Probleem met botervlootjes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 129

Probleem met botervlootjes

Ik beloof dat dit (voorlopig althans) het laatste vraagstuk is :D

Een lopende band met daarop lege botervlootjes beweegt tegen 80cm/s. Vanaf een hoogte van 0,50 m boven de lopende band valt iedere 3,0 s een hoeveelheid boter naar beneden. Hoe ver moeten de botervlootjes van elkaar staan?

Volgens mijn beredenering zou ik eerst de tijd berekenen die de boter nodig heeft om in het vlootje te vallen met de formule r=1/2*g*t² => 0,50=1/2*9,81*t² => t=0,32s.

Hoe moet het nu verder?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Probleem met botervlootjes

Het lijkt me een strikvraag.

Iedere 3 seconden valt er boter naar beneden dus iedere 3 seconden moet er een botervlootje passeren.

Dus ze moeten 80 cm/s * 3 s= 240 cm uit elkaar staan.

Zo'n grote afstand lijkt me trouwens wel erg inefficient. Weet je zeer dat het 80 cm/s is?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 129

Re: Probleem met botervlootjes

Fred F. schreef:Het lijkt me een strikvraag.

Iedere 3 seconden valt er boter naar beneden dus iedere 3 seconden moet er een botervlootje passeren.

Dus ze moeten 80 cm/s * 3 s= 240 cm uit elkaar staan.

Zo'n grote afstand lijkt me trouwens wel erg inefficient. Weet je zeer dat het 80 cm/s is?
Ja, het antwoord is inderdaad 240 cm (2,4 m). Dit lijkt me ook wel ver, maar dit is wel het juiste antwoord.

Dammit, waarom kon ik hier zelf nu niet opkomen? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Probleem met botervlootjes

rekening houdend met het feit dat mensen soms dingen moeten doen met die botervlootjes op die 3 seconden, lijt het me mogelijk dat 2,4 meter een gioede afstand om zo weinig mogelijk geld uit te geven aan werkkracht en elektriciteit.

dit heeft natuurlijk niks te maken met het vfraagstuk, maar ik denk wel dat het antwoord KAN kloppen

(de berekening was in ieder geval juist...)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Probleem met botervlootjes

Dammit, waarom kon ik hier zelf nu niet opkomen? :D
Schets het, of speel het filmpje in gedachten af. Maak daar een gewoonte van, bij elke opgave. Dan zie je voor je wat er moet gebeuren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Probleem met botervlootjes

rekening houdend met het feit dat mensen soms dingen moeten doen met die botervlootjes op die 3 seconden, lijt het me mogelijk dat 2,4 meter een gioede afstand om zo weinig mogelijk geld uit te geven aan werkkracht en elektriciteit.
Om zo weinig mogelijk geld uit te geven aan elektriciteit,lijkt het me efficiënter om de snelheid van de band tot de lengte van één botervloot per drie seconden terug te brengen.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Probleem met botervlootjes

dacht ik ook al, maar dan heeft de eventuele werknemer minder plaats, maar dan nog misschien 2 keer de lengte van het botervlootje...

nuja dit verandert niets aan het feit dat de oplossing juist is...

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Probleem met botervlootjes

Wat bedoel je hiermee Rik?:maar dan heeft de eventuele werknemer minder plaats.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Probleem met botervlootjes

Wat bedoel je hiermee Rik?:maar dan heeft de eventuele werknemer minder plaats.


dan zouden de botervlootjes vlak naast elkaar moeten staan.

en dus als de werknemer een bv gedeukt vlootje uit de lijn moet halen zal hij waarschijnlijk een vlootje dat ernaast ligt aanstoten, wat dan weer meer kans loopt om in het verdere proces beschadigd te graken omldat het niet op zn plaats ligt...

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Probleem met botervlootjes

De juiste plaatsing van het vlootje op de band gebeurt machinaal,daar komt geen werknemer aan te pas.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Probleem met botervlootjes

De juiste plaatsing van het vlootje op de band gebeurt machinaal,daar komt geen werknemer aan te pas.


maar zover ik weet kan een machine nog steeds efficient fouten registreren aan de vlootjes (zoals deuken) en dus moet een werknemer de slechte eruit halen

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Probleem met botervlootjes

We raken wel offtopic Rik. :D

Een deukje in een leeg botervlootje?

Dat er na de fabricage tijdens het transport een deukje in een vol botervlootje onstaat,kan ik me wel voorstellen.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Probleem met botervlootjes

tijdens de fabricage misschien...

ja inderdaad, ik stel voor dat we het hier bij laten...

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Probleem met botervlootjes

Hoewel,een deukje in een dun kunsstof botervlootje?
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Reageer