Springen naar inhoud

[Scheikunde] Titratie van een onbekende stof

• Log in om te kunnen reageren

Weebl

Weebl

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2005 - 21:31

Ik ben al aardig ver met mijn onderzoekje, maar ik kom maar niet uit het uitrekenen. Ik moet de identiteit van een onbekende stof bepalen. Ik weet alleen maar dat dit een 2-waardig of een 3-waardig zwak zuur is.

Allereerst heb ik gekeken of de stof zuur of basisch is: hij is zuur.
Daarna heb ik een titratie opstelling gemaakt. De te titreren stof heb ik als volgt bereidt:

- 1 gram precies afgewogen
- de stof ingedampt
- wat over bleef opgelost in 250 ml gedestileerd water

Als titratiestof heb ik natronloog gebruikt (NaOH). Deze heb ik als volgt gemaakt:

- 0,0990 gram NaOH afgewogen
- opgelost in 250 ml water
- berekend dat de oplossing een molariteit heeft van 0,0990 M (mol per liter)

Vervolgens heb ik met een contiburet en een computer (+ Coachlab) de volgende 3 grafieken getekend:

10 ml opgeloste stof:

Geplaatste afbeelding

20 ml opgeloste stof:

Geplaatste afbeelding

30 ml opgeloste stof:

Geplaatste afbeelding

Zoals je kan zien lijkt dit op een sterk zuur, maar dat kan het niet zijn. Kan iemand mij helpen met het bepalen van de identiteit van deze stof? Graag met uitleg, want als ik het antwoord zo in mijn handen krijg geworpen leer ik er niks van en dat werkt dan later weer in mijn nadeel. Ik heb overal gezocht, maar ik kom er echt niet uit...

MVG,

Weebl

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 maart 2005 - 10:42

je titratiecurves duiden op een sterk zuur, daar heb je gelijk in. Er is gegeven dat het een 2- of 3-waardig zuur is? (je was er achter gekomen dat het een zuur is)
Waarom heb je de stof ingedampt? Is het een vloeistof? Dat zou ik wel willen weten, misschien dat het indampen effect heeft gehad op de stof :shock:
Appareo decet nihil munditia?

Weebl

Weebl

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2005 - 13:23

je titratiecurves duiden op een sterk zuur, daar heb je gelijk in. Er is gegeven dat het een 2- of 3-waardig zuur is? (je was er achter gekomen dat het een zuur is)
Waarom heb je de stof ingedampt? Is het een vloeistof? Dat zou ik wel willen weten, misschien dat het indampen effect heeft gehad op de stof :shock:

Het is inderdaad gegeven dat het een 2- of 3-waardig zuur is.
De vaste stof (wit poeder) moesten we indampen omdat er H2O moleculen zijn die stof omgeven.
Dat indampen was trouwens een onderdeel van de opdracht.

sdekivit

sdekivit

• >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2005 - 18:00

als het een meerwaardig zuur is dan kun je deze curves niet krijgen --> je moet dan minimaal 2 omslagpunten herkennen in je grafiek.

Weebl

Weebl

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2005 - 19:36

Het kan zijn dat voor of na onze curve nog een omslagpunt zit...

wigsbol

wigsbol

• >250 berichten
  • 284 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2005 - 15:17

Ik zou niet weten waar die nog verstopt zou kunnen zitten.

Zeg eens iets meer over dat droogdampen en over het uitzicht ervoor en erna.

Ik heb bovendien de indruk dat je NaOH oplossing te geconcentreerd is in vergelijking met de onbekende oplossing, waardoor je de verschillende pH-sprongen misschien in één grote zou kunnen bijeenpersen.

Weebl

Weebl

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2005 - 19:24

Mijn leraar heeft gezegd dat het niet uitmaakt als je maar één curve hebt.
Hij zegt dat je dan de pKz af kan lezen van de helft vanaf het equivalentiepunt (bij een 2-waardig zuur), dus pKz=2,5. Bij een 3-waardig zuur kan je het op 1/3 van de afstand tot het equivalentiepunt en op 2/3 van het equivalentiepunt aflezen, de pKz is ongveer 2,1 of 2,6 . De pKz is hier immers de pH (zegt hij :S)

We hebben inmiddels ook een lijst met de stoffen die zijn uitgedeeld, maar daar staat de pKz niet van de in de Binas. Waar kan ik dat vinden?

• Gast

Geplaatst op 05 april 2005 - 20:35

Ik heb laatst ook een titratie gedaan van een meervoudig zuur, maar daar lagen de omslag punten ZO dicht bij elkaar dat het niet te onderscheiden was. Om ze te kunnen vinden moesten wij een ander oplosmiddel gebruiken.

sdekivit

sdekivit

• >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 april 2005 - 14:37

idd, maar je zult ten alle tijden meerde omslagpunten in je curve herkenen als je een meerwaardig zuur hebt.

er geldt altijd dat de pK-waarde = pH op een halve titratie. Immer dan geldt [base] = [zuur]. volgens pH = pK + log [base]/[zuur] geldt dan dat pH = pK want log 1 = 0.

wigsbol

wigsbol

• >250 berichten
  • 284 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2005 - 17:37

We hebben inmiddels ook een lijst met de stoffen die zijn uitgedeeld, maar daar staat de pKz niet van de in de Binas. Waar kan ik dat vinden?

http://www.chemieonl...pkx.php?typ=pks

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures