Periode van sin2x + cosx/2

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Periode van sin2x + cosx/2

:D Beste wiskunde collega's. Mijn zoon heeft een wiskunde vraag bij zijn reeks van oefeningen die we niet kunnen oplossen. We hebben het allen geprobeerd. Het is het begin bij functies. Ze vragen de periode the bepalen van een functie F(x) met het volgende: sin2x + cosx/2. Het antwoord is naar het schijnt 4pi. Maar weet niet hoe er te komen....Apprecieer alle hulp en tips.

Ciao

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Periode van sin2x + cosx/2

Andrecon schreef: :D Beste wiskunde collega's. Mijn zoon heeft een wiskunde vraag bij zijn reeks van oefeningen die we niet kunnen oplossen. We hebben het allen geprobeerd. Het is het begin bij functies. Ze vragen de periode the bepalen van een functie F(x) met het volgende: sin2x + cosx/2. Het antwoord is naar het schijnt 4pi. Maar weet niet hoe er te komen....Apprecieer alle hulp en tips.

Ciao


hoewel ik alleen nog maar basis sinusfuncties heb gezien...

de periode van sin2x is pi (2pi/2) en die van cosx/2 is 4pi (2pi*2)

het kleinste gemeen deelvoud van pi en 4pi is uiteraard 4pi dus...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Periode van sin2x + cosx/2

Dat klopt: het geheel zal een hele periode doorlopen wanneer het kleinst gemeen veelvoud van de periodes doorlopen is.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Periode van sin2x + cosx/2

woooow!

ik zat juist!

Berichten: 2

Re: Periode van sin2x + cosx/2

Woow. Super bedankt...Wij zaten maar te zoeken om dit om te zetten met goniometrisch vergelijkingen...en het zo eenvoudig...keep it simple. cool

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Periode van sin2x + cosx/2

ja zeer simpel, woilde je alles naar sinusse omzette ofzo?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Periode van sin2x + cosx/2

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Periode van sin2x + cosx/2

[graph=0,37.7,-2,2]'sin(2*x)+cos(x/2)'[/graph]
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Periode van sin2x + cosx/2

Het blijft een leuke functie he?

Of om inzicht te krijgen in de opbouw:

[graph=0,37.7,-2,2]'sin(2*x)','cos(x/2)','sin(2*x)+cos(x/2)'[/graph]

Vergeet voor 't overzicht niet dat je met je muis boven de functie kan hangen om alleen de betreffende functie te zien :D
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Reageer