Rfid chips

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 375

Rfid chips

In het ethiek gedeelte van dit forum las ik onderstaand bericht:

'Ethici van de katholieke universiteit van Louvain-La-Neuve maken zich zorgen over de "ernstige gevaren" van RFID-tags. Het gaat om intelligente chips waarop informatie wordt opgeslagen die vanop een afstand te lezen is. De chips, ter grootte van een rijstkorrel, kunnen worden verstopt in verpakkingen, voorwerpen en kledij, maar ook onder de huid. Dat schrijft de krant Le Soir.

Rijke Mexicanen volgen het parcours van hun kinderen vanuit hun luie zetel, in een Spaanse dancing kunnen de barmannen meteen zien wat u er al gedronken heeft en hoeveel geld u hen nog betalen moet, in de Verenigde Staten kunnen mensen hun gehele medische dossier onder hun huid meedragen en Indonesische parlementsleden willen chips inplanten bij hiv-patiënten om hun gedrag te controleren. Het zijn slechts enkele voorbeelden van toepassingen van de RFID-technologieën.

"Ernstige gevaren"

De ethische raad van de vereniging van psychiatrische diensten en de geestelijke gezondheid van de UCL (Apsy) trekt volgens Le Soir aan de alarmbel omtrent de gevaren die verbonden zijn aan dergelijke chips. Apsy spreekt over "ernstige gevaren" voor de individuele vrijheid, de democratie en de geestelijke gezondheid. Volgens de ethische raad verspreiden de technieken met RFID (Radio Frequency Identification) zich steeds meer, maar laat het debat op zich wachten. De raad verwijst ook naar het gebrek aan transparantie bij het ontwikkelen en testen van deze technieken.

In België worden de RFID-tags in de groothandel gebruikt om de voorraden te beheren, maar de tags zijn ook te vinden in de elektronische paspoorten. In andere landen leidde de opgang van de chips met RFID al tot verhitte discussies over de bescherming van de privacy en andere ethische problemen, maar in België blijft het debat volgens Apsy uit. "Noch de regering of het parlement, noch de privacycommissie maakt zich zorgen", schrijft Le Soir.

Politieke lacune

Francis Martens, voorzitter van de ethische raad, vertelde Le Soir dat het klimaat in België momenteel gunstig is om RFID-technologieën toe te laten "hun plekje te veroveren". Hij spreekt echter ook over een politieke lacune. "Onder druk van de paranoia tegenover seksuele delinquentie of de angst voor terroristen kan om het even welke tekst in nood passeren", aldus Martens. De chips komen volgens Martens op de markt met de beste bedoelingen voor de medische sector en om veiligheidsredenen. Maar hij voegde daaraan toe dat "de weg naar de hel geplaveid is met goede bedoelingen".

De vraag rijst voor wie de (private) informatie op de chips allemaal toegankelijk zal zijn. De tags kunnen immers gelezen worden vanop afstand, zonder dat de persoon in kwestie hiervan op de hoogte is. Als een getagd item uit de winkelrekken wordt betaald met een creditcard zou het in principe ook mogelijk zijn om het unieke ID-nummer te koppelen aan de identiteit van de aankoper.

Dat RFID ook in ons land aan populariteit wint, toonde MR-senator Jacques Brotchi eind vorig jaar toen hij voorstelde om dergelijke chips in te planten bij seksuele delinquenten.

http://www.knack.be/index.jsp

_________________

http://www.bbcnet.com.br/theothersite/index.htm '

In navolging van het bovenstaande vroeg ik mij af of iemand weet of er al wetgeving/jurisprudentie op het gebied van de RFID chips is? ?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Rfid chips

Ik heb gelezen dat (de discussie over) privacy regelgeving wel 1 van de redenen is waarom invoering nog op zich laat wachten. Zo heeft men het erover gehad dat al die tags wel mogen, maar slechts totdat een product in het bezit komt van een individu. Een idee was om een self-destruct functionaliteit in te bouwen. Dat blijkt o.a. lastig (lees: kostbaar) om in te bouwen, aangezien het principe van RFID juist is dat er geen accu bij nodig is (benodigde energie voor het oproepen van data kan worden geleverd d.m.v. inductie).

Er is voor zover ik weet nog geen jurisprudentie en ook geen specifieke wetgeving. Het probleem is dat vanalles traceerbaar wordt en herleidbaar tot een persoon. Het zal dus vallen onder de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

ps: waar staat het bericht in ethiek waar je aan refereert?
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 3.165

Re: Rfid chips

Ik weet dat deze chips in Nederland worden gebruikt voor honden. Laatst liet mijn familie een puppy inenten en toen vroeg de dierenarts ofdat we zo'n chip willen.

Hoe is de huidige wetgeving in zowel Nederland als België? Is het gebruik van deze chips voor huisdieren ook in België toegestaan?

Zoals altijd is de techniek op zichzelf niet goed of fout, het is maar net hoe wij de technologie gebruiken. Voor demente bejaarden, onberekenbare zwakzinnigen en kindjes kan het best handig zijn voor het geval ze in één keer spoorloos verdwenen zijn of simpelweg verdwaald zijn (bijvoorbeeld wanneer je als gezin een dagje uit gaat of wanneer je in een drukke stad bent en de kindjes even niet opletten.

Wanneer de chips standaard voor TBS-ers gebruikt zouden worden dan ga ik ernstige vraagtekens plaatsen ofdat dit geen misbruik is. Het gebruik van deze chips in paspoort is voor mij niet bespreekbaar, dan zou de overheid elk moment kunnen zien waar mijn residentie is, bijvoorbeeld ook wanneer ik op vakantie ben of wanneer ik op en neer reis van België naar Nederland. Hier zit ik niet op te wachten, dit gaat de overheid niets aan.

Foute regimes (Iran en in mindere mate Israel bijvoorbeeld) zouden ernstig misbruik kunnen maken van deze technologie.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Rfid chips

De ethische discussie hierover is eigenlijk meer iets voor dit topic: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=68537 (@Miels: tevens het bericht waar in de startpost naar wordt gerefereerd).

Over de topicvraag (jurisprudentie):

Wat achtergrondlinks (de eerste twee zijn het interessants):

http://www.nvvir.nl/doc/rfid-tekst.pdf (uitgave van de Nederlandse Vereniging voor Informatietechnologie en Recht (NVvIR) - studiecommissie RFID) (2005)

http://www.ecp.nl/downloads/id=1174/Privac...n_van_RFID.html (webpagina van ecp.nl platform waar het rapport: 'Privacyrechtelijke aspecten van RFID' (09.06.2005) gedownload kan worden ).

http://www.informatik.hs-mannheim.de/kis/l...es_21062007.pdf (huidige rechtsstand in Duitsland - presentatie in PDF formaat)

Deze vond ik grappig, is irrelevant, maar geeft reikweidte van toepassing aan van de chips:

http://www.degier-stam.nl/home/index.php?p...blog&id=510 (uitspraak: nietigverklaring octrooiaanvraag m.b.t identificatiesysteem op vuilcontainers)
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Rfid chips

@AD, de RFID chip is niks anders dan een high-tech streepjes code. Je kunt een RFID chip niet volgen met een satteliet ofzo, je kunt hem maar van een kleine afstand uitlezen, aantal meters hoogstens.

Reageer