Springen naar inhoud

Hoogte en snelheid voetbal


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Malanrian

    Malanrian


  • >100 berichten
  • 127 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2007 - 17:02

Vraag:
Een bal wordt tegen een muur geschopt met een snelheid van 20m/s onder een hoek van 40į met de horizontale. De muur staat 8,0 m ver. Hoe hoog botst de bal tegen de muur en met welke snelheid?

Ik heb van dit probleem reeds tekening gemaakt:

Geplaatste afbeelding

Op het eerste zicht zou ik h berekenen met: tan(40)=h/8, maar dit blijkt niet te kloppen. Iemand een idee? :D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Morzon

    Morzon


  • >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2007 - 17:10

Hoelang doet de bal erover om die acht meter af te leggen? Maak gebruik van het feit dat de horizontale versnelling van de bal nul is. (wat is de formule voor horizontale verplaatsing van de bal?)
Nu je de tijd hebt, kan je dus de hoogte eenvoudig brekenen door in de formule voor de verticale verplaatsing van de bal de tijd in te vullen. (wat is de formule voor verticale verplaatsing van de bal?)
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

#3

Rik de Graaff

    Rik de Graaff


  • >25 berichten
  • 50 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2007 - 17:15

ja, de zwaartekracht moet bij ingerekend worden...

Veranderd door Rik de Graaff, 26 oktober 2007 - 17:15


#4

Malanrian

    Malanrian


  • >100 berichten
  • 127 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2007 - 17:33

Hoelang doet de bal erover om die acht meter af te leggen? Maak gebruik van het feit dat de horizontale versnelling van de bal nul is. (wat is de formule voor horizontale verplaatsing van de bal?)
Nu je de tijd hebt, kan je dus de hoogte eenvoudig brekenen door in de formule voor de verticale verplaatsing van de bal de tijd in te vullen. (wat is de formule voor verticale verplaatsing van de bal?)


Horizontale verplaatsing is x=x0+v0cosθt

=> 8,0=0+20cos(40)t => t=1,9

Verticale verplaatsing: y=y0+v0sinθt-g(t≤/2)

=> y=0+20sin(40)*1,9-9,81(1,9≤/2) = 6,7

Is dit juist? :D

Veranderd door Malanrian, 26 oktober 2007 - 17:34


#5

Morzon

    Morzon


  • >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2007 - 17:38

Als je het allemaal goed hebt ingevuld klopt het wel.

Veranderd door Morzon, 26 oktober 2007 - 17:38

I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

#6

Malanrian

    Malanrian


  • >100 berichten
  • 127 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2007 - 17:45

Rekenfoutje: t=0,5 en niet 1,9 als ik die invul bekom in een hoogte van 5,4 en dit is wťl het juiste antwoord :D.

#7

Malanrian

    Malanrian


  • >100 berichten
  • 127 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2007 - 17:53

Wordt de snelheid op een analoge manier berekend?

#8

Morzon

    Morzon


  • >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2007 - 18:01

Horizontae snelheid is natuurlijk het zelfde. De verticale snelheid kan je berekenen door de formule van verticale verplaatsing te differentieren. ( en t waarde invullen)
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

#9

Morzon

    Morzon


  • >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2007 - 18:23

Gelukt?
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

#10

Malanrian

    Malanrian


  • >100 berichten
  • 127 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2007 - 18:27

Gelukt?


Nee, nog niet echt. :D

DifferentiŽren is afleiden, nietwaar?

#11

Morzon

    Morzon


  • >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2007 - 18:33

Klopt.
Je hebt voor de verticale verplaatsing de volgende formule:
LaTeX
LaTeX

Maar eigenlijk zou je ook tot dit formule moeten kunnen komen zonder te differentieren.
Nu heb je natuurlijk 2 snelheden; een verticale en een horizontale.
De resutante van deze twee snelheden kan je uitrekenen met pythagoras. (want LaTeX , dus de nieuwe LaTeX kan ook zo uitgerekend worden)

Veranderd door Morzon, 26 oktober 2007 - 18:37

I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

#12

Malanrian

    Malanrian


  • >100 berichten
  • 127 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2007 - 18:48

Dank je wel! Het is gelukt :D

Heb gezien dat ze in de cursus dat ze de snelheid opslitsen in zijn x- en y-component, maar komt uiteindelijk op hetzelfde neer. In het antwoord staat ook nog dat de hoek met de horizontale 27į is, wat bedoelen ze daarmee?

#13

Morzon

    Morzon


  • >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2007 - 18:59

Die hoek van 40 graden is nu dus kleiner.(27 volgens je antwoordenboek) De hoek kan je ook zelf berekenen met LaTeX

Veranderd door Morzon, 26 oktober 2007 - 19:00

I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

#14

Malanrian

    Malanrian


  • >100 berichten
  • 127 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2007 - 19:09

OK, dank voor de hulp.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures