Springen naar inhoud

Lading in magnetisch veld

• Log in om te kunnen reageren

steve

steve

• >100 berichten
  • 247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 oktober 2007 - 11:49

Een positieve lading beweegt in een magnetisch veld, kan de snelheid van de lading veranderen?

In mijn boek staat dat de snelheid niet kan veranderen aangezien het magnetisch veld loodrecht op de snelheid moet zijn en de tangentiŽle component die de grootte van de snelheid bepaald dus nul moet zijn.

Maar ik snap niet waarom dat veld altijd loodrecht op de snelheid moet zijn. Het kan toch even goed dat je een schuin magnetisch veld hebt en dat je dat veld dan moet ontbinden in een evenwijdige en een loodrechte component. En dan bepaald die evenwijdige component toch ook je snelheid mee?

Waar zit de fout in mijn redenering?

gr
steve

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 oktober 2007 - 13:39

Magnetische kracht: LaTeX .

Vanuit de definitie van het uitpdroduct volgt nu dat de magnetische kracht te allen tijde loodrecht op de snelheid(svector) en het magnetische veld staat. Hetgeen overigens niet wil zeggen dat LaTeX en LaTeX loodrecht op elkaar staan.

Maar ik snap niet waarom dat veld altijd loodrecht op de snelheid moet zijn.

Het veld hoeft niet loodrecht op de snelheidsvector te staan (zoals ik net schreef), maar de magnetische kracht doet dat wel altijd. Dat blijkt uit de formule hierboven.

Het kan toch even goed dat je een schuin magnetisch veld hebt en dat je dat veld dan moet ontbinden in een evenwijdige en een loodrechte component. En dan bepaalt die evenwijdige component toch ook je snelheid mee?

Yep, maar het veld doet niets, de magnetische kracht wel :D
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 oktober 2007 - 16:39

Kan de snelheid van de lading veranderen?

Niet door de lorentzkracht, omdat die steeds loodrecht op de verplaatsing staat. Hij verricht dus elke korte tijd arbeid nul.
Arbeid geeft aan, hoeveel energie er wordt omgezet. De kinetische energie blijft kennelijk gelijk.

Het kan toch even goed dat je een schuin magnetisch veld hebt en dat je dat veld dan moet ontbinden in een evenwijdige en een loodrechte component. En dan bepaald die evenwijdige component toch ook je snelheid mee?

D snelheidscomponent evenwijdig aan B zorgt ervoor, dat de cirkelbaan opschuift in de richting van B.
De baan van het geladen deeltje wordt dan een helix of cilinderspiraal.
De snelheid is constant van grootte maar niet van richting. De centripetaalversnelling is steeds richting as.

Veranderd door thermo1945, 28 oktober 2007 - 16:40

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures