Fysica probleempjes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 321

Fysica probleempjes

1)bij een conservatiekracht: als beginpunt en eindpunt gelijk zijn dan is de arbeid van de gravitatiekracht altijd gelijk. Onafhankelijk van de gevolgde weg.

--> Wat bedoelen ze hier juist met "gelijk zijn" wat moet er gelijk zijn? bedoel en ze dat punt 1 t.o.v punt 2 in dezelfde bewegingstoestand is?

2)Ik heb in mijn cursus bij arbeid staan: vector R= som Fi wat willen ze hier juist mee zeggen

3)Hoe komt het dat wij niet voelen dat de aarde beweegt?

Is de aarde in rust t.o.v ons lichaam (en omgekeerd)?

bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Fysica probleempjes

dumery schreef:1)bij een conservatiekracht: als beginpunt en eindpunt gelijk zijn dan is de arbeid van de gravitatiekracht altijd gelijk. Onafhankelijk van de gevolgde weg.

--> Wat bedoelen ze hier juist met "gelijk zijn" wat moet er gelijk zijn? bedoel en ze dat punt 1 t.o.v punt 2 in dezelfde bewegingstoestand is?
Ik geloof niet dat het in deze formulering geschreven is. Een conservatiekracht bestaat volgens mij niet; het is een conservatieve kracht. Een voorbeeld van een conservatieve kracht is de gravitatiekracht. (Dus niet, zoals jij zegt, dat "bij een willekeurige conservatieve kracht de zwaartekracht betrokken is".)

Definitie arbeid:
\(W=\int_a^b \vec{F}\cdot d\vec{s}\)
.

Het beginpunt is punt a, het eindpunt is punt b. Nu stelt men dat de hoeveelheid verrichte arbeid, mits F een conservatieve kracht is, ALTIJD hetzelfde is als a en b de begin- en eindpunten zijn. Je kunt oneindig veel verschillende paden bedenken tussen a en b, zie bijv. hier. Bijvoorbeeld de groene, of de blauwe, of welk ander pad dan ook. Maar indien het pas begint in a en eindigt in b, is de hoeveelheid verrichte arbeid voor al die paden gelijk: W levert dezelfde waarde op. Oftewel, W hangt - voor een conservatieve kracht - alleen van de begin- en eindpunten af.
2)Ik heb in mijn cursus bij arbeid staan: vector R= som Fi wat willen ze hier juist mee zeggen
Hier begrijp ik niets van. Schrijf het eens in LaTeX, of geef uitleg.
3)Hoe komt het dat wij niet voelen dat de aarde beweegt?

Is de aarde in rust t.o.v ons lichaam (en omgekeerd)?
We voelen niet dat de aarde beweegt, omdat wijzelf meebewegen, op dezelfde manier. Oftewel inderdaad: de aarde is in rust t.o.v. van ons (en dus omgekeerd), dus kunnen we niet merken dat de aarde beweegt. Als je je zelf beschouwt als "in rust", dan is de aarde ook in rust.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer