Wat betekent 'correlatie'?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 107

Wat betekent 'correlatie'?

Beste members,

Wat betekent correlatie in de context 'Er is geen correlatie tussen X en Y'?

Ik kan de definitie wel vinden op internet, maar daar word ik niet echt wijzer van omdat daar ook weer termen in worden gebruikt die ik ook niet snap (zoals Wikipedia dus :D ).

Alvast bedankt,

Eric.
This old world still looks the same.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wat betekent 'correlatie'?

Het ziet er naar uit dat dit eerder een wiskunde- dan een taalvraag is, vandaar verplaatst.

In het algemeen bedoelen we met correlatie tussen twee grootheden X en Y, de mate waarin ze een afhankelijkheid vertonen. Indien grootheid X niet afhangt van Y en omgekeerd, dan zijn de grootheden ongecorreleerd.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 254

Re: Wat betekent 'correlatie'?

Ascension schreef:Beste members,

Wat betekent correlatie in de context 'Er is geen correlatie tussen X en Y'?

Ik kan de definitie wel vinden op internet, maar daar word ik niet echt wijzer van omdat daar ook weer termen in worden gebruikt die ik ook niet snap (zoals Wikipedia dus :D ).

Alvast bedankt,

Eric.
Als er 100 procent correlatie tussen X en Y bestaat, is er waarschijnlijk sprake van causale samenhang. Als het onder de 100 procent zit, dan van statistische samenhang. Vandaar dat er zoveel formules voor correlaties bestaan, afhankelijk van het aandachtsveld waar die formule op gericht is.

Correlatie betekent letterlijk 'het onderling gerelateerd zijn' of de 'mate waarin twee zaken gezamenlijk optreden'.

Als er geen samenhang is, dan is er ook geen enkele causale relatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Wat betekent 'correlatie'?

Correlaties zeggen eigenlijk niets over een causale relatie. Een correlatie tussen X en Y zegt alleen maar dat er een zekere samenhang is tussen X en Y. Het kan bijvoorbeeld perfect zo zijn dat er een variabele Z is die een invloed heeft op zowel X als Y, waardoor X en Y sterk correleren.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wat betekent 'correlatie'?

Ik was deze topic even uit het oog verloren, maar wil hier ypsilon toch even bijspringen. Dit is namelijk heel belangrijk en een veel gemaakte (denk)fout, maar correlatie impliceert geen causaliteit! Er is hierover zelfs een aparte wikipagina, dus voor meer uitleg verwijs ik naar daar.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 196

Re: Wat betekent 'correlatie'?

Ascension schreef:Beste members,

Wat betekent correlatie in de context 'Er is geen correlatie tussen X en Y'?

Ik kan de definitie wel vinden op internet, maar daar word ik niet echt wijzer van omdat daar ook weer termen in worden gebruikt die ik ook niet snap (zoals Wikipedia dus ;) ).

Alvast bedankt,

Eric.
Het betekent gewoon dat de stochast X en de stochast Y onafhankelijk van elkaar zijn. :D

Reageer