BioBrandstof

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 21

BioBrandstof

ik heb enkele vragen over biobrandstof, ik kan niet tot antwoorden komen, jullie zijn mijn laatste hoop :

1 Waarvan wordt de bio-brandstof gemaakt?

2 Hoeveel auto´s kunnen er op biobrandstof rijden uit de huidige opbrengst?

3 Wat wil de Europese unie in de toekomst met de biobrandstof?

4 Wat betekent dit voor de boeren?

5 Welke aanpassingen zijn er nodig voor het rijden op biobrandstof?

6 Wat kun je zeggen over het effect van de uitstoot van de verbrande gassen op het milieu?

7 Komt er door het gebruik van biobrandstof meer koolstofdioxide in de atmosfeer?

8 Denk je dat biobrandstof de oplossing is om met alle mensen op de aarde auto te kunnen rijden (nu rijdt 10% van alle mensen auto). Leg uit.

ik zou 't echt niet weten .. jullie ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: BioBrandstof

Geef om te beginnen maar eens aan wat je niet snapt.

Zoek vervolgens maar eens op google. biodiesel is ook een goede zoekterm.

Berichten: 1

Re: BioBrandstof

DionPenterman schreef:ik heb enkele vragen over biobrandstof, ik kan niet tot antwoorden komen, jullie zijn mijn laatste hoop :

1 Waarvan wordt de bio-brandstof gemaakt?

2 Hoeveel auto´s kunnen er op biobrandstof rijden uit de huidige opbrengst?

3 Wat wil de Europese unie in de toekomst met de biobrandstof?

4 Wat betekent dit voor de boeren?

5 Welke aanpassingen zijn er nodig voor het rijden op biobrandstof?

6 Wat kun je zeggen over het effect van de uitstoot van de verbrande gassen op het milieu?

7 Komt er door het gebruik van biobrandstof meer koolstofdioxide in de atmosfeer?

8 Denk je dat biobrandstof de oplossing is om met alle mensen op de aarde auto te kunnen rijden (nu rijdt 10% van alle mensen auto). Leg uit.

ik zou 't echt niet weten .. jullie ?
1) van frituurolie

3)minder co2

4)niets

5) nieuw auto die werkt met bio diesek ;unsure;

7)nee

8) ja

Berichten: 11

Re: BioBrandstof

DionPenterman schreef:ik heb enkele vragen over biobrandstof, ik kan niet tot antwoorden komen, jullie zijn mijn laatste hoop :

1 Waarvan wordt de bio-brandstof gemaakt?

kan van verschillende stoffen, zowel frituurolie, kippenvet, koolzaad etc... www.senternovum.nl

2 Hoeveel auto´s kunnen er op biobrandstof rijden uit de huidige opbrengst?

3 Wat wil de Europese unie in de toekomst met de biobrandstof?

4 Wat betekent dit voor de boeren?

5 Welke aanpassingen zijn er nodig voor het rijden op biobrandstof?

zie forum ' rijden op slaolie' , hier staan veel ervaringen van rijders.. Zoek ook eens naar informatie over de ' Elsbett ' motor

6 Wat kun je zeggen over het effect van de uitstoot van de verbrande gassen op het milieu?

Hier is veel verscheidenheid in...  

Tijdens de groei van een boom of plant (Koolzaadplant) wordt er CO2 opgenomen. Tijdens de verbranding komt er CO2 vrij, dit is dus te verwaarlozen. Er komt wel NOx vrij, maar dat is dacht ik iets van 5% meer dan bij gewone diesel..  

7 Komt er door het gebruik van biobrandstof meer koolstofdioxide in de atmosfeer?

Nee

8 Denk je dat biobrandstof de oplossing is om met alle mensen op de aarde auto te kunnen rijden (nu rijdt 10% van alle mensen auto). Leg uit.

Het is een deeloplossing.... ' Een beter milieu begint bij jezelf ' .. dus pak eens de fiets als je naar het werk gaat, of pak de fiets als je je kinderen op school gaat afhalen... Weliswaar: Alle beetjes helpen (maar het moet ook op een milieuvriendelijke wijze geproduceert worden!!)

ik zou 't echt niet weten .. jullie ?
misschien heb ik je hiermee verder geholpen groeten leon

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: BioBrandstof

1 Waarvan wordt de bio-brandstof gemaakt?

fijne salade olie -arachideolie misschien?- en daarna gemengd met diesel

voordelen?

volgens mij= géén

nadelen?

starten: in de zomer 5 min wachten en in de winter 25 min wachten

en voor de prijs moet je het niet doen :wink:

2 Hoeveel auto´s kunnen er op biobrandstof rijden uit de huidige opbrengst?

"huidige opbrengst?"

:shock:

3 Wat wil de Europese unie in de toekomst met de biobrandstof?

kassa-kassa

-maar het het zal niet door komen, hoor :wink: -

4 Wat betekent dit voor de boeren?

welke boeren? sommige landbouwers investeren graag in graanwassen anderen in aardapellen,... niet elke lanbouwer kan zomaar 'zonnebloemen' zaaien hoor -hangt af van klimaat; grond;...-

5 Welke aanpassingen zijn er nodig voor het rijden op biobrandstof?

een volledig nieuwe motor bouwen => het duurste van de wagen

6 Wat kun je zeggen over het effect van de uitstoot van de verbrande

gassen op het milieu?

=> minder co2 gassen

volgens mij is dat dom: co2 hebben de bomen nodig om zuurstof te maken, maar ja, aangezien men het Regenwoud omhakken...

7 Komt er door het gebruik van biobrandstof meer koolstofdioxide in de atmosfeer?

neen zie puntje 6

mijn probleem is niet co2, maar co;zwavel;diocyine;... allerlei schadelijke stoffen die niet afbreekbaar zijn.

----

conclusie van bio-diesel volgens mij: zever en niet rendabel

8 Denk je dat biobrandstof de oplossing is om met alle mensen op de aarde auto te kunnen rijden (nu rijdt 10% van alle mensen auto). Leg uit.

neen. volgens mij is dat geen oplossing.

waarom?

de gevraagde landbouwgrond, om al die behoeftes te voldoen, is te klein

te onrendabel
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: BioBrandstof

DionPenterman schreef:ik heb enkele vragen over biobrandstof, ik kan niet tot antwoorden komen, jullie zijn mijn laatste hoop :

1 Waarvan wordt de bio-brandstof gemaakt?
Hangt vreemd genoeg van het land af. In Nederland is vanaf 1 januari zogenaamde biodiesel en biobenzine verkrijgbaar. Dit is echter gewone benzine en diesel met 2% plantaardige bestanddelen toegevoegd. Oftewel maakt niks uit.

In Duitsland is biodiesel koolzaad- of zonnebloemolie waar bepaalde verbindingen uit gehaald zijn waardoor het veel vloeibaarder is. Ook zuivere koolzaad- en zonnebloemolie is bruikbaar, maar dan moet je kleine aanpassingen aan je auto doen.

Biobenzine, ook wel bioethanol, is in principe gewoon alcohol.
2 Hoeveel auto´s kunnen er op biobrandstof rijden uit de huidige opbrengst?
Moeilijk te zeggen. Feit is dat de produktie van koolzaadolie in Duitsland elk jaar bijna verdubbelt door de grote vraag. Duidelijk is wel dat Europa niet genoeg landbouwgrond bezit om alle auto's erop te laten rijden.
3 Wat wil de Europese unie in de toekomst met de biobrandstof?
In 2010 moet tenminste 5% van de verkochte brandstoffen in elk land van biologische aard zijn.
4 Wat betekent dit voor de boeren?
Vooralsnog weinig. Boeren die hun land volledig in eigendom hebben kunnen winstgevend koolzaad telen. De prijs voor koolzaad is de laatste jaren ook iets gestegen. Boeren die land huren kunnen nog land niet de huurprijs van de grond terugverdienen waardoor het geen interressante teelt is. Misschien de slechte, onvruchtbare gronden uitgezonderd. (Deze hebben ook relatief lage huurprijs.)
5 Welke aanpassingen zijn er nodig voor het rijden op biobrandstof?
Als je praat over de produkten in Nederland per 1 januari dus niets. Voor Duitse biodiesel in principe ook niets, al is het verstandig om je brandstofleidingen te vervangen door benzinebestendige omdat Duitse biodiesel vrij aggressief is.

Voor gebruik van puur plantaardige olie (ppo) moet je tenminste je brandstof voorverwarmen en bij voorkeur een 2-tank systeem installeren.
6 Wat kun je zeggen over het effect van de uitstoot van de verbrande gassen op het milieu?
Bij gebruik van 100% ppo:

Geen CO2 uitstoot. (Althans de uitgestootte CO@ werd afgelopen voorjaar door de plant opgenomen uit de atmosfeer.

50% minder CO uitstoot.

5-10% meer NOx uitstoot.

Geen zwavel of zwavel oxidie uitstoot.

Geen uitstoot van radioactieve deeltjes.
7 Komt er door het gebruik van biobrandstof meer koolstofdioxide in de atmosfeer?
Nee, deze CO2 word volgend jaar weer opgenomen door de plantjes.
8 Denk je dat biobrandstof de oplossing is om met alle mensen op de aarde auto te kunnen rijden (nu rijdt 10% van alle mensen auto).
Nee, daar is te weinig grondoppervlak voor. Of er moeten gewassen ontwikkeld en geteeld gaan worden die veel meer olie per hectare opbrengen.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: BioBrandstof

Komt er door het gebruik van biobrandstof meer koolstofdioxide in de atmosfeer?

Ja. Niet veel, en tijdelijk, maar toch. Een plant zou normaal afsterven, omgezet worden in humus. Dit wordt op termijn van enkele tientallen jaren vrijwel volledig terug afgebroken tot CO2(en water en zo). Dit afbraakproces verloopt exponentieel. Een deel van de vastgelegde CO2 komt dus vlot terug vrij, de laatste restjes pas over 30-40 jaar.

Een deel van die korte kolstofcyclus sluit je kort. Als we nu allemaal op biobrandstof zouden overschakelen, zouden er dus pas over een jaar of dertig eigenlijk geen wezenlijke hoeveelheden CO2 meer bij komen.

NB de opvatting dat we de oerwouden niet moeten kappen vanwege het CO2 probleem is een non-discussie. Oerwouden zijn in groei-evenwicht, er kan pas iets bij als er iets doodgaat (en dus begint deel te nemen aan het bovengenoemde verteringsproces). Overigens, omdat kappen meestal samengaat met grootschalig platbranden verergert dit kappen wel het probleem. En er zijn nog veel meer goede redenen om oerwoud niet te kappen. Maar oerwouden leggen geen CO2 vast. Ze zijn alleen onderdeel van de korte koolstofcyclus.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: BioBrandstof

Brownie schreef:
DionPenterman schreef:
5 Welke aanpassingen zijn er nodig voor het rijden op biobrandstof?
Als je praat over de produkten in Nederland per 1 januari dus niets. Voor Duitse biodiesel in principe ook niets, al is het verstandig om je brandstofleidingen te vervangen door benzinebestendige omdat Duitse biodiesel vrij aggressief is.

Voor gebruik van puur plantaardige olie (ppo) moet je tenminste je brandstof voorverwarmen en bij voorkeur een 2-tank systeem installeren.
Er zijn intussen al in-line sensoren die de verhouding bio branstof/normale brandstof meten om zodoende het motormanagement aan te kunnen passen. Er zijn dus wel degelijk verschillen. De EU eist ook dat voor (...) auto's zichzelf automatisch kunnen aanpassen aan een wijzigende brandstofsamenstelling.

Afbeelding

bron:european automotive design

Ik zal het nummer er nog eens bijzoeken (als het nog niet is weggegooid) voor de details.

edit------------------------

Die was al weggegooid. Maar hier is er ook meer over te vinden:

http://www.automobilindustrie.de/news/ai_b...ag_1517400.html

Re: BioBrandstof

1) Als koolzaadolie of palmolie na verestering te gebruiken is in de motor, waarom wordt het dan alleen na bijmenging met minerale diesel gebruikt. is dit omdat het verboden is door de overheid, omdat die anders de accijnsen misloopt? of heeft dit een andere reden?

Rapporteer misgedrag aan Moderators



2) hoe staat het met de accijnsvrijstelling. is al bekend hoe lang deze gehandhaafd blijft. volgens mij was het alleen nog maar officieel voor volgend jaar. dit geeft bedrijven toch niet genoeg zekerheid om te inversteren en eraan te beginnen?

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: BioBrandstof

bartjehag schreef:1) Als koolzaadolie of palmolie na verestering te gebruiken is in de motor, waarom wordt het dan alleen na bijmenging met minerale diesel gebruikt. is dit omdat het verboden is door de overheid, omdat die anders de accijnsen misloopt? of heeft dit een andere reden?

Rapporteer misgedrag aan Moderators  

 

2) hoe staat het met de accijnsvrijstelling. is al bekend hoe lang deze gehandhaafd blijft. volgens mij was het alleen nog maar officieel voor volgend jaar. dit geeft bedrijven toch niet genoeg zekerheid om te inversteren en eraan te beginnen?
1) KZO na verestering heet biodiesel en is dus puur in elke dieselmotor te gebruiken. Voor standaard KZO moet je aanpassingen verrichten aan je motor. Bijmengen tot 50% KZO bij je diesel is wel mogelijk afhankelijk van je merk brandstofpomp.

Beiden zijn in Nederland niet toegestaan om te gebruiken, maar controles worden alleen uitgevoerd door de douane. Maar als ze je pakken, hebben ze bij de rechter geen poot om op te staan omdat je het in Duitsland getankt zou kunnen hebben.

2)Er is geen accijnsvrijstelling voor zowel ppo als biodiesel. Officieel ben je dus strafbaar of je moet dagaangifte van accijns doen. Omdat het Belgie en Duitsland wel accijnsvrij is, kan de douane je eignelij kniks maken dus.

Zie ook www.ppo.nu
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Re: BioBrandstof

er is toch wel een accijnsvrijstelling voor biodiesel... hoe lang zal deze gehandhaafd blijven. staat dit al vast?

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: BioBrandstof

er is toch wel een accijnsvrijstelling voor biodiesel... hoe lang zal deze gehandhaafd blijven. staat dit al vast?
Gaat dit over Belgie of Nederland?

In Nederland is vanaf 1 januari 'biodiesel' beschikbaar, maar dat is gewoon diesel met 2% biologische produkten. Mogelijk is er accijnsvrijstelling voor die 2%, maar dat maakt voor de uiteindelijke prijs dus nauwelijks iets uit. In Belgie voert men wel accijnsvrijstelling in voor bepaalde biologische brandstoffen. Maar hoe dat geregeld is, weet ik niet precies.

Neem anders contact op met Ruud S op www.ppo.nu . Hij weet alles van de wetgeving in zowel Nederland als Belgie.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Berichten: 1

Re: BioBrandstof

beste mensen.

ik vrees dat er een paar verkeerde dingen in julie opvating zitten.

om van een gewone wagen naar biobrandstof te gaan (frietuurolie) kost je dit ong een 500 euro aan matrieaal als je het zelf kunt en dit is de maximale prijs wel dat ik over spreek.

ik ga een eindwerk maken op dit project en het is totaal niet moeilijk om een Diesel motor op frietuurolie te laten draaien. een diesel motor is zelfs daarvoor gemaakt om op oleis te ridjen dus ook frietuurolie.

ale de leute nog he als je nog vragen hebt stel maar.

yuuuuu

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: BioBrandstof

Inderdaad. Rudolf Diesel ontwierp zijn motor voor pindaolie als ik me niet vergis. Maar verdiep je wel in de materie voordat je begint. Het zwakke punt in diesels met wervelkamer is de brandstofpomp. In geval van een lijnpomp zijn er nauwelijks aanpassingen nodig. Maar heb je een moderne common-rail diesel met roterende pomp, dan is het voor een amateur haast niet om te bouwen. Er moeten veel aanpasssingen worden gedaan en met 500 euro ben je dan echt niet klaar. Mijn auto, met een gewone diesel motor uit 1993 en roterende pomp heeft inmiddels 40.000km gereden op plantaardige olie (dat is dus geen biodiesel) zonder problemen. Ombouw heb ik zelf gedaan. Dit kostte me ongeveer 8 uur tijd en 250 euro aan onderdelen.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Berichten: 38

Re: BioBrandstof

1 Waarvan wordt de bio-brandstof gemaakt?
Er zijn verschillende soorten biobrandstof. Zo bestaat er biobrandstof die wordt gewonnen uit koolzaad, uit aardappelen, uit tarwe etc. Er bestaan ook verschillende soorten biobrandstof, zoals biodiesel, bio-ethanol, biogas...
3 Wat wil de Europese unie in de toekomst met de biobrandstof?
De EU heeft in 2003 de richtlijn 2003/30/EG uitgevaardigd, waarin enkele richtlijnen voor de lidstaten staan met betrekking tot biobrandstof. Zo moeten in 2010 tenminste 5,75% van alle brandstoffen die op de binnenlandse markt worden aangeboden, biobrandstoffen zijn. Overigens staan ze in andere landen (Frankrijk, de Oostbloklanden) al veel verder op dat gebied dan wij.
4 Wat betekent dit voor de boeren?
Niet veel, ze kunnen dezelfde gewassen blijven verbouwen als voorheen, enkel zou de opbrengst misschien een beetje omhoog kunnen gaan of worden er meer oliehoudende gewassen (zoals koolzaad) geteeld. Wel zal er opgelet moeten worden dat door het gebruik van de landbouwgronden om biobrandstof te produceren, de voedselvoorziening niet onder druk komt te staan.
5 Welke aanpassingen zijn er nodig voor het rijden op biobrandstof?
Om in een normale motor tot ongeveer 10% biobrandstof bij te mengen is geen enkele aanpassing nodig. De biobrandstof kan dan ook zonder probleem in een lage concentratie bij de normale brandstof bijgemengd worden aan de pomp. Om je auto op 100% biobrandstof te laten rijden is een iets grondigere aanpassing van de motor nodig. De prijs varieert van 500 tot 5000 euro.
6 Wat kun je zeggen over het effect van de uitstoot van de verbrande gassen op het milieu?
Doordat voor biobrandstoffen plantaardige producten worden gebruikt, is biobrandstof in principe CO²-neutraal, d.w.z. dat de planten tijdens hun leven CO² opnemen, die ze tijdens de verbranding terug uitstoten. In de praktijk echter komt ook bij de verwerking van de planten tot biobrandstof nog CO² vrij.
7 Komt er door het gebruik van biobrandstof meer koolstofdioxide in de atmosfeer?
Nee, er komt juist minder koolstofdioxide in de atmosfeer, omdat de planten tijdens hun leven al CO² hebben opgenomen. Zie vorige vraag.
8 Denk je dat biobrandstof de oplossing is om met alle mensen op de aarde auto te kunnen rijden (nu rijdt 10% van alle mensen auto). Leg uit.
Ik denk dat dit één van de vele oplossingen is. Het kan in ieder geval al een oplossing zijn voor de koolstofdioxide-uitstoot van het transport. Maar misschien is waterstof wel een even goede oplossing. Ik denk dat, om alle mensen op de wereld te laten autorijden, we misschien wel eerst iets moeten doen aan de armoede in de wereld.

Ik heb hierover aan het Model European Parliament meegedaan, als Vlaamse scholier in Den Bosch, waar we moesten discussiëren over de rol van de EU in het promoten van biobrandstoffen. Als je geïnteresseerd bent in onze uiteindelijke 'resolutie' kan ik die hier altijd publiceren.
Programming today is a struggle between software engineers trying to build bigger and better idiot-proof programs, and the universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the universe is winning.

Reageer