Infrarood absorbeert en zichtbaar licht reflecteert

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Infrarood absorbeert en zichtbaar licht reflecteert

Is er een verf die Infra rood absorbeert en zichtbaar licht reflecteert?

Zoniet geheel dan een verfsoort die dit effect benadert?

groeten

P van Meel

Berichten: 683

Re: Infrarood absorbeert en zichtbaar licht reflecteert

Ik weet niet wat voor verf het is, maar de groene verf waarmee men legertanks beschildert reflecteert niet/nauwelijks infrarode straling. Dit heeft als voordeel dat de tanks s'nachts vrijwel onzichtbaar zijn, ook als de vijand een nachtkijker gebruikt.

Berichten: 88

Re: Infrarood absorbeert en zichtbaar licht reflecteert

Wat voor infrarood? Nabij? Ver?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Infrarood absorbeert en zichtbaar licht reflecteert

Huh?

heb je het over de afstand van de bron tot het reflectieoppervlak? Maakt dat uit dan..?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 88

Re: Infrarood absorbeert en zichtbaar licht reflecteert

Nee, over de golflengte van het infrarood, en dat maakt denk ik wel uit.

Re: Infrarood absorbeert en zichtbaar licht reflecteert

Ik weet niet wat voor verf het is, maar de groene verf waarmee men legertanks beschildert reflecteert niet/nauwelijks infrarode straling. Dit heeft als voordeel dat de tanks s'nachts vrijwel onzichtbaar zijn, ook als de vijand een nachtkijker gebruikt.
Hangt wel van je soort infrarood af, het infrarode gebied is namelijk nogal groot. (alles boven 700 nm, dus je magnetron, die is ook infrarood... :shock: )

De verf die gebruikt wordt bevat juist organische elementen om in het nabij-infrarood de hoge reflectie van vegetatie te benaderen (anders vallen ze zo op in de bosje wanneer je false-colour foto's maakt).

In het thermische infrarood is de emissie juist lager (emissie, dus ander proces dan reflectie), zodat de warmte van de motor etc, minder goed te detecteren is.

Als de eerste vraag over nabij-infrarood gaat: ja, die zijn er. Ik kan je geen merk/type noemen, maar heb wel wat reflectiemetingen van auto's en afhankelijk van het soort lak heb je wel of geen reflectie in het NIR.

Reageer