Springen naar inhoud

Behoud van impuls


  • Log in om te kunnen reageren

#1

steve

    steve


  • >100 berichten
  • 247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2007 - 21:58

Een kleine wagen (m=800kg) botst met een snelheid van 75km/h tegen een stilstaande zware wagen van 2400kg. Wat is de snelheidsverandering van de zware wagen?

Dit lijkt me iets typisch om met behoud van impuls op te lossen. Ik weet alleen niet aan hoeveel ik v(kleine wagen) gelijk moet stellen in het rechterlid van de vergelijking: dus na de botsing.
m1v1 x m2v2 = m1 v1' x m2v2' waarbij v2=0. Maar is v1' dan 0 of is v1'=v2'?

gr
steve

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Sybke

    Sybke


  • >250 berichten
  • 599 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2007 - 22:02

Ook v1' moet je net als v2' uitrekenen, die weet je nog niet.

Vraagje... is de botsing volledig elastisch, niet volledig, of volledig inelastisch?

#3

Rik de Graaff

    Rik de Graaff


  • >25 berichten
  • 50 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2007 - 22:03

volgens mij v'1=0
tenminste als het een niet-elastische botsing is, waar je wel vanuit mag gaan...

#4

Sybke

    Sybke


  • >250 berichten
  • 599 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2007 - 22:06

Uh, zeker weten? Dan ondervindt de zware auto dus helemaal geen snelheidsverandering? Want bij een niet-elastische botsing (volledig) geldt dat v1' = v2' is dus allebij 0.

Veranderd door Sybke, 24 oktober 2007 - 22:07


#5

steve

    steve


  • >100 berichten
  • 247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2007 - 22:27

dus ze zijn beide nul of wat is nu juist?

#6

Sybke

    Sybke


  • >250 berichten
  • 599 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2007 - 22:32

Je moet eerst zeggen of het een "volledig elastische botsing" is of een "niet-volledig elastische botsing" of een "volledig inelastische botsing". Het eindresultaat hangt daar van af. Zonder te weten wat voor botsing het is kun je niets berekenen.

#7

steve

    steve


  • >100 berichten
  • 247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2007 - 22:37

Dat is niet gegeven en in de cursus komt dat onderscheid ook nergens terug, ik vermoed dat het dus zonder ook moet kunnen.

#8

Sybke

    Sybke


  • >250 berichten
  • 599 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2007 - 22:46

Dan neem ik maar aan dat het een volledig elastische botsing is. Ik doe dat zo...

De snelheid van het massamiddelpunt bepalen:

vmm = (m1v1 + m2v2)/(m1 + m2) = 18,75 km/h.

Voordat de botsing plaatsvindt heeft de zware auto een snelheid van 0 - 18,75 = -18,75 km/h ten opzichte van het massamiddelpunt. Na de botsing moet dat +18,75 km/u zijn. (Vergelijk het maar met een bal die tegen een muur kaatst, die komt net zo hard terug als je hem er naar toe gooide). Vervolgens tel je die snelheid van de zware auto na de botsing ten opzichte van het massamiddelpunt, weer bij de snelheid van het massamiddelpunt op om de echte snelheid te krijgen...

v2 = 18,75 + 18,75 = 2vmm = 37,5 km/u

Veranderd door Sybke, 24 oktober 2007 - 22:47






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures