !

Ik ben een spreekbeurt aan het maken over regenbogen, en zit met dezelfde vraag.

Ik heb als uitleg gevonden dat het te maken heeft met het feit dat het licht gebroken wordt in regendruppels, die rond zijn ...

De "secundaire regenbogen" en de zone van Alexander daartussen bestaan ook, maar kan iemand me vertellen waarom in de secundaire regenboog de kleuren in een omgekeerde volgorde staan ?

( ipv. ROGGBIF dus FIBGGOR ). En, hoe komt het dat er soms secundaire regenbogen onstaan ?

Als ik nu op een hoge berg zou staan, kan ik dan ook meer dan de helft van een regenboog zien ?

Nog een vraagje : is het juist dat, hoe groter de regendruppels, hoe smaller de regenboog is ?

:shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Regenbogen

Ik heb als uitleg gevonden dat het te maken heeft met het feit dat het licht gebroken wordt in regendruppels, die rond zijn ...

Dit is inderdaad waar (zie ook een van mijn eerdere berichten), maar de druppels hoeven niet exact rond te zijn. Ik denk dat een ovaal-achtige druppel ook een regenboog kan laten zien.

De "secundaire regenbogen" en de zone van Alexander daartussen bestaan ook, maar kan iemand me vertellen waarom in de secundaire regenboog de kleuren in een omgekeerde volgorde staan ? ( ipv. ROGGBIF dus FIBGGOR ). En, hoe komt het dat er soms secundaire regenbogen onstaan ?

Secundaire regenbogen ontstaan, doordat het licht twee keer weerkaatst in een regendruppel

Afbeelding

Als ik nu op een hoge berg zou staan, kan ik dan ook meer dan de helft van een regenboog zien ?

Ja, je ziet dan iets meer dan 180 graden van de regenboog.

Nog een vraagje : is het juist dat, hoe groter de regendruppels, hoe smaller de regenboog is ?

Ook dit is waar. Zie hiervoor het plaatje in mijn vorig bericht. Doordat regendruppels groter zijn, zal de invalshoek minder verschillen, waardoor de regenboog smaller wordt.
:shock:
Nergens voor te schamen. Dit zijn goede vragen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: Regenbogen

Bedankt voor de antwoorden .

Vanaf nu kijk ik nog meer naar de mooie regenbogen .

Eva :shock:

Berichten: 510

Re: Regenbogen

Hoe is het verschijnsel te verklaren dat er 2 regenbogen boven elkaar staan?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Regenbogen

Dubbele breking (een tweede-orde proces): je zal dus ook zien dat de kleuren van de tweede regenboog in precies de omgekeerde richting staan dan die van de eerste.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Regenbogen

als ik me niet vergis kan je in zeer goede omstandigheden er zelfs 3 zien: eentje eronder.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 510

Re: Regenbogen

Klopt Noortje.

Afbeelding

Als je goed kijkt zie je links naast de dubbele regenboog nog een derde regenboog.

Het licht wordt hier dus drie keer gebroken?

Reageer