De vector van poynting.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2.589

De vector van poynting.

De definitie van de vector van poynting is:
\(\vec{S}=\epsilon _0 c^2 (\vec{E}X\vec{B})\)
Men zegt dat dit fysische een energie stroomdichtheid voorstelt en dat de definitie bovendien geldig is in het algemeen maw in alle voortplantingsmedia.

Mijn vraag nu: Hoe kan dat? Als je een energie stroomdichtheid hebt in het vacuüm dan zal die stroom blijven bestaan omdat daar geen materie deeltjes aanwezig zijn. Als je nu dezelfde stroming in een materiaal hebt dan zal dat materiaal hierop intereageren en de stroming veranderen.

En toch ga je tweemaal dezelfde fysische stroming hebben? Of waarom verandert die vector van poynting niet mee? Wat stelt die dan voor? Groeten.

Berichten: 98

Re: De vector van poynting.

De Poynting vector is wel degelijk afhankelijk van de materiaaleigenschappen. Je ziet al dat de permitiviteit van het materiaal voorkomt in de uitdrukking die je zelf geeft. Verder kun je de magnetische veldsterkte H schrijven als de permeabiliteit van het medium maal de magnetische fluxdichtheid:

B = mu X H

Zo zie je dus dat de waarde van S voor gegeven waarden van E en H afhangt van mu en epsilon. Is dit een antwoord op je vraag?

Berichten: 2.589

Re: De vector van poynting.

In mijn boek staat letterlijk:

Afbeelding

Maar waarom veranderen we dan wel bij de iradiantie?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: De vector van poynting.

\(\vec{S}=\frac{1}{\mu_{0} \mu_{r} }. (\vec{E} \times \vec{B})\)
De vector stelt de hoeveelheid energie voor ,die door een eenheid van oppervlak gaat dat loodrecht op de voortplantingsrichting staat en dat per seconde.

Berichten: 2.589

Re: De vector van poynting.

Ik begrijp die opmerking nog niet. Je mag c niet vervangen door c/n zegt men maar als men de iradiantie berekent doet men het toch?

Wat bedoelen ze eigenlijk met c mag niet c/n worden? Groeten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: De vector van poynting.

\(\eta=\sqrt{\frac{\mu}{\epsilon}}\)
Met

mu= mu(0) . mu®

en epsilon=epsilon(0) .epsilon®

Het getal eta noemen ze de golfweerstand.
\(\frac{1}{\mu_{0}}=\frac{c}{\eta}\)
Dit laatste geldt alleen in vacuum.

Berichten: 2.589

Re: De vector van poynting.

Ik denk te begrijpen dat men met relatie:
\(\frac{1}{\mu _0} = \epsilon _0 c ^2\)
eigenlijk de permeabiliteit wilt berekenen

Deze relatie gaat niet meer op in niet vacuüm en daarom mag je dus die snelheid niet zomaar aanpassen.

Maar waarom doen ze het dan toch? Bij het berekenen van de irradiantie in een diëlektricum? Een paar regels verder bij de voorbeelden.

Groeten.

Reageer