Springen naar inhoud

Zakelijke brief

• Log in om te kunnen reageren

non

non

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2007 - 21:34

---
Zouden jullie de bijlage willen controleren op fouten die er in staan.

De opdracht is:
een zakelijke brief maken naar een vrouw die de toekomst kan voorspellen, want de redactie van de schoolkrant wil weten hoe de toekomst van de school er uit ziet. (onzin, ik weet 't)
---

Non.

Bijgevoegde Bestanden

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 oktober 2007 - 22:00

Hmm... ik heb altijd een andere opmaak geleerd, namelijk de volgende:
  • Afzender
  • Geadresseerde
  • Plaats en datum
  • Betreft
  • Daadwerkelijke inhoud
  • Afsluitende zin
  • Met vriendelijke groet, / Hoogachtend, of iets dergelijks
  • Handtekening
  • Naam
  • Bijlagen (indien aanwezig)
Als ik naar jouw brief kijk, dan staat punt 1 op de verkeerde plaats (staat nu onderaan, moet bovenaan).
Nummer 4, betreft, mist ook. Dit is niet meer dan dit (of iets wat er op lijkt):

Betreft: Voorspelling toekomst school

Bij de bijlagen zet je alleen het aantal, niet wat het allemaal is.

Inhoudelijk heb ik het volgende gezien:
  • Er staat dat er '1 bijlage ontbreekt'. Je moet geen cijfers gebruiken, maar letters. Er moet dus komen te staan dat er 'ťťn bijlage ontbreekt'.
  • 'De redactie' is enkelvoud, dus moet het zijn: 'De redactie komt er maar niet uit', waarbij 'maar' nogal spreektaal is, die je in een zakelijke brief niet gebruikt.
  • Vervolgens ga je twee vragen stellen. Je somt ze echter op. Dit is niet de bedoeling. Je moet gewoon in normale zinnen deze twee vragen naar voren brengen. Eventueel zelfs een apart alinea per vraag om in de rest van die alinea te vraag toe te kunnen lichten.
  • Bij je naam onderaan staan complete gegevens van je. Je moet echter niet meer dan je naam vermelden en eventueel namens wie of wat je schrijft. In dit geval zou het dus iets als dit moeten worden:

Namens de redactie van de Schanier,
    Sharon Pleij

Dit is wat ik zogauw heb gevonden. Ik sluit niet uit dat er nog een foutje in staat waar ik zelf ook overheen gekeken hebt, maar je kunt hiermee in ieder geval onderweg. Misschien dat je ook nog iets aan deze site hebt. Hier is redelijk wat informatie te vinden die handig is bij het schrijven van een zakelijke brief.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Elke

Elke

• >250 berichten
  • 402 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 oktober 2007 - 10:02

Je kan dan die gegevens die je nu bij de afsluiting hebt staan bovenaan de brief zetten, boven de gegevens van de geadresseerde, zoals PdeJongh ook in zijn opsomming aangaf.

Veranderd door Elke, 31 oktober 2007 - 10:03

Destiny is but a word created by man to accept reality

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 november 2007 - 16:12

Ook ik heb nog wat opmerkingen.

Als eerste bestaan er briefconventies (= normen waaraan je moet voldoen wanneer je een brief schrijft). De normen voor een zakelijke brief vind je hier. Jouw brief zondigt tegen een deel van deze normen. Bijvoorbeeld:

Geachte mevrouw,

Die komma hoort daar niet. Verbeter aan de hand van die normen ook de rest van je brief.

Wat betreft de inhoud (de opmerkingen van PdeJongh herhaal ik niet):

De redactie komen er maar niet uit wat voor mogelijkheid we gaan doen, we willen allemaal wat anders.

Een mogelijkheid "doe" je niet. Die komma zou ik verder veranderen in een dubbelepunt of een punt.

Toen zagen we de advertentie van u, dit sprak ons aan.

Beter is: "Toen zagen we uw advertentie, die ons aansprak." of "Toen zagen we uw advertentie. Die sprak ons aan.".

Wij hebben de volgende vragen aan u:

Vragen heb je niet "aan" maar "voor" iemand.

Ook zouden wij graag een foto van u in de schoolkrant willen zetten plus de voorspelling die u gedaan heeft, vind u dit goed?

• Die "plus" past niet in een formele brief;
  • Verander die komma in een punt;
  • "Vindt" wordt met -dt geschreven.

Graag zouden wij willen dat we voor 14 maart een antwoord ontvangen

Deze zin zou ik herformuleren (en beŽindigen met een punt).

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures