Katrollen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 130

Katrollen

Probleempje:

Ik zit met een vraag ivm katrollen, morgen een testje van mechanica en er is iets in de oefeningen dat ik over het hoofd zie en mijn docent is nu niet direct de beste, dus ik hoop dat iemand dit me goed kan uitleggen...

voorbeeld vraagstuk:

een man van 80 kg zit op een plankje dat via een 4 touwen vast hangt aan het vaste deel van een katrol,

door die katrol loopt een koord dat aan de linker kant vast zit aan het plafond en aan de rechterkant aan het vaste deel van een 2de katrol

door die 2de katrol ligt weer een touw dat links vast zit aan het plafond en aan de rechterkant over een 3d katrol loopt en zo terug naar beneden waar de man er aan kan trekken

de 3de katrol hangt gewoon vast aan het plafond

gevraagd is nu met welke kracht de man moet trekken opdat hij niet zou bewegen

mijn oplossing:

als je de eerste katrol vrij maakt heb je een kracht naar beneden van 80kg*9,81m/s²=784,8N, die wordt opgehoffen door de opwaartse trekkrachten van het touw: 2 keer T1

dus: 2*T1=784,8 => T1=392,4

de tweede katrol wordt naar beneden getrokken met een kracht T1 en die wordt opgehoffen door de trekkrachten van het tweede touw: 2 keer T2

dus: 2*T2=392,4 => T2=196,2

bij de derde katrol geldt dan dat die naar beneden getrokken wordt door 2 krachten T2 en P (P is de kracht die we zoeken) en die krachten worden opgehoffen door de kracht N (normaal kracht van het plafond op de katrol)

dus: F=196,2-P

maar dan zit je nog altijd met 2 onbekenden... een moment kan je niet berkenen want er zijn geen afstanden opgegeven

waarschijnlijk is het iets heel stoms, maar ik vind het echt niet

hoop dat iemand me kan helpen, alvast bedankt

Berichten: 1.007

Re: Katrollen

Right, geen mens die weet wat je bedoelt. Scan de opdracht in of maak even een tekening en upload hem. Als de tekening te groot is om hier op het forum te hosten, upload hem op een site als rapidshare o.i.d. en als dat niet lukt, mail hem dan even naar mij, dan upload ik hem even via mijn eigen webruimte.

Berichten: 130

Re: Katrollen

oh ja dit was ik nog vergeten:

ik had eerst gewoon gesteld P=T2(=196,2(=784,8/4)), maar blijkbaar is klopt dat niet want het antwoord is 156,96N(=784,8/5)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Katrollen

Lees eerst dit eenvoudigere recente topic over een katrol.

Het is dus ingewikkelder dan je denkt.

De persoon met een gewicht van m.g Newton die op het plankje zit en aan een ander touw trekt veroorzaakt met kracht P, vermindert hierdoor als het ware zijn gewicht dat aan de eerste katrol trekt.

Dus T1 is niet 392,4 maar ........

Verder is P = T2 , toch?

Als je het goed doet vindt je P = m.g/5 = .......
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 130

Re: Katrollen

opgave:

Afbeelding

Berichten: 130

Re: Katrollen

moet eerlijk zijn dat ik de zoek niet gebruikt had -> zit wat te stressen voor dat 'exaampje'

als ik het goed begrijp kan je dus stellen dat de kracht die op de eerste (meest linkse) katrol werkt niet 80*g maar 80*g-P is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Katrollen

Die thumbnail van je klapt niet uit, en is zo onbruikbaar. Bij imageshack kun je rechtstreeks speciale urls voor forum's kopiëren.

Zie voor het hoe de helpfunctie rechtsboven aan je indexpagina, item "berichtopmaak: afbeeldingen"
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Katrollen

als ik het goed begrijp kan je dus stellen dat de kracht die op de eerste (meest linkse) katrol werkt niet 80*g maar 80*g-P is?
Inderdaad.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Katrollen

Verplaatst naar huiswerk en link van thumbnail gefixed. Zie opmerking Jan.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer