Vraagje i.v.m. elektromagnetische straling

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 379

Vraagje i.v.m. elektromagnetische straling

Ik vroeg me eigenlijk iets af de radio die gebruikt wordt ontvangt deze eigenlijk elektomagnetishe straling als dat zo is hoe komt het dan dat een ijzeren antenne niet magnetish is?

Dit is het enige dat ik denk te weten je hebt bewegende elektrishe lading dat een magnetisch veld op wekt dat magnetisch wekt dan weer een elektrisch veld op.

Dmv elektrisch pulsen wordt een steeds verschilend magnetisch veld de ruimte ingestuurdt.

Een andere antenne vangt dit magnetish veld op en verandert deze in elektrishe stroom dat gereconverteerd wordt in muziek. Klopt dit ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Vraagje i.v.m. elektromagnetische straling

Probeer eens punten en leestekens in je posts te zetten. Dat leest stukken gemakkelijker.
Dit is het enige dat ik denk te weten je hebt bewegende elektrishe lading dat een magnetisch veld op wekt dat magnetisch wekt dan weer een elektrisch veld op.
Hier is niets van waar. Een magnetisch veld wekt geen elektrisch op of andersom.

Als je een ladingsverschil hebt dan is er een elektrisch veld. Als er ladingen bewegen dan onstaat daardoor een magnetisch veld. De elektrische kracht werkt dus in op een lading, de magnetische kracht werkt enkel in op een bewegende lading.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Vraagje i.v.m. elektromagnetische straling

Een veranderend E-veld induceert een veranderend B-veld en vice versa.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Vraagje i.v.m. elektromagnetische straling

De elektronen in de radioantenne reageren - zij het ook in uiterst zwakke mate - op alle elektromagnetische golven , die van de verschillende zenders afkomstig zijn. Om nu 1 bepaalde zender te ontvangen, stemt men daarop af.

Dit geschiedt door in de trillingskring, die met de ontvangantenne verbonden is, de capaciteit C van de condensator te veranderen.

Doordat de trillingskring nu resoneert met 1 bepaalde zender , veroorzaken alleen de de elektromagnetische golven van deze zender krachtige bewegingen van de elektronen in de ontvangstantenne.

Komt uit het boek: ""Leerboek der Natuurkunde Deel:2"" van Krans en Vrij .

Dit zijn oude boeken. Misschien op een rommelmarkt te koop.

Reageer