Sociologie - gated communities

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 3.165

Sociologie - gated communities

In landen waarin er een grotere tweedeling is tussen arm en rijk bestaat het fenomeen van gated communities.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gated_community#United_States

Het gaat mij in dit topic om één specifieke vorm van gated communities, die van de rijken.

Dit fenomeen is niet nieuw, 10 jaar geleden had ik er 'al' voor het eerst van gehoord. Door de zeer grote tweedeling is er oa in de USA meer criminaliteit, de rijkeren willen in hun weelde leven zonder last te hebben van criminaliteit, bedelaars enz. dus sluiten ze hun buurt af voor mensen die zij niet in hun buurt wensen.

Ik zag laatst een reportage over een gated community in Miami. Daar zijn verschillende eilandjes waar alleen maar uitzonderlijk dure huizen staan met een prijskaartje tot tientallen miljoenen Euro's.

Met een camera worden de auto's gemonitord en de nummerplaten gecrosscheckd.

Tragisch genoeg werkt daar 1 politieagent op 4 burgers, medebetaald dus door alle arme en gewone burgers, terwijl er in de gewone wijken een tekort aan politiepersoneel is. Ondertussen zijn er veel leegstaande panden in dezelfde stad die enkel leeg staan omdat ze op deze manier door een grotere schaarste duurder worden. Dit is toch niet te verantwoorden met alle daklozen.

Wat zijn de effecten hiervan op de maatschappij?

Veroorzaakt dit niet juist veel meer criminaliteit waardoor de rijken zich nog meer gaan opsluiten?

De dakloze die ziet dat er lege panden zijn, uitgebuit door de rijken, zullen hier niet vreedzaam op (blijven) reageren. De hardwerkende burger die 2 banen heeft en 70 uur per week werkt om zijn benedenmodale huisje te betalen, gaat die niet verleid worden om crimineel te worden? Krijgt zo'n man niet het gevoel dat hij als een 2de-rangsburger behandelt word? De rijke is immers rijk ten koste van de modale burger, als de rijken dan ook nog eens de modale burger aan zijn lot overlaten en hem zelfs de toegang ontzeggen tot delen van een stad, dat lijkt mij als een rode lap voor een stier.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 1.425

Re: Sociologie - gated communities

Hier twee artikelen over gated communities die een iets ander beeld schetsen.

http://www.ziedaar.nl/article.php?id=250

http://www.usatoday.com/news/nation/2002-1...ated-usat_x.htm

Het zal te maken hebben met de behoefte van mensen om in een kleine gemeenschap te wonen zonder veel last te hebben van de buitenwereld en deze last heeft niet alleen op criminaliteit betrekking maar ook op verkeersveiligheid, rust en privacy. Grote verschillen tussen arm en rijk spelen zeker een rol al zijn in de VS ook veel nieuwe wijken voor de modale burger gated communities.

In Zuid-Amerika en Zuid-Afrika bestaan overigens veel meer gated communities dan in de VS.

In Nederland zou je campings en vakantieparken, waar ook veel mensen permanent wonen, gated communities kunnen noemen.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Berichten: 93

Re: Sociologie - gated communities

Hallo Albert,

De zaken die je beschrijft komen voor ook als er geen gated communities zouden zijn. Geld geeft een bepaalde macht en macht geeft bepaalde privileges.

Als we terugvallen op Marx ( conflicsociologie ): er is een groep mensen die iets heeft (geld, macht) dat zij niet willen delen met een andere groep mensen die dat iets niet hebben, maar wel willen hebben. Hieruit ontstaat een strijd en deze strijd leidt uiteindelijk tot een vooruitgang van de mensheid. Een voorbeeld is het hedendaagse Frankrijk en het Frankrijk van voor de revolutie.

Jouw stukje is dus al een voorbeeld van de strijd die de niet-hebbers zullen gaan leveren met de wel-hebbers.
De laatste Christen stierf aan het kruis (Friedrich Nietzsche )

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Sociologie - gated communities

Als we terugvallen op Marx ( conflicsociologie )
Zou ik toch niet zomaar doen, veel zaken uit Marx' sociologie bleken niet te kloppen. Er zijn echter wel theorieën ontwikkeld die op hem voortbouwen.

Berichten: 93

Re: Sociologie - gated communities

Het blijft natuurlijk theorie.... en op iedere sociologische of psychologische theorie valt wel iets aan te merken. Nogmaals, ik vind de gated communities een mooi voorbeeld van een situatie die tot conflict kan leiden. Ik weet ook dat Marx bepaalde aannames heeft gedaan die niet uit zijn gekomen, maar dat wil niet zeggen dat conflictsociologie verworpen moet worden.
De laatste Christen stierf aan het kruis (Friedrich Nietzsche )

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Sociologie - gated communities

Mijn ouders hebben 4 jaar in een gated community in Fort Myers, Florida, gewoond, gewoon in een appartement. Niet buitengewoon duur. In de area staan huizen van verschillende grootte, en dus ook appartementgebouwen.

Voordelen die een dergelijke community biedt zijn een zekere zorg voor de omgeving. Zoals je hier bewonersverenigingen hebt voor gebouwen of huizenrijen, heb je die daar voor een hele community. De bewoners betalen allemaal een stukje mee voor de groenvoorziening, onderhoud aan gebouwen, zwembaden en tenniscourt, de jaarlijkse snoei van palmbomen, terugkerende straatversieringen met kerst, en de buurtfestiviteiten die af en toe georganiseerd worden in het daar aanwezige clubhuis. Naast de nadelen die hier boven als eventueel worden aangemerkt zie ik eigenlijk ook voordelen. Juist het community-gevoel op zich wordt versterkt door het contact tussen de bewoners. En omdat er, in mijn voorbeeld althans (zulke communities vind je in die streken veel), niet sprake lijkt te zijn van een groep alleen blanke, hoogopgeleide, buitengewoon rijke mensen, is dat m.i. een voordeel.

Zwembaden en tenniscourt klinken weliswaar elitair, maar eigenlijk zijn het gewoon ontmoetingsplaatsen. En omdat je er als bewoner van zo'n gated community voor betaalt, kun je je ook voorstellen dat dergelijke ontmoetingsplaatsen zonder hek om de area niet zomaar mogelijk zijn. Je gaat uit van een beperkte hoeveelheid mensen die gebruik maken van de voorzieningen, anders zouden de kosten van onderhoud, schoonmaak niet te dragen zijn door de community en zou het door de publieke sector verzorgd moeten worden.

Daarbij denk ik ook dat de openbare, sociale, voorzieningen in Amerika niet echt soepel verlopen. Alles in Amerika, wat als "public" te boeke staat, heeft toch min of meer de naam slechter onderhouden te zijn, niet altijd even goed te werken, met een overkoepelend, sloom bureaucratisch orgaan etc. Dus vind ik het ook niet zo raar dat "gated communities" waar men zijn eigen voorzieningen regelt, steeds populairder worden. Na Katrina had men "binnenshuis" de zaken al vrij snel op orde en opgeruimd, herstel van de electriciteitsvoorziening die onder de verantwoordelijkheid van de publieke sector valt, liet anderhalve week op zich wachten.

Aan de overkant van de straat, die aansluiting geeft op de "gate", ligt een trailerpark. Voor zover ik weet heeft dat in de tijd dat mijn ouders er woonden nooit enig probleem opgeleverd. Maar goed, dat zegt in z'n algemeenheid niet zoveel.

De gate draagt er ook aan bij dat overlast van de daar veelvoorkomende alligatoren wordt beperkt. Zelf als een heleboel grondgebied onder water staat, na bijvoorbeeld zo'n storm als Katrina, houdt een "gate" de beestjes toch tegen. De grote ondergrondse betonnen pijpen, die de binnenliggende "meertjes" in de verschillende gated areas met elkaar verbinden, worden afgeschermd door roosters. Meestal blijft de aanwezigheid van een alligator dan ook beperkt tot een enkel exemplaar. Dan is of ergens een rooster kapot, of hij heeft op een andere manier weten binnen te wandelen. Zo'n beest wordt dan of afgevoerd (als hij hondjes opvreet) of mag gewoon in het binnenmeertje zijn gang gaan, zolang hij niet het lef heeft aan land te komen en mensen de stuipen op het lijf te jagen.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 7

Re: Sociologie - gated communities

Volgens mij is afbakening gewoon een onvermijdelijk gevolg van overbevolking. Criminaliteit misschien ook wel.

Wel grappig trouwens om op een strictly gated community als dit forum het fenomeen gated community aan de kaak te stellen

Reageer