Behoud van impuls
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
-
- Berichten: 247
Behoud van impuls
Een kleine wagen (m=800kg) botst met een snelheid van 75km/h tegen een stilstaande zware wagen van 2400kg. Wat is de snelheidsverandering van de zware wagen?
Dit lijkt me iets typisch om met behoud van impuls op te lossen. Ik weet alleen niet aan hoeveel ik v(kleine wagen) gelijk moet stellen in het rechterlid van de vergelijking: dus na de botsing.
m1v1 x m2v2 = m1 v1' x m2v2' waarbij v2=0. Maar is v1' dan 0 of is v1'=v2'?
gr
steve
Dit lijkt me iets typisch om met behoud van impuls op te lossen. Ik weet alleen niet aan hoeveel ik v(kleine wagen) gelijk moet stellen in het rechterlid van de vergelijking: dus na de botsing.
m1v1 x m2v2 = m1 v1' x m2v2' waarbij v2=0. Maar is v1' dan 0 of is v1'=v2'?
gr
steve
- Berichten: 599
Re: Behoud van impuls
Ook v1' moet je net als v2' uitrekenen, die weet je nog niet.
Vraagje... is de botsing volledig elastisch, niet volledig, of volledig inelastisch?
Vraagje... is de botsing volledig elastisch, niet volledig, of volledig inelastisch?
- Berichten: 50
Re: Behoud van impuls
volgens mij v'1=0
tenminste als het een niet-elastische botsing is, waar je wel vanuit mag gaan...
tenminste als het een niet-elastische botsing is, waar je wel vanuit mag gaan...
- Berichten: 599
Re: Behoud van impuls
Uh, zeker weten? Dan ondervindt de zware auto dus helemaal geen snelheidsverandering? Want bij een niet-elastische botsing (volledig) geldt dat v1' = v2' is dus allebij 0.
- Berichten: 599
Re: Behoud van impuls
Je moet eerst zeggen of het een "volledig elastische botsing" is of een "niet-volledig elastische botsing" of een "volledig inelastische botsing". Het eindresultaat hangt daar van af. Zonder te weten wat voor botsing het is kun je niets berekenen.
-
- Berichten: 247
Re: Behoud van impuls
Dat is niet gegeven en in de cursus komt dat onderscheid ook nergens terug, ik vermoed dat het dus zonder ook moet kunnen.
- Berichten: 599
Re: Behoud van impuls
Dan neem ik maar aan dat het een volledig elastische botsing is. Ik doe dat zo...
De snelheid van het massamiddelpunt bepalen:
vmm = (m1v1 + m2v2)/(m1 + m2) = 18,75 km/h.
Voordat de botsing plaatsvindt heeft de zware auto een snelheid van 0 - 18,75 = -18,75 km/h ten opzichte van het massamiddelpunt. Na de botsing moet dat +18,75 km/u zijn. (Vergelijk het maar met een bal die tegen een muur kaatst, die komt net zo hard terug als je hem er naar toe gooide). Vervolgens tel je die snelheid van de zware auto na de botsing ten opzichte van het massamiddelpunt, weer bij de snelheid van het massamiddelpunt op om de echte snelheid te krijgen...
v2 = 18,75 + 18,75 = 2vmm = 37,5 km/u
De snelheid van het massamiddelpunt bepalen:
vmm = (m1v1 + m2v2)/(m1 + m2) = 18,75 km/h.
Voordat de botsing plaatsvindt heeft de zware auto een snelheid van 0 - 18,75 = -18,75 km/h ten opzichte van het massamiddelpunt. Na de botsing moet dat +18,75 km/u zijn. (Vergelijk het maar met een bal die tegen een muur kaatst, die komt net zo hard terug als je hem er naar toe gooide). Vervolgens tel je die snelheid van de zware auto na de botsing ten opzichte van het massamiddelpunt, weer bij de snelheid van het massamiddelpunt op om de echte snelheid te krijgen...
v2 = 18,75 + 18,75 = 2vmm = 37,5 km/u