Wentelen om de y-as

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Wentelen om de y-as

Gegeven de functie
\(f(x)=\sqrt{\frac{1}{1+x^2}}+\frac{1}{2}x\)
Welke substitutie moet ik op deze functie toepassen, zodat ik zijn omwentelingslichaam om de y-as krijg? (Er moet dus een extra variabele in de functie komen!!)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Wentelen om de y-as

Wat is de opgave precies?

Weet je zeker dat je de functie niet verkeerd hebt overgenomen?
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 3

Re: Wentelen om de y-as

De hele opgave luidt als volgt:

Maak m.b.v. het commando Plot3D in Mathematica een 3D-plaatje van de figuur die je krijgt als je de genoemde functie (voor x > 0) om de y-as wentelt. Dit kan eenvoudig met een substitutie.

De gegeven functie klopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wentelen om de y-as

Heb je hier ("rotating a function") iets aan?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 3

Re: Wentelen om de y-as

Ik heb er naar gekeken, maar ik zie niet hoe ik mijn functie kan veranderen, zodat het omwentelingslichaam onstaan. In de opdracht staat vermeld dat alleen Plot3D is toegestaan. Ik wil er dus geen parametrisatie van maken. Hoe verander ik deze functie?

Berichten: 43

Re: Wentelen om de y-as

Ik heb er naar gekeken, maar ik zie niet hoe ik mijn functie kan veranderen, zodat het omwentelingslichaam onstaan. In de opdracht staat vermeld dat alleen Plot3D is toegestaan. Ik wil er dus geen parametrisatie van maken. Hoe verander ik deze functie?
restart:

with(plots):with(plottools):

plot3d([x*cos(a),(1/(1+x^2))^(1/2)+.5*x,x*sin(a)],a=0..2*Pi,x=0..100);

in Maple geeft een omgekeerd chinees hoedje , terwijl als ik kleinere waarden voor x neem, dus net aan de oorsprong mijn figuur bekijk, waarbij ik x laat lopen van 0 tot 1 , krijg je een vlakje met een putje erin

Reageer