Springen naar inhoud

[Computer] Partities + back = probleem?

• Log in om te kunnen reageren

dekeijzer

dekeijzer

• >25 berichten
  • 96 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2005 - 22:08

de situatie
bijna 2 jaar geleden nieuwe computer gekocht, daar zat al een back-up bij (dus de complete nieuw-situatie van de pc)
maar, ondertussen is de schijf gepartitioneerd in verschillende schijven
is het mogelijk om die back-up terug te zetten op alleen de C-schijf, zodat aan andere schijven met data e.d. niks wordt veranderd,
of is het zelfs mogelijk dat deze back-up alles terug verandert - dat bijvoorbeeld zelfs de partities (incl data) niet meer zullen bestaan, terug naar 1 grote c-schijf
(want dat is dus niet de bedoeling)

qua volume (mb's) moet de back-up (4 x 700 mb) in ieder geval makkelijk op de c-schijf passen

het back-up programmaatje heet 'retten', wat neem ik aan 'redden' in het Duits is (het is een Aldi commputer)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

aaargh

aaargh

• >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2005 - 23:22

IK heb ook een computer uit de Aldi met bijbehorende back-up :wink:

Ht is te proberen maar die backup is ingesteld op precies de partities waarmee de backup gemaakt is.
Bij mijn computer staat er uitdrukkelijk bij niets aan de partities te veranderen!
Wat je kan doen is die data-partitie te backuppen en te herpartitioneren.

dekeijzer

dekeijzer

• >25 berichten
  • 96 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2005 - 08:16

Ht is te proberen maar die backup is ingesteld op precies de partities waarmee de backup gemaakt is.
Bij mijn computer staat er uitdrukkelijk bij niets aan de partities te veranderen!

Ik hoopte eigenlijk dat het gewoon terug op de C: schijf ging, om nou 20 gigabyte te gaan backuppen... Maar als er nix anders op zit :shock:.

aaargh

aaargh

• >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2005 - 12:35

Ik hoopte eigenlijk dat het gewoon terug op de C: schijf ging, om nou 20 gigabyte te gaan backuppen... Maar als er nix anders op zit :shock:.

Plaats de backup gewoon terug, als het niet werkt dan plan b: Ontleed de backup en plaats de bestanden handmatig terug.

wasbeer

wasbeer

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2005 - 13:18

Verken eerst eens de mogelijkheden van je restore-programma, voordat je iets definitiefs doet.

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 maart 2005 - 22:21

Er is maar één mogelijkheid, want het voorgeďnstalleerde trekt zich niets aan van je wijzigingen met de tijd en zet alles terug zoals het de fabriek uit ging.
Dus geen partities etc. zijn te behouden, ook data zul je moeten backuppen. Vraag anders maar gerust als je ergens vragen over hebt wat betreft backuppen.

Goed... Gebruik een imageprogramma zoals Norton Ghost en backup alles. Oké, je had het over 20 Gb, dat wordt dan toch wel zo'n 4 wellicht 5 dvd's, want Norton Ghost comprimeert ook nog een beetje. Je kunt dit trouwens instellen om nog meer te comprimeren, maar dat zou ik niet aan willen raden. N. Ghost kost overigens ongeveer €60.

Het voordeel is nu dat je in ieder geval een letterlijke backup hebt en desgewenst, zels na het laten lopen van dat programma "retten" (dat betekent idd "redden") van jouw Aldi-pc! Het weer laten lopen van Ghost en een voor een de dvd's (daar beschik je toch wel over hoop ik: een dvd-brander?!) invoeren levert namelijk precies je pc configratie zoals je het had op het moment van backuppen, inclusief partities etc.

Maar... het is ook mogelijk (en dat is wellicht heel interessant voor jou) om bestanden uit die backups te halen en enkel die terug te zetten...

Goed, bottomline is het dat je moet resetten met "retten" en vanuit dat oogpunt het er het beste van moet zien te maken, maar er zijn veel dingen te redden om het zomaar te noemen...
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

• Gast

Geplaatst op 08 maart 2005 - 14:49

Dat is idd interestant, maar hoe moet ik die bestanden eruit krijgen!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures