Springen naar inhoud

Relatieve snelheid tussen trein en auto


  • Log in om te kunnen reageren

#1

ZVdP

    ZVdP


  • >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 oktober 2007 - 12:40

Bij de oefeningen Analyse kwam de volgende vraag:
Een treinspoor en een autoweg kruisen snijden met een bepaalde hoek (ik weet niet meer welke)
De trein bevindt zich op 1km van het kruispunt en beweegt zich met ...km/h ervan weg
De auto is ook 1km van het kruispunt verwijderd, maar beweegt met ...km/h in de richting van het kruispunt.
Wat is de onderlinge snelheid van de trein en de auto?

We hebben dit berekend samen met de asistent en we kwamen een snelheid uit die afhing van de tijd.
Maw vanuit de auto gezien zou de trein moeten versnellen, en vice versa.

Nu zit ik met het volgende probleem.
Ik dacht dat versnelling niet relatief was (dat meen ik vernomen te hebben ivm de tweelingparadox), in die zin dat als in het ene inertiaalstelsel iets versnelt, datzelfde object in een ander inertiaalstelsel ook versnelt.
Maar in het stelsel van de auto versnelt de trein volgens de uitkomst, terwijl bv in het stelsel op het kruispunt deze trein een constante snelheid heeft.

Of klopt het niet dat het feit of iets versnelt absoluut is?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower
Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

raintjah

    raintjah


  • >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2007 - 13:25

Ik ben niet helemaal thuis in deze theorie, maar mij lijkt versnelling wel degelijk relatief.
Stel dat een object versneld. Jij als observator zit in een niet-intertiaalstelsel dat ook versneld is in diezelfde richting en zin als het object, dan lijkt voor jouw het object niet te versnellen.

Stel dat het object versneld. Jij als observator kijkt toe vanuit een inertiaalstelsel (niet versneld), dan versneld het object tov jou wÚl.
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

#3

eendavid

    eendavid


  • >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 oktober 2007 - 13:54

In klassieke mechanica en in SR is versnelling absoluut, tov een geprefereerde klasse van stelsels (de inertiaalstelsels). Hoe heb je de snelheden precies berekend? Ik ben een beetje verward vandaag, maar ik kom gewoon LaTeX uit (met hopelijk vanzelfsprekende notatie).

De snelheid is tijdsonafhankelijk tenzij de auto of de trein versnelt (sneller of trager begint te rijden, of een bocht maakt). Dat is zo in klassieke mechanica en in SR.

#4

ZVdP

    ZVdP


  • >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 oktober 2007 - 16:13

Hoe heb je de snelheden precies berekend



De assistent analyse legde de trein (100km/h) en auto(50/km/h) op een cirkel, aangezien ze beide even ver van het kruispunt waren. De auto op snijpunt cirkel met x-as, met co÷rdinaten (1-50t,0); de trein op de cirkel met als hoek /3, co÷rdinaten (cos(/3)+factor in t, sin(/3) + factor in t*)

(*heb mijn notities op kot laten liggen en ben zelf geen held in goniometrie)

Daarna hebben we de afstand tussen de trein en auto opgeschreven dmv de afstandsformule met co÷rdinaten.

Die formule hebben we afgeleid naar de tijd om zo de snelheid tussen beide objecten te bekomen.
Wat overbleef was een functie in de tijd.
t=0 invullen geeft dan de snelheid bij de aanvang van het vraagstuk.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower
Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

#5

eendavid

    eendavid


  • >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 oktober 2007 - 16:48

Als ik goed begrijp bereken je hoe de poolco÷rdinaat r van de trein in het stelsel van de auto varieert. Nu is LaTeX , dus dan berekent de assistent op deze manier niet de snelheid van de trein in het stelsel van de auto. Bovendien zou dat een zeer omslachtige weg zijn om de vraag te beantwoorden (bereken gewoon LaTeX en je bent klaar). Misschien is er ergens een communicatiefout.

#6

ZVdP

    ZVdP


  • >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 oktober 2007 - 17:27

Als LaTeX

welke fysische interpretatie heeft LaTeX hier dan wel?

Ik zal morgenavond de preciese vraag nog eens opzoeken.

Wat ik wel zeker weet is dat de oefening in de oefeningenreeks van afgeleiden stond.

Veranderd door ZVdP, 27 oktober 2007 - 17:36

"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower
Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

#7

eendavid

    eendavid


  • >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 oktober 2007 - 18:06

welke fysische interpretatie heeft LaTeX

hier dan wel?

Bekijk de situatie eens van de aarde die in een perfecte cirkel rond de zon draait (dat is niet zo, maar doe even alsof). Wat is dan de snelheid van de aarde tov de zon? wat is LaTeX ?

#8

ZVdP

    ZVdP


  • >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 oktober 2007 - 18:17

De snelheid is de snelheid waarmee de aarde om de zon draait, en LaTeX is nul?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower
Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

#9

eendavid

    eendavid


  • >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 oktober 2007 - 18:34

inderdaad. LaTeX staat enkel voor de snelheidscomponent paraller aan de verbindingslijn tussen beide deeltjes. Zeker is dat in jouw voorbeeld de trein niet wegbewecht volgens de gezichtslijn van de auto.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures