Krachten mechanische energie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 64

Krachten mechanische energie

Ik heb twee vragen die ik moet maken, maar omdat het alweer 4 jaar geleden is dat ik dit soort opgaven heb gekregen snap ik er niets meer van.

Vraag 1.

Een kogel P met een massa van 2,0 kg beweegt naar rechts met een snelheid van 3,0 m/s en botst centraal en volkomen elastisch tegen een stilliggende kogel Q. De massa van kogel Q is 2 kg. De tijdsduur van de botsing is 20ms

a bereken de snelheid van zowel kogel P als kogel Q na de botsing

b Bereken de maximale vervormingsenergie

c Bereken de stoot die kogel P op kogel Q uitoefent.

d Bereken de stoot die kogel Q op kogel P uitoefent.

A:

Kogel P staat na de botsing stil 0 m/s

Kogel Q heeft nu de snelheid van kogel P 3m/s

B: Welke formule moet ik hier gebruiken, elke formule die ik tegenkom mis ik waardes

C:

Kogel P

P= m*v

P= 2*3

P= 6 kg.m/s

D: Dit is toch hetzelfde als C?

Vraag 2

Op een kruising in de stad wordt een personeneauto (massa: 1000kg) in de flank geramd door een vrachtauto. Op het moment van de botsing heeft de personeneauto een snelheid van 54km/h de stoot die de vrachtwagen uitoefent op de personeneauto bedraagt 12 kN.s Bereken de snelheid (grootte en richting) waarmee de personenauto na de botsing (volkomen elastisch) over de kruising rijdt.

Als iemand me op weg kan helpen met deze vraag, want ik weet niet waar ik moet beginnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Krachten mechanische energie

1)

a) Gebruik behoud van impuls en eventueel behoud van kinetische energie, de totale impuls voor is gelijk aan de totale impuls na.

b) Welke formules heb ja al geprobeerd?

c) Je berekent niet de stoot maar gewoon de impuls. Het is trouwens een vector, je kan dus voor c en d nooit dezelfde waarde uitkomen.
\(\vec I = \int \vec F \, dt\)
of ookwel
\(\vec I = \int \vec m \cdot \frac{dv}{dt} \, dt = \int \vec m\,dv\)
2) Dit los je hetzelfde op als het eerste vraagstuk, alleen is er hier een moeilijkheid, je werkt in twee dimensies. Impuls is een vector, je moet er dus rekening mee houden. Ontbindt je impulsen in een x en y component. Schrijf een regel voor behoud van impuls voor de x-component en een voor de y-component. Zo krijg je uiteindelijk een stelsel wat je kan oplossen.

Probeer zelf eens en dan kan je altijd terugkomen als je vast loopt.

Berichten: 64

Re: Krachten mechanische energie

ben ik weer.

Bij vraag 1b heb ik de formule gevonden.

Ev= (sigma) Ekvoor - 0.5 *(Mtotaal) * w2

Ekvoor= 0.5*m*v

Ekvoor= 9 J

Ev= (sigma) Ekvoor - 0.5 *(Mtotaal) * w2

Ev= (sigma) 9 - 0.5 * 2 * 3(kwardraat)

Ev= 0

Wat doe ik hier verkeerd?

Berichten: 64

Re: Krachten mechanische energie

1c/d

c:

I= m*dp

I= 2*3

I= 6

d:

I=m*dp

I= 2*0

I=0

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Krachten mechanische energie

Bij vraag 1b heb ik de formule gevonden.

Ev= (sigma) Ekvoor - 0.5 *(Mtotaal) * w2

Ekvoor= 0.5*m*v

Ekvoor= 9 J

Ev= (sigma) Ekvoor - 0.5 *(Mtotaal) * w2

Ev= (sigma) 9 - 0.5 * 2 * 3(kwardraat)

Ev= 0

Wat doe ik hier verkeerd?
Als ik wist wat je eigenlijk probeert te doen kon ik dat misschien uitleggen....

Vraag 1b : Bereken de maximale vervormingsenergie

Dat is toch niets anders dan de kinetische energie van kogel P op het moment van de botsing?

EDIT: als ik nu vraag 2 lees krijg ik de indruk dat met stoot toch impuls bedoelt wordt (en niet kracht zoals ik eerst dacht) want de dimensie van stoot is daar kN.s

Daarom mijn antwoord op 1c en 1d verwijderd.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer