Stelsels

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 39

Stelsels

hallo

2x+3y+8z=82

x+4y-z=1

Hoe kan ik dit oplossen met gauss-jordan want hier staan er maar 2 vergelijkingen. Bij gauss-jordan moet je toch minstens 3 vergelijkingen nodig?

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Stelsels

bedoel je met matrices? (ik ben niets zo goed met termen)

kan inderdaad niet opgelost worden niet met matrices noch op welke andere manier dan ook

zeker dat dat alle vergelijkingen zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Stelsels

Je hebt genoeg info, alleen zal je natuurlijk geen unieke oplossing krijgen. x en y zijn basic variabeles en z is een vrije variabele.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 8.614

Re: Stelsels

Hoe kan ik dit oplossen met gauss-jordan want hier staan er maar 2 vergelijkingen. Bij gauss-jordan moet je toch minstens 3 vergelijkingen nodig?
Nee hoor. Als je drie onbekenden en slechts twee vergelijkingen hebt, wil dat zeggen dat (als het stelsel niet strijdig is) er een vrije variabele zal zijn waarmee je de andere twee kan uitdrukken. Dit is je (uitgebreide) matrix.
\( \[ \left( \begin{array}{cccc}
2 & 3 & 8 & 82 \\
1 & 4 & -1 & 1
\end{array} \right)\] \)
bedoel je met matrices? (ik ben niets zo goed met termen)
De methode van Gauss-Jordan slaat inderdaad op matrices.
kan inderdaad niet opgelost worden niet met matrices noch op welke andere manier dan ook
M.i. onjuist.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Stelsels

ik bedoelde eig dat je meer dan 1 oplossing zal zijn, zoals je al zei

maar misschien waren de vergelijkingen ergens uit af te leiden en heeft hij iets gemist...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Stelsels

Hoe kan ik dit oplossen met gauss-jordan want hier staan er maar 2 vergelijkingen. Bij gauss-jordan moet je toch minstens 3 vergelijkingen nodig?
Nee hoor, dat lukt ook al met minder vergelijkingen.

Zoals al gezegd: met twee (lineair onafhankelijke) vergelijkingen, kan je maar twee variabelen uniek bepalen. Hier zijn er drie, dus kun je één variabele als vrije parameter kiezen en de oplossing van de andere twee uitdrukken in functie van de derde variabele.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer