Zure/basische ions

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 43

Zure/basische ions

hallo,

weten jullie een basische anion , een zure kation en een basische kation ? Ik vind er maar geen !!!

en kunnen jullie mij website's aanraden waarop de grondslagen van de algemene chemie goed staan uitelegd ?

Dank u wel, blauwe

Berichten: 190

Re: Zure/basische ions

Ik snap je vraag niet helemaal maar volgens mij is het basisch anion het ion OH-,

het zuur kation H+ en een basich kation kan elk positief ion zijn in een basische verbinding.

Maar ik laat eerst anderen ook reageren op je post want ik ben niet zeker van m"n stuk omwille van je rare vraagstelling.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Zure/basische ions

OH- is inderdaad een basisch anion - maar er zijn er zeer veel. Azijnzuur bijvoorbeeld, en alle andere zwakke zuren die in hun zure vorm neutraal zijn. Zo zijn er ook een aantal zure kationen, bijvoorbeeld H+ en NH4+.

Een basisch kation is veel minder waarschijnlijk. Zo'n ion is al positief geladen en zal dus niet snel een binding aangaan met een ander positief deeltje (het opnemen van een H+ deeltje is een kenmerk van een base)

Wat wel kan is een molecuul dat ergens in de structuur een positieve lading heeft, en ergens anders een basische groep. Een voorbeeld is het (2-aminoethyl)-trimethylammonium ion: H2N-CH2-CH2-N(CH3)3+, maar dat is al redelijk vergezocht.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer