Verschil susceptibiliteit permittiviteit.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2.589

Verschil susceptibiliteit permittiviteit.

Kan er mij iemand het verschil uitleggen tussen de magnetische susceptibiliteit en de permittiviteit?

Wikipedia leert mij dat de susceptibiliteit ongeveer het volgende zou zijn:

De magnetische susceptibiliteit is de mate waarin een materiaal magnetisch wordt, oftewel de magnetisatie als gevolg van blootstelling aan een magnetisch veld.

en voor permittiviteit vindt ik:

Permittiviteit is een fysische grootheid die beschrijft hoe een elektrisch veld een medium beïnvloedt en erdoor beïnvloed wordt.

Wat is nu eigenlijk het verschil? Kunnen we één van de twee over boord gooien? Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Verschil susceptibiliteit permittiviteit.

De susceptibiliteit van een materiaal beschrijft de reactie van het materiaal op een aangelegd veld. Je hebt de magnetische susceptibiliteit (in welke mate wordt een materiaal gemagnetiseerd ten gevolge van een magnetisch veld) én de elektrische susceptibiliteit (in welke mate wordt een materiaal elektrisch gepolariseerd ten gevolge van een elektrisch veld).

Deze twee susceptibiliteiten bepalen de permittiviteit (elektrisch) en de permeabiliteit (magnetisch) van een materiaal en koppelen deze grootheden aan respectievelijk de permittiviteit en de permeabiliteit in vacuüm. De relaties zijn:
\(\mu = \left( {1 + \chi _v } \right)\mu _0 \; \mbox{ en } \; \varepsilon = \left( {1 + \chi _e } \right)\varepsilon _0 \)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.589

Re: Verschil susceptibiliteit permittiviteit.

Oké je hebt die relaties maar waarom definieert men beide grootheden?

Voor mij is het alsof men bevoorbeeld een snelheid definieert en dan bijkomend nog eens een soort andere snelheid die je dan vind door bij de eerste snelheid 1 op te tellen.

Waarom is er fysisch nood aan deze twee begrippen is ééntje niet voldoende? Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Verschil susceptibiliteit permittiviteit.

Omdat de ene de elektrische effecten beschrijft en de andere de magnetische.

Deze 'vallen niet samen', je kunt ze dus per materiaal niet in één grootheid stoppen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.589

Re: Verschil susceptibiliteit permittiviteit.

Neem nu het begrip elektrische susceptibiliteit dit geeft weer hoe een materiaal gemagnetiseerd word.

Maar wat lees ik over de permittiviteit op wikipedia: dat het een grootheid is die weergeeft hoe een elektrische veld een medium beïnvloed, is dit niet hetzelfde als de definitie van de susceptibiliteit?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Verschil susceptibiliteit permittiviteit.

Neem nu het begrip elektrische susceptibiliteit dit geeft weer hoe een materiaal gemagnetiseerd word.
Nee, elektrisch gepolariseerd. Het magnetiseren wordt gegeven door de magnetische susceptibiliteit.
Maar wat lees ik over de permittiviteit op wikipedia: dat het een grootheid is die weergeeft hoe een elektrische veld een medium beïnvloed, is dit niet hetzelfde als de definitie van de susceptibiliteit?
Maar nu heb je het over iets anders, niet waarom er twee susceptibiliteiten zijn.

De vraag is nu: waarom is er naast de elektrische susceptibiliteit, nog de permittiviteit.

Of, ook: waarom is er naast de magnetische susceptibiliteit, nog de permeabiliteit.

Deze begrippen zijn wél met elkaar verbonden, volgens de relaties die ik net gaf.

Ze kunnen dus uit elkaar gevonden worden, maar zijn niet precies hetzelfde.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.589

Re: Verschil susceptibiliteit permittiviteit.

Deze begrippen zijn wél met elkaar verbonden, volgens de relaties die ik net gaf.

Ze kunnen dus uit elkaar gevonden worden, maar zijn niet precies hetzelfde.


Waarin zit dan hun fysisch verschil? Als ze zo eenvoudig verbonden kunnen worden zou je denken dat er eigenlijk geen verschil is en heb je toch met één genoeg? Maw wat is de reden dat ze toch naast elkaar bestaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Verschil susceptibiliteit permittiviteit.

Die zijn inderdaad niet onafhankelijk van elkaar, maar niets houd je tegen om te definiëren wat je wil.

Men heeft deze grootheden gedefinieerd en er bestaat een verband tussen, dat is toch geen probleem?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.589

Re: Verschil susceptibiliteit permittiviteit.

Die zijn inderdaad niet onafhankelijk van elkaar, maar niets houd je tegen om te definiëren wat je wil.

Men heeft deze grootheden gedefinieerd en er bestaat een verband tussen, dat is toch geen probleem?


Nee dat is geen probleem. Maar mss is er een fysische verklaring voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Verschil susceptibiliteit permittiviteit.

Afhankelijk van wat je in functie van wat wil uitdrukken, gaat dat eenvoudig(er) met een van beiden.

Zo is de polarisatie evenredig met het elektrisch veld, met als evenredigheidsconstante \(\varepsilon_0\chi_e\): \(P=\varepsilon_0\chi_eE\)

Aan de andere kant wordt het verband tussen D (diëlektrische verplaatsing) en E gegeven door: \(D=\varepsilon E\).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.589

Re: Verschil susceptibiliteit permittiviteit.

Oké bedankt. Begrijp nu beter waarom men beide heeft.

Reageer