Springen naar inhoud

Vectorieel product

• Log in om te kunnen reageren

steve

steve

• >100 berichten
  • 247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2007 - 14:13

Ik heb een vraagje over het vectorieel product. Onze leerkracht legde uit dat je de richting van het vectorieel product kan vinden met 2 regels: beiden met je rechterhand. De eerste is als volgt: je duim volgt de eerste vector en je wijsvinger de tweede, dan wijst de middelvinger de richting aan (deze 3 vingers staan loodrecht op elkaar). bij de tweede moet je met je rechterhand, met je vingers gekromd van de eerste naar de tweede vector draaien over de kortste hoek en dan geeft je duim de richting aan. Nu had ik een vraagje bij de eerste: stel dat ik 2 vectors heb in hetzelfde vlak met ertussen een hoek van 37graden, hoe doe ik dat dan met de eerste regel? Die 3 vingers moeten dan toch loodrecht op elkaar staan en dat gaat toch niet bij 37graden?

gr
steve

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2007 - 14:37

LaTeX , dan staat LaTeX en LaTeX maar LaTeX . Anders zou je alleen het vectorproduct van twee vectoren kunnen nemen die loodrecht op elkaar staan. Het practisch nut hiervan zou klein zijn.
Het resultaat staat dus loodrecht op de twee vectoren, maar daarom de twee vectoren nog niet zelf.

steve

steve

• >100 berichten
  • 247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2007 - 14:56

maar hoe kan je dan die regel met duim, wijsvinger en middelvinger toepassen? of is er een betere regel?

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2007 - 15:01

Er zijn vele ezelsbruggetjes voor het vectorieel product.
Bij je eerste regeltje: de hoek tussen je duim en je wijsvinger moet geen 90° zijn, je wijsvinger staat (gestrekt) wel altijd loodrecht op beiden.
Bij je tweede regeltje: als je met je vingers (exclusief duim) van vector a naar vector b kan gaan dan is je duim het vectoriele product van a en b. Daarvoor moeten je vingers toch niet over een hoek van 90° hebben bewogen, dat mag toch ook kleiner of groter.
Ben je zeker dat je snapt wat je leraar bedoelde?

Veranderd door Rov, 26 oktober 2007 - 15:02

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 oktober 2007 - 21:42

LaTeX

, dan staat LaTeX en LaTeX maar LaTeX . Anders zou je alleen het vectorproduct van twee vectoren kunnen nemen die loodrecht op elkaar staan.

Even voor de duidelijkheid: a en b staan niet noodzakelijk loodrecht op elkaar, maar het mág zeker wel! Dus LaTeX óf LaTeX .
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures