Springen naar inhoud

Adam en Eva

• Log in om te kunnen reageren

mover

mover

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2005 - 13:54

Zomaar even een vraag.

We stammen allemaal af van Adam en Eva. Toch??

Ze kregen 2 zonen, Kain en Abel. Kain slaat Abel dood en vlucht naar een bewoond dorp. Bestond de bevolking dan uit broers en zusters van hem of stammen we toch niet allemaal van Adam en Eva af??

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cassanne

Cassanne

• >1k berichten
  • 1349 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 maart 2005 - 15:41

(Edit moderator (Cassanne): Dit heeft helemaal niets meer met evolutie te maken. Vadaar dat ik het verplaatst heb naar Algemene discussie.)

Mijn theorie: als je de bijbel letterlijk leest is het goed mogelijk dat Adam en Eva zich al in de hof van Eden voortplantten, dus nog voor de zondeval. Eva kon toen zelfs nog baren zonder pijn en moeite. Dus wie weet hadden ze al hele hordes kinderen, die op gegeven moment gewoon het huis uit zijn gegaan? :shock:

Alternatief: Het waren de nakomelingen van Lilith (de eerste vrouw) en Adam, of van Lilith en iemand anders.

Je kan het natuurlijk ook symbolisch opvatten ;)
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 maart 2005 - 15:53

Je kan het natuurlijk ook symbolisch opvatten :shock:

Dit lijkt me de beste optie...
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

OneStepForward

OneStepForward

• >250 berichten
  • 656 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2005 - 16:37

Goed, maar weer eens mijn lijstje mogelijkheden.

Oja, even een reactie:

@Cassanne: Mogelijk refereert Mover naar het bijbelse verhaal. Daar komt Lilith niet in voor. :wink:

Oké, mijn keuze lijstje dus...
Kies er maar een leuke uit:

- Ja, iedereen stamt van Adam en Eva af. Dat dorp bestond uit allemaal broers en zussen. Wel zijn Adam en Eva "druk" bezig geweest. En gezien de berekeningen uit het geslachtsregister was dat zo'n 6000 jaar geleden. En dan te bedenken dat Jericho 9000 jaar oud is.

- Ja, stammen allemaal van Adam en Eva af. Maaaar.... Kaïn en Abel waren niet letterlijk de zoon en docter, maar nageslacht. Net zoals Jezus ook niet letterlijk "de zoon van David" was. Het voordeel bij deze theorie is dat je geen probleem meer hebt met vervelende wetenschap als historie en C14 datering. En nog een groot theologisch voordeel: het is een verklaring waarom er opeens een dorp met inwoners is.

- Nee, het verhaal is symboliek. Redenen zijn de wetenschap waaruit toch duidelijk blijkt dat genesis niet overal klopt. Plus het feit dat genesis 1 de rest tegen spreekt. Lees genesis 1:26 maar eens en zoek de verschillen. Mogelijk gaat het hier om de symboliek; een boodschap verpakt in een beeldend verhaal.

- Nee, de bijbel is een sprookjesboek. Blaaaaat!

DirkjanDiederic

DirkjanDiederic

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2005 - 17:28

Ik denk dat het volgende heeft plaatsgevonden:

In de bijbel staat dat alle mensen afstammen van Adam en Eva. Er staat ook dat Adam vele zonen en dochteren verwekten. De enige conclusie die getrokken kan worden is dat Kaïn met een van zijn zussen is getrouwd. Zo'n 400 jaar later gaf God de wetten aan Mozes waarin het broer-zus huwelijk werd verboden. Blijkbaar is in die korte tijd het genoom van de mens dusdanig achteruit gegaan dat dit niet meer mogelijk was.

Mocht je meer willen lezen, dit onderwerp gaat er over...
"Not only does God play dice, the dice are loaded."

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 maart 2005 - 17:35

In de bijbel staat dat alle mensen afstammen van Adam en Eva

Waar staat dat? Dat is volgens mij een persoonlijke interpretatie.

Ook die 400 jaar tussen Adam en Mozes lijkt me wat krap, Adam werd tenslotte 930 jaar (Genesis 5:5), dus zou dan zelfs weer door Mozes teruggevoerd moeten zijn naar Kanaän, wat niet kan omdat hij omgekomen zou moeten zijn bij de zondvloed die na Adam en voor Mozes was.

Uit Genesis 6:4 blijkt dat er ook bastaards moeten zijn (geweest) van mensen en de zonen van God (andere goden zeg maar) en reuzen. Wellicht dat Kain zich aan een zoon van God of een reus vergrepen heeft.

Bean

Bean

• >250 berichten
  • 505 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2005 - 20:27

Was het niet zo dat Kaïn zijn broer vermoorde en toen vluchtte hij en kwam bij een stam waar hij ging wonen?(of dat abel kaïn vermoorde)
Misschien heb ik dit fout want ik ken de bijbel niet zo goed.

Mijn docente levensbeschouwing kletst in ieder geval aan een stuk door over tweede taal, en persoonlijk vind ik ook dat je boeken als de bijbel zo moet lezen. Zelf ben ik niet gelovig, en vind ik dus ook dat zulk soort boeken niet "waar" zijn. Toch vind ik het interessant om ze te lezen omdat ze een mooie boodschap uitdragen.

Bean :shock:
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2005 - 17:57

Ik denk dat het volgende heeft plaatsgevonden:

In de bijbel staat dat alle mensen afstammen van Adam en Eva. Er staat ook dat Adam vele zonen en dochteren verwekten. De enige conclusie die getrokken kan worden is dat Kaïn met een van zijn zussen is getrouwd. Zo'n 400 jaar later gaf God de wetten aan Mozes waarin het broer-zus huwelijk werd verboden. Blijkbaar is in die korte tijd het genoom van de mens dusdanig achteruit gegaan dat dit niet meer mogelijk was.

Mocht je meer willen lezen, dit onderwerp gaat er over...

Het klopt helemaal niets van.

I
Adam en Eva 1ste mensen, waren man en vrouw als broer zus.
Eva is een kloon van Adam.
II

Kain an Abel, kinderen van Adam en Eva, dus de eerste kinderen.

III

Kain vermoord zijn broer Abel, vlucht en heeft later gemeenschap met zijn vrouw. Naar waar vluchte hij? Welke vrouw? Mogelijk had hij gemeenschap met zijn moeder Eva, of een onbekende vrouw die zijn zus of nicht kon zijn. De bijbel blijft in het ongewissen. Uw link over de mogelijke verklaring wie die vrouw was of waar die andere stammen kwamen is een verhaal van mij-lik-me-versie. Godsdienstige geleerden willen het bijbelverhaal bij stellen om het geloofwaardig te houden. Alle mensen stammen van een persoon of soort opent wel de vraag hoe kan een kleine groep individuen verantwoordelijk zijn dat de mensheid uit meer dan 6 miljard mensen is gegroeid. Neem eerst de 1ste 30 jaar van de mensheid? Incest met alle gevolgen van dien is de meeste relevante optie? Mogelijk is de voortplanting binnen de groep van dezelfde familie toen nog een natuurlijk proces geweest, zonder medische bijwerkingen bij het nageslacht. Als we nog verder terug gaan, hoe kan een persoon van hetzelfde soort voor nageslacht zorgen, was deze dan a-sexueel? Hoe kan een persoon zich voortplanten?

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 maart 2005 - 19:05

De vraag is niet of de bijbel wel klopt, de vraag is wat de bijbel heeft te zeggen over de paradox in genesis.

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2005 - 19:54

De vraag is niet of de bijbel wel klopt, de vraag is wat de bijbel heeft te zeggen over de paradox in genesis.

Klopt, maar dit als antwoord op de vraagsteller met zijn of haar link.

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 maart 2005 - 20:13

De vraag is niet of de bijbel wel klopt

Dat dit niet zo is, is wel duidelijk lijkt me. Zoveel paradoxen in dit geschrift...
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

• Gast

Geplaatst op 13 maart 2005 - 00:45

... 400 jaar ...

Even een korte reactie.
Als je de bijbel heel snel even leest dan kun je met redelijk simpel rekenwerk zien dat dit niet 400 maar ongeveer 2500-3000 jaar moet zijn. Dat is nogal een verschil.

Mijn mening over de vraag is als volgt:
Als we de bijbel volgen dan komt het er inderdaad op neer dat Adam en Eva meerdere zonen en dochters hadden, en dat die onderling gezinnen hebben gesticht.
Vanuit de optiek dat het scheppingsverhaal letterlijk is is dit ook een logisch gevolg; er waren immers geen andere huwelijkspartners.

Dat er na ongeveer 2500 jaar er een verbod op onderlinge huwelijken is dan ook begrijpelijk, omdat tegen die tijd de wereld al veel dichter bevolkt zou zijn.

janos

janos

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2005 - 20:35

Ik heb altijd al moeite gehad met het adam en eva verhaal.
Ik wijs het af dat een schepper uit klei zijn evenbeeld
maakt, daar een blaasje in doet en ja hoor... daar loopt hij.
Dat er een almacht is, ja dat is voor mij wel zeker hoor!
Maar die is vast veel meer Godheid dan die van uit de bijbel.
Ik kan geen vrede hebben met een Godheid die volgens de bijbel mensen laat vermoorden, straffen en in zgn hellen gooit en verdoemd.
Natuurlijk staan er goeie zaken in zoals "gij zult niet doden" maar in het oude testament vielen die met bosje uit naam van die zelfde Godheid.
Trouwens, heden ten dage nog hoor.
Wij , mensen, moeten veranderen.
Er is geen dood maar voor ik het check eet ik normaal mijn brood.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 maart 2005 - 21:13

Ik heb altijd al moeite gehad met het adam en eva verhaal.
Ik wijs het af dat een schepper uit klei zijn evenbeeld
maakt, daar een blaasje in doet en ja hoor... daar loopt hij.
Dat er een almacht is, ja dat is voor mij wel zeker hoor!
Maar die is vast veel meer Godheid dan die van uit de bijbel.
Ik kan geen vrede hebben met een Godheid die volgens de bijbel mensen laat vermoorden, straffen en in zgn hellen gooit en verdoemd.
Natuurlijk staan er goeie zaken in zoals "gij zult niet doden" maar in het oude testament vielen die met bosje uit naam van die zelfde Godheid.
Trouwens, heden ten dage nog hoor.
Wij , mensen, moeten veranderen.

Er werd niet gevraagd om je mening over het onderwerp te geven, er werd een vraag over het scheppingsverhaal gesteld. Als jij een vraag hebt over de tegenstelling tussen het oude en nieuwe testament, zul je dat in een nieuw onderwerp moeten stellen.

janos

janos

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2005 - 21:52

Adam en Eva zijn niet bestaande mensen. Lees het aantal vragen die het opwerpt. Het is een fictie die geschreven is . Reden zal zijn dat men niet de schepping (het leven) kon begrijpen in die tijd. Nu zit men er nog steeds mee.
Er is geen dood maar voor ik het check eet ik normaal mijn brood.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures