Straling, geleiding en convectie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 18

Straling, geleiding en convectie

Het volgende vraagstuk krijg ik niet opgelost!

Wanneer een staaf aan één zijde verwarmd wordt met een T1 van 1100gr C, lengte staaf x_as=100mm lang, wat wordt de temperatuur op plaats T(x_as) rekening houdende met geleiding, convectie en straling?

Alle gegevens zijn bekend van het materiaal (253MA), de omgeving (lucht bij 20gr C)

Voor de stellen is namelijk dat alle drie de warmtetransporten (geleiding, convectie en straling) van invloed op elkaar zijn.

Mijn vraag luidt dus: Hoe vlecht je de formules van geleiding, convectie en straling in elkaar?

Mvg,

Derek Benner

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Straling, geleiding en convectie

Volgens mij is geleiding vele malen hoger dan convectie (van de lucht) en straling door de lucht, deze twee zijn afkoelende methodes terwijl de eerste de temperatuur gelijk wil trekken.

De warmte overdracht in de staaf is enkel door geleiding.

Berichten: 18

Re: Straling, geleiding en convectie

DePurpereWolf schreef:Volgens mij is geleiding vele malen hoger dan convectie (van de lucht) en straling door de lucht, deze twee zijn afkoelende methodes terwijl de eerste de temperatuur gelijk wil trekken.

De warmte overdracht in de staaf is enkel door geleiding.
Hier ben ik mij van bewust...

Maar de staaf zal a.g.v. de convectie en straling WEL warmte verliezen aan zijn omgeving en de T(x_as) zal lager zijn dan T1, maar hoeveel lager?

PS: Klopt de overtuiging dat Qgeleiding = Qconvectie + Qstraling

Mvg,

Derek

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Straling, geleiding en convectie

Je kunt de staaf zien als een koelvin. Ik verwaarloos straling. Dan vind ik de tweede orde differentiaalvergelijking...

d2Tx/dx2 - αpTx/(λA) = -αpTomgeving/(λA)

Met straling wordt het nog wat ingewikkelder. Is moeilijk op te lossen in ieder geval.

Berichten: 18

Re: Straling, geleiding en convectie

Sybke schreef:Je kunt de staaf zien als een koelvin. Ik verwaarloos straling. Dan vind ik de tweede orde differentiaalvergelijking...

d2Tx/dx2 - αpTx/(λA) = -αpTomgeving/(λA)

Met straling wordt het nog wat ingewikkelder. Is moeilijk op te lossen in ieder geval.
Het vineffect heb ik idd doorgerekend en heb ik mooie waarden Het wordt inderdaad ingewikkelder met straling, maar bij deze temperaturen (1100 gr. C) moet er rekening mee gehouden worden.

Bestaan er boeken waar het vineffect beschreven staat met straling verwerkt in de formule???

Gegroet,

Derek

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Straling, geleiding en convectie

Met straling moet je het volgende oplossen...

d2Tx/dx2 - pεσTx4/(Aλ) - pαTx/(Aλ) = -pεσTomgeving4/(Aλ) - pαTomgeving/(Aλ)

Daar word ik niet vrolijk van.

Berichten: 18

Re: Straling, geleiding en convectie

Sybke schreef:Met straling moet je het volgende oplossen...

d2Tx/dx2 - pεσTx4/(Aλ) - pαTx/(Aλ) = -pεσTomgeving4/(Aλ) - pαTomgeving/(Aλ)

Daar word ik niet vrolijk van.
haha, ik kan begrijpen dat je er niet vrolijk van wordt!!! Maar ik ben wel erg blij met je formule, wellicht dat Mathcad er wél iets mee kan...

Heb je misschien nog een bronvermelding?

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Straling, geleiding en convectie

Heb je misschien nog een bronvermelding?
Zelf afgeleid met de wet van Fourier en de wet van Stefan-Boltzmann.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Straling, geleiding en convectie

Hoe heb je dat afgeleid als ik vragen mag?

Berichten: 18

Re: Straling, geleiding en convectie

Zeer knap dat je het zelf heb afgeleid, maar kun je misschien ook uitleggen hoe je de formule hebt afgeleid?

Wellicht een kleine toelichting welke warmteoverdrachtscoëfficiënten waar worden gebruikt? Welke randvoorwaarden gelden er voor de partiële differentiaalvergelijking?

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Straling, geleiding en convectie

Tx = temperatuur op plaats x

Tomg = temperatuur omgeving

q = warmtestroom (Watt)

A = oppervlakte doorsnede staaf

p = omtrek staaf

λ = warmtegeleidingcoëfficiënt staaf

α = warmteoverdrachtcoëfficiënt naar de omgeving

ε = emissiecoëfficiënt van de staaf

σ = constante van stefan-boltzmann

Verdeel de staaf in plakjes met dikte dx. Dan geldt met de wet van Stefan-Boltzmann:

q = qx+dx + pα(Tx – Tomg)dx + εσ(Tx4 – Tomg4)dx

Dit wordt:

dq/dx = -pα(Tx – Tomg)dx - εσ(Tx4 – Tomg4)

Invullen van de wet van Fourier:

Aλd2Tx/dx2 = pα(Tx – Tomg)dx + εσ(Tx4 – Tomg4)

Dit wordt weer de vergelijking die ik al gegeven heb.

Eén randvoorwaarde is dat Tx=0 = Tverwarmd, de andere randvoorwaarde weet ik zo even niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Straling, geleiding en convectie

Ik zie nu dat ik in de uitwerking vergeten ben om de stralingsterm te vermenigvuldigen met de omtrek p van de staaf.

Berichten: 18

Re: Straling, geleiding en convectie

Ik zie nu dat ik in de uitwerking vergeten ben om de stralingsterm te vermenigvuldigen met de omtrek p van de staaf.


Is het mogelijk dat ik die uitwerkingen een keer mag zien? Het is zoals je zelf al aangeeft niet iets om vrolijk van te worden ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Straling, geleiding en convectie

Mijn uitwerking staat hierboven toch al? Je moet alleen zelf de differentiaalvergelijking nog oplossen, daar begin ik niet aan.

Reageer