Niet homogene differentiaalvergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 609

Niet homogene differentiaalvergelijking

Hallo medestudenten, docenten

Ik zit met een oefening dat ik niet aan uit geraak loop vast bij het zoeken van de particuliere oplossing van de LDV.

Hier mijn oplossing waar ik niet meer verder kan want je hebt in het rechterlid 2 functies f1(x) en f2(x)

Kan mij iemand mij op weg helpen hoe ik dit verder kan oplossen want weet geen raad, zijn wel de moeilijkste oefeningen in die reeks

Mijn oplossing :

==========

Afbeelding

Met vriendelijke groeten

Berichten: 503

Re: Niet homogene differentiaalvergelijking

je zoekt gewoon een particuliere oplossing van f1(x) en een van f2(x)

de oplossing van de homogenen vgl ziet er goed uit

je zou de cos kunnen vervangen door ( e^ix + e^-ix ) /2

dit tot de derde macht en je komt iets uit van de vorm a cos(bx) + c cos (dx)

dit zal je eerst even moeten uitrekenen

dit kan een hulp zijn, maar reken het toch eerst maar zelf even uit

http://www.uni-protokolle.de/foren/viewt/121000,0.html

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Niet homogene differentiaalvergelijking

\(\cos 3x = 4\cos ^3 x - 3\cos x \Leftrightarrow \cos ^3 x = \frac{1}{4}\left( {\cos 3x + 3\cos x} \right)\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 609

Re: Niet homogene differentiaalvergelijking

TD is dat nu een deeloplossing want ben niet meer mee hoe dat nu zit met die particuliere oplossing?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Niet homogene differentiaalvergelijking

Het vinden van een particuliere oplossing kan eenvoudig als het rechterlid van een bijzondere vorm is (exponentiële, veelterm, lineaire combinatie van sinus en cosinus; of een product van deze). Het 'probleem' is dat cos³x niet in die speciale vorm staat, door de macht 3.

Wat ik deed is cos³x herschrijven naar (cos(3x)+3cos(x))/4. Hierop kan je wel de standaardmethode toepassen en een voorstel tot particuliere oplossing doen, dan de methode van de onbepaalde coëfficiënten toepassen. Het meest algemene voorstel is hier: y = a.cos(x)+b.sin(x)+c.cos(3x)+d.sin(3x). Afleiden, substitutie en stelsel levert {a,b,c,d}.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 609

Re: Niet homogene differentiaalvergelijking

Hoe los je nu best die onbekenden op we mogen rekenmachine gebruiken heb een TI89 kan er nog niet goed meewerken maar kan maximaal 3 onbekenden oplossen hoe doe je het dan wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Niet homogene differentiaalvergelijking

Zonder rekenmachine, met de hand: zoals de "echten" :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer