Een spoel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Een spoel

Heey,

voor ons profielwerkstuk zijn een vriend en ik bezig met het bouwen van een elektromagnetisch kanon. Na eerst wat onderzoekende proefjes gedaan te hebben willen we nu toch echt eens gaan beginnen met bouwen. Nou is onze vraag echter, waar kunnen wij het beste ene spoel vandaan halen die krachtig genoeg is voor een flinke versnelling en die een stroom van minstens 40 Ampere aan kan.

Zijn dit soort spoelen ergens te bestellen? Zo ja, waar?

Als deze niet te verkrijgen zijn, welk materiaal raden jullie ons dan aan om te gebruiken voor de spoel? Zal een gewone stroomdraad van de karwei voldoen bijvoorbeeld?

Bij voorbaat dank

Re: Een spoel

Hallo,

Ik werk voor een energie bedrijf! Ik vind het gewldig want ik ben pas 17 jaar en doe de opleiding Monteur Middenspanningsinstallaties..

Als je meer interesse hebt en foto's of een keer wil kijken in een trafo (hangt af waar we zitten in NL) kan je wel keer mee in een trafo..

Ook lassen wij Hoogspannings kabels, dus 50 kV tot 380 kV..

Groetjes

[email protected]

Re: Een spoel

AvengerNL schreef:Heey,

voor ons profielwerkstuk zijn een vriend en ik bezig met het bouwen van een elektromagnetisch kanon. Na eerst wat onderzoekende proefjes gedaan te hebben willen we nu toch echt eens gaan beginnen met bouwen. Nou is onze vraag echter, waar kunnen wij het beste ene spoel vandaan halen die krachtig genoeg is voor een flinke versnelling en die een stroom van minstens 40 Ampere aan kan.

Zijn dit soort spoelen ergens te bestellen? Zo ja, waar?

Als deze niet te verkrijgen zijn, welk materiaal raden jullie ons dan aan om te gebruiken voor de spoel? Zal een gewone stroomdraad van de karwei voldoen bijvoorbeeld?

Bij voorbaat dank
Hallo Kanonbouwers!!,

Waar komt die waarde van 40A vandaan? en hoe willen jullie het dan precies gaan doen??

Een gewone "stroomdraad", ik neem aan dat je de draad bedoeld die in een huisinstallatie wordt gebruikt, zou ik niet nemen want daar zit zo een dikke isolatie omheen dat je wel erg veel ruimte verliest.

Ga eens googelen en zoek op: "ring van Thomson".

Die ring schiet je met gemak tegen het plafond!!! Sucses ;)

Berichten: 3

Re: Een spoel

Die 40A is de stroombron die we kunne gebruiken.

Maar stel, wij gebruiken koperdraad om een spoel te maken. Zal dat werken? Hoe krijgen wij een GOEDE spoel gemaakt?

Re: Een spoel

AvengerNL schreef:Die 40A is de stroombron die we kunne gebruiken.

Maar stel, wij gebruiken koperdraad om een spoel te maken. Zal dat werken? Hoe krijgen wij een GOEDE spoel gemaakt?
Bij het ontwerp van een apparaat uitgaan van je voeding omdat je voedingsapparaat 40A kan leveren klinkt nier erg deskundig.(Sorry)

Uiteraard gebruik je koperdraad om een spoel te wikkelen. (Soms wordt in een enkel geval aluminium gebruikt.)

Volgens mij beginnen jullie verkeerd.

Eerst op een rijtje zetten wat je wilt dat je apparaat gaat doen, dan berekenen wat je daarvoor nodig hebt en daarna pas gaan bouwen!

Een goede spoel wikkelen is niet iets wat hier zo maar even kan worden uitgelegd, je hebt zowiezo goed gereedschap en vakkennis nodig!

En dat laatste, nogmaals sorry, is als ik jullie vraagstelling zo zie niet echt aanwezig.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Een spoel

*gast_Herman_* schreef:je hebt zowiezo goed gereedschap en vakkennis nodig!

En dat laatste, nogmaals sorry, is als ik jullie vraagstelling zo zie niet echt aanwezig.
voor ons profielwerkstuk zijn een vriend en ik bezig met het bouwen van een elektromagnetisch kanon. ..//..
Dus, Gast Herman, niet zo vreemd dat die vakkennis niet aanwezig is, nietwaar, we hebben hier niet te maken met professionals maar met middelbare scholieren. Jij weet er zo te zien meer van, ik zou zeggen, help ze eens goed op weg.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 582

Re: Een spoel

Je moet wat onderzoek doen naar "Railgun" op het net.
Het eerste wiel was echt niet rond

Reageer