lichtbeelden + krachten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

lichtbeelden + krachten

ik heb een GROOT probleem. Ik weet dat mijn vraag niet geschikt is voor dit forum, maar ik weet geen andere oplossing op dit moment. ;) ;)

Ik heb morgen in me eentje een herkansing, dus er is niemand die me kan helpen. En ik heb dus een diagnostische toets gekregen van mijn leraar. Helaas zonder uitwerkingen, dus heel veel kan ik er niet mee. Nou heb ik die diagnostische toets 'nagemaakt'.

En ik dacht, er zijn hier allemaal natuurkunde-liefhebbers, misschien is er iemand, die zin/tijd heeft, om deze toets uit te werken. Ik heb hele vragen weg gelaten, waarvan ik wist, wat ik moest doen, waar ik het ook zeker van wist. Maar vragen waarik nog bevestiging voor nodig heb, die heb ik er bij gezet.

Het is echt verschrikkelijk belangrijk, dan zou je je afkunnen vragen, waar was je tot deze tijd... zeg maar niets :shock:

Als iemand dit zou willen doen,,, Ik zou niet weten hoe ik die gene moet bedanken dan.

Afbeelding

Afbeelding

tussen twee palen hangt een touw met daaraan een gewicht van 0.50 kN. Zoals aangegevn in bovenstaande figuur.

Bepaal door constructie de krachten in het linkse en rechtse deel van het touw. Kies zelf een krachtenschaal.

Laat aan de hand van schetsjes zien wat het effect op de grootte van de krachten in de touw is als wordt geprobeerd het touw horizontaal te trekken. Geef daarbij een toelichting. (Dus; hoeg root worden die krachten dan en wat voor conclusie kun je daaruit trekken?)

Wilt u alstublieft, als u eraan begint, zeggen dat u begint, dan weet ik dat geen andere oplossing moet zoeken.

BVD

edit moderator (lala): Ik heb je uitgebreide tekeningen (goed werk!) even geresized. Ze waren groter dan de lay-out, wat de leesbaarheid niet ten goede kwam.

Re: lichtbeelden + krachten

of stel ik echt een onmogelijke vraag :shock:

Re: lichtbeelden + krachten

Stekelei, kunt u me niet helpen? In ieder geval met enkele vragen? Zo kan ik toch niet gaan slapen...

Re: lichtbeelden + krachten

enkele vragen? hopelozer kan niet.. denk ik

Re: lichtbeelden + krachten

ok, vraag 1 en vraag 7 zijn simpel,

1: teken vanuit de ogen een lijn die een beetje schuin naar boven loopt, die weerkaatst dan in de spiegel (invallende hoek is even groot als de uitvallende hoek), de weerkaatste lijn moet de bovenkant van het hoofd raken. dan teken je een lijn schuin naar onder die ook weerkaatst en waarvan de weerkaatste lijn de voeten raakt. de grootte van de spiegel is dan wel afhankelijk van de afstand dat je verwijderd bent van de spiegel.

7: daarbij moet je eigenlijk gewoon de neerwaartse kracht ontbinden in de touwen. let wel, de krachten in de touwen zijn naar de palen gericht.

Ik heb vraag 6 ook bekeken en die kan ik mss ook nog wel oplossen maar dan heb ik iets meer tijd nodig dus als ge nog ff w8 dan kan ik die ook nog uitlegge.

Re: lichtbeelden + krachten

6: ok, de massa van de persoon is is simpel, 300N/9.81

de spankracht in het touw: je hebt de neerwaartse kracht van de persoon en je hebt de richting van de resultante (Fres) dus met wat tekenwerk en driehoeksmetingvind je de spankracht in het touw. (ik veronderstel wel da ge weet hoe je krachten moet ontbinden, indien da ni zo is, laat het dan zo snel mogelijk weten, dan probeer ik da sebiet ook nog wel is uit te leggen) de

spankracht in dat touw is wel afhankelijk van waar je je bevind.

grootte en richting in S op laagste punt: de grootte is gelijk aan 300N, van de richting ben ik niet helemaal zeker, het touw werkt een neerwaartse kracht uit dus ik denk dat de richting van de kracht in S vertikaal naar boven is. en het is vrij logisch dat er dus een drukkracht op de vertikale staander is.

Ik hoop da ge daar een beetje aan uit kunt en succes op uwen test.

Re: lichtbeelden + krachten

hartstikke bedankt voor je uitwerkingen, ik ga ze nu bekijken!

Berichten: 88

Re: lichtbeelden + krachten

6 is niet heel moeilijk. De zwaartekracht is 300 N, dus de massa is 300 N/g=30 kg.

Spankracht bepaal je door de spankrachtvector kop-staart aan de zwaartekrachtvector te leggen. Dit doe je door een vector evenwijdig aan het touw(gebruik je geodriehoek) te tekenen die begint in het zwaartepunt en eindigt in F_res. Grootte bepaal je nu door te meten.

Recht onder de staander is de snelheid maximaal. Maximale snelheid betekent dat de eerste afgeleide van de snelheid daar 0 is, dus de versnellingen zijn dat ook. Geen versnelling betekent geen nettokracht. De spankracht en de zwaartekracht zijn dus in evenwicht. Dat geldt ook voor de kracht in punt S en de spankracht. De kracht is dus 300 N, recht naar beneden, en dat is een duwkracht op de vertikale staander.

Disclaimer: Het is al heel lang geleden dat ik mechanica gedaan heb.

Re: lichtbeelden + krachten

ik snap het met piet en die spiegel nog steeds niet... verder wel...

Re: lichtbeelden + krachten

wat is Fspan precies, dat kan ik zo snel niet vinden

Berichten: 88

Re: lichtbeelden + krachten

De spankracht. Dat heb ik er zelf van gemaakt :shock:

Re: lichtbeelden + krachten

ja hihi, ik weet wel dat het de spankracht is, maar wat houdt dat precies in... wat voor kracht is dat?

Re: lichtbeelden + krachten

ok, de spiegel: ik heb het ff getekent in paint ma ik weet niet hoe ik hier een fig moet invoegen dus wil even zeggen hoe dat moet?

merci[/img]

Re: lichtbeelden + krachten

je moet het eerst uploaden op een site, bijvoorbeeld via http://www.mijnalbum.nl/foto.php?m=...18&key=EJPA38GH en dan kun je het pas online zetten? maar als dat te moeilijk is kunt u het ook wel mailen?

Re: lichtbeelden + krachten

ok, ik gebruik idd liever den e-mail, kan ik dan wel ff uw e-mail adres hebbe aub?

Reageer