Afstand en snelheid afgeschoten kogel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 129

Afstand en snelheid afgeschoten kogel

Een kogel wordt vanop een hoogte van 80 m horizontaal weggeschoten met een snelheid van 330 m/s. In de grond legt de kogel een afstand af van 5 cm en komt dan tot stilstand. Waar komt de kogel op de grond terecht en met welke snelheid?

Kan iemand een tip geven hoe je hieraan begint zowel voor het berekenen van de afstand en de snelheid? :D En moet wat moet je met die 5 cm in de grond aanvangen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Afstand en snelheid afgeschoten kogel

Bereken de tijd die de kogel erover doet om 80 m vrij te vallen.

Die tijd heeft hij ook om horizontaal @ 330 m/s te verplaatsen, geeft een horizontale afstand in meters.

Aangezien je onnauwkeurigste gegeven die 80 m is met twee significante cijfers doet die 5 cm er helemaal niks toe. Staat er m.i. bij ter verhoging van de feestvreugde..... :D

Oh, aangezien je gevraagd wordt te berekenen waar hij de grond raakt doet het er al helemaal niet toe trouwens, al ging hij nog 100 m de grond in......

feestvreugde dus.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.007

Re: Afstand en snelheid afgeschoten kogel

Als je wrijvingskrachten mag verwaarlozen, dan zijn horizontale en verticale snelheid volkomen onafhankelijk. De kogel zal horizontaal met een constante snelheid doorvliegen en verticaal met een versnelling van g gaan versnellen. Je dient dan te berekenen hoe lang het duurt voordat de kogel de verticale afstand heeft overbrugd. Met die tijd kun je uitrekenen hoe ver de kogel zich horizontaal heeft verplaatst.

De snelheid is gelijk aan
\(\sqrt{v_{x}^2+v_{y}^2}\)
x staat voor horizontaal

y staat voor verticaal

De horizontale snelheid ken je al want dat is je beginsnelheid. Nu alleen nog de verticale snelheid berekenen op het moment van impact met de grond. Die 5cm doet er niet toe.

Berichten: 129

Re: Afstand en snelheid afgeschoten kogel

Dankje wel voor het snelle antwoord! Die 5 cm is denk ik om de hoek met de horizontale te berekenen (-67°)? Wordt niet gevraagd, maar staat wel in het antwoord.

Berichten: 1.007

Re: Afstand en snelheid afgeschoten kogel

Nee die 5cm heeft niks te maken met die hoek. De hoek met de horizontale kun je berekenen uit
\(hoek=tan^{-1} \left( \frac{v_{y}}{v_{x}} \right)\)

Berichten: 129

Re: Afstand en snelheid afgeschoten kogel

Sjakko schreef:Als je wrijvingskrachten mag verwaarlozen, dan zijn horizontale en verticale snelheid volkomen onafhankelijk. De kogel zal horizontaal met een constante snelheid doorvliegen en verticaal met een versnelling van g gaan versnellen. Je dient dan te berekenen hoe lang het duurt voordat de kogel de verticale afstand heeft overbrugd. Met die tijd kun je uitrekenen hoe ver de kogel zich horizontaal heeft verplaatst.

De snelheid is gelijk aan
\(\sqrt{v_{x}^2+v_{y}^2}\)
x staat voor horizontaal

y staat voor verticaal

De horizontale snelheid ken je al want dat is je beginsnelheid. Nu alleen nog de verticale snelheid berekenen op het moment van impact met de grond. Die 5cm doet er niet toe.
Dan zal die 5 cm ongetwijfeld wat te maken de positie in het assenstelsel:
\(330\)
\(\overrightarrow{e}\)
x
\(+\)
\((-39)\)
\(\overrightarrow{e}\)
y

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Afstand en snelheid afgeschoten kogel

Nee, die 5 cm kan hoogstens dienen ter verhoging van de feestvreugde. (wij docenten vinden het schitterend :D als leerlingen met de meest fantastische constructies afkomen om die nutteloze 5 cm er op een of andere manier in te verrekenen).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 129

Re: Afstand en snelheid afgeschoten kogel

Sjakko schreef:Als je wrijvingskrachten mag verwaarlozen, dan zijn horizontale en verticale snelheid volkomen onafhankelijk. De kogel zal horizontaal met een constante snelheid doorvliegen en verticaal met een versnelling van g gaan versnellen. Je dient dan te berekenen hoe lang het duurt voordat de kogel de verticale afstand heeft overbrugd. Met die tijd kun je uitrekenen hoe ver de kogel zich horizontaal heeft verplaatst.

De snelheid is gelijk aan
\(\sqrt{v_{x}^2+v_{y}^2}\)
x staat voor horizontaal

y staat voor verticaal

De horizontale snelheid ken je al want dat is je beginsnelheid. Nu alleen nog de verticale snelheid berekenen op het moment van impact met de grond. Die 5cm doet er niet toe.
Dus de verticale snelheid is v=v0+9,81t?
\(\sqrt{330²+39,2²}\)
?

Berichten: 1.007

Re: Afstand en snelheid afgeschoten kogel

Ik kom uit op een verticale snelheid van 39.618m/s.

Berichten: 129

Re: Afstand en snelheid afgeschoten kogel

Ik kom uit op een verticale snelheid van 39.618m/s.


Klopt, ik kom net hetzelfde uit als ik met de volledige getallen werk (zonder afronden). :D

Berichten: 4.502

Re: Afstand en snelheid afgeschoten kogel

Die bewuste 5 cm speelt een rol bij het berekenen van bijv.afremming door wrijving van de grond en de kogel en de optredende wrijvingstemperatuur.

Je kunt bijv. op die manier wrs.een beschermingswal berekenen bij schietbanen of kogelweerstand van diverse materialen;doordringbaarheid.

Jan is het er misschien niet mee eens,maar dat merk ik wel en zal me dan nederig neerleggen bij zijn oordeel! :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Afstand en snelheid afgeschoten kogel

Jan is het er misschien niet mee eens,maar dat merk ik wel en zal me dan nederig neerleggen bij zijn oordeel! :D
Oh nwee hoor, ik ben het daar roerend mee eens. Alleen, dat soort dingen worden hier niet gevraagd. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer