Barlow lens zonder beeld

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 9

Re: Barlow lens zonder beeld

Heren,

Dank voor al uw tips en ik ga d'r mee aan de slag. Heb net ook contact gehad met de leverancier en hij snapt niet wat er mis is. Zij geven aan dat de barlow lens de originele is zoals die geleverd wordt met deze kijker. Ze gaan dit navragen bij de importeur en nemen daarna contact op met mij. In principe wil ik in eerste instamtie niet aan de kijker zelf gaan sleutelen omdat deze verder zonder barlow perfect werkt. Ik wacht dus de reactie van de leverancier even af. Ik zal zelf nog eens gaan puzelen met een extension barrel. Waardoor de barlow lens verder in de focuseer inrichting komt te zitten. Kijken of dit werkt. Als dit zo is, is toch duidelijk dat de vatting van de barlow te kort is. Voor de experts onder ons.

De barlow lens bvestaat bij mij uit een zwarte houder waar het occulair in kan, een chroom barrel van ongeveer 2 cmm en een zwarte inschroef lens die in deze chromen barrel wordt in geschroefd.

Wat ik ook nog zou kunnen proberen is om de lens niet helemaal vast te schroeven in de vatting maar deze voor de helf in te draaien. Hierdoor zou de lens iets verder de buis in gaan. Eens kijken of dit iets opleverd.

Iemand nog andere ideeen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Barlow lens zonder beeld

je zou de lens ook op je oculaires kunnen schroeven

maar dat gaat het vergrotingseffect wel verkleinen

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Barlow lens zonder beeld

Wat ik ook nog zou kunnen proberen is om de lens niet helemaal vast te schroeven in de vatting maar deze voor de helf in te draaien. Hierdoor zou de lens iets verder de buis in gaan. Eens kijken of dit iets opleverd.


Voorzichtig ermee, als die de kijker invalt :shock:
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Berichten: 9

Re: Barlow lens zonder beeld

Stap 1 en 2 gemaakt.

1. leverancier gaat e.e.a. overleggen en sturen mij een andere barlow lens toe zodat ik dit kan testen.

2. In reply op een eerder verzoek. Overdag werkt de barlow lens. Een contrast rijk object wordt zonder problemen vergroot. ???

Ik wacht nu de andere lens even af en zal die zodra het 's avonds weer helder is gaan testen. Wordt vervolgd zeggen we dan maar.

Groet.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Barlow lens zonder beeld

optisan 800203 schreef:In reply op een eerder verzoek. Overdag werkt de barlow lens. Een contrast rijk object wordt zonder problemen vergroot. ???

.
als je overdag geen beeld zou hebben gehad zou het toch zeer vreemd zijn geweets

bedoeling van de test overdag was het volgende

je kijkt eerst zonder barlow hoe dichter het object hoe verder je uit moet focussen

daarna met barlow,gewoonlijk moet je je focusser een bepaalde afstand naar binnen draaien om scherp te stellen ,stel dat je dan 30mm moet indraaien

als je nu naar de maan of een ster kijkt zonder barlow dan kan je ook meten hoeveel mm focusser je over hebt die je zou kunnen indraaien

als dat minder is dan die 30mm dan kan je inderdaad niet scherpstellen met die barlow

je kijker is dan zogezegd te lang

ik hoop dat je deze uitleg een beetje kunt volgen

ik kan soms een beetje ratelen :wink:

Berichten: 9

Re: Barlow lens zonder beeld

Volgende stap gedaan afgelopen zaterdag nacht. Zonder barlow prima beeld alhowel de seeing tegenviel. Veel vocht hoog in de lucht etc.

Maar goed toch enkele zaken goed kunnen bekijken, en na een tijdje eens met de barlow lens aan de slag gegaan. En inderdaad zoals ik al vermoede is de barlow lens te kort.

Op meerdere object dit geprobeerd, zoals saturnus, pleiaden en jupiter en de maan, sherp te stellen met de barlow maar helaas. De barlow eruit gehaald en de lens vor twee derde uit zijn barrel gedraaid waardoor de unit in zijn geheel langer werd. Dit was de oplossing. Prima beeld en goed scherp te stellen. Echter een probleempje blijft. Doordat de lens nu redelijk los in de barrel zit blijft hij een beetje trillen. Hierdoor gaat uiteraard de beeld kwaliteit achteruit. Toch maar eens de boer op om een iets langere barlow of barrel op de kop te tikken. De spiegel en vangspiegel staan volgens de geleerden perfect afgesteld. Hier wil ik dus eigenlijk niet aan veranderen.

I will keep you all posted about the progress.

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Barlow lens zonder beeld

Volgende stap gedaan afgelopen zaterdag nacht. Zonder barlow prima beeld alhowel de seeing tegenviel. Veel vocht hoog in de lucht etc.


Dit is een veel voorkomend probleem hier in Nederland.

Zeker als je ook nog met een relatief grote kijker bezig bent.

Ik weet niet wat voor een kap er voorop je kijker zit,

(sommige kappen hebben al een tweede opening)

maar een tip is om met een kleinere opening te kijken

(bij érg slechte seeing)

Je verkleint hiermee de luchtkollom waardoor je naar een ster/planeet

kijkt en ziet dus minder luchtturbulentie. Je max. vergroting en je licht

opbrengst gaat natuurlijk wel achteruit/omlaag. Maar voor bv. de Maan

is dit niet zo'n probleem. ('t is maar een suggestie)
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Berichten: 9

Re: Barlow lens zonder beeld

Dank voor de tip. Er zit een kap op met de mogelijkheid van twee openingen. Voor de maan zeker als deze volledig is, is dit een goede optie. De seeing is inderdaad regelmatig slecht en uiteraard danken we dit aan ons kleine landje. De leverancier is ook wakker geworden en hebben aangeboden om de lens om te ruilen voor een goed exemplaar. Na een volledige check, alles staat goed afgesteld, is dit nog de enige optie. Om zomaar de spiegel iets naar voren te zetten werd mij vanuit verschillende kanten ontraden. We zullen zien wat de leverancier gaat doen. Komende dagen ziet de voorspelling er redelijk uit dus weer tijd om eens kijken.

Berichten: 9

Re: Barlow lens zonder beeld

Het was even stil maar nu gaat de leverancier actie ondernemen. Ik ga de lens omruilen/laten checken. Eens kijken wat hier uit komt.

Reageer