snaartheorie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

snaartheorie

Heey!

Kan iemand (in begrijpelijke taal) de snaartheorie uitleggen. Op internet vind ik allemaal hele moeilijke berekeningen!

alvast bedankt!

Berichten: 39

Re: snaartheorie

Wel,

Snaartheorie zegt in wezen dat alles wat is opgebouwd is uit 1 dimensionale snaren met verschillende lengtes. Deze snaren zouden trillen met een bepaalde frequentie, waarna die trillingen bepalen wat voor materie of energie ze zouden voorstellen. Als deze snaren in aanraking komen, kunnen ze tijdelijk een nieuwe snaar vormen, die de trillingen samenvoegt. (dit in tegenstelling tot klassieke deeltjesbotsingen, die ervan uitgaan dat alleen de richting en snelheid wijzigt.). Detail; de snaartheorie impliceert een 11e dimensie, waarbij de meeste daarvan niet merkbaar zouden zijn, daar ze zodanige kromming hebben.

Graag merk ik ook op dat snaartheorieën vaak haaks staan op de quantumfysica, die enkel kansen voorspelt.

Voor de snaartheorie is ook geen enkel toetsbaar bewijs, waarbij dit voor de quantumfysica wel het geval is, en quantumfysica ondertussen enkele stevige bewijzen wist neer te zetten.

Re: snaartheorie

heey,

bedankt, maar op internet heb ik gevonden dat dit een soort samenvoegingen was tussen de relativiteitstheorie en de quantummechanica! Waar Einstein dus altijd al op gehoopt had! Weet je misschien ook wat volgens de snaartheorie de toekomst van het heelal is?

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: snaartheorie

Misschien geeft deze site nog wat meer uitleg.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: snaartheorie

Sorry maar "De Snaartheorie" s****t

Waarom moet je een 11de dimensie en 1dimensionale trillende snaren uitvinden? Het kan toch ook veel simpeler?

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: snaartheorie

aaargh schreef:Sorry maar "De Snaartheorie" s****t

Waarom moet je een 11de dimensie en 1dimensionale trillende snaren uitvinden? Het kan toch ook veel simpeler?


Geef dan maar eens een goed voorbeeld.

Berichten: 104

Re: snaartheorie

aaargh schreef:Sorry maar "De Snaartheorie" s****t

Waarom moet je een 11de dimensie en 1dimensionale trillende snaren uitvinden? Het kan toch ook veel simpeler?
Dat dacht men bij elke theorie, zoals de relativiteitstheorie. Waarom zou je invoeren dat tijd en lengte vertraagen, is dat niet wat overdreven?

Ik ben er vrijwel zeker van dat je mening op niets gebaseerd is buiten dan je conservatieve gevoel over de realiteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: snaartheorie

zoek in dit forum naar elegant heelal of elegant universe. daar staat een adres van 3 uur videomateriaal waar de theorie wordt uitgelegd
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: snaartheorie

aaargh schreef:Sorry maar "De Snaartheorie" s****t

Waarom moet je een 11de dimensie en 1dimensionale trillende snaren uitvinden? Het kan toch ook veel simpeler?
Kennelijk niet, want dan blijk je op een gegeven moment verschillende dingen niet te kunnen vangen in één model. Vandaar bijvoorbeeld de problemen met het verenigen van relativiteit en QM.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 718

Re: snaartheorie

san schreef:heey,

bedankt, maar op internet heb ik gevonden dat dit een soort samenvoegingen was tussen de relativiteitstheorie en de quantummechanica! Waar Einstein dus altijd al op gehoopt had! Weet je misschien ook wat volgens de snaartheorie de toekomst van het heelal is?
Dat is wat de snaar theoretici beweren maar in werkelijkheid schijnt dat nogal tegen te vallen.

Re: snaartheorie

Snaartheorie is 'n quantum veldtheorie. Snaartheorie ondersteund het bestaan van 'n massa-loos spin-2 deeltje, met andere woorden, zwaartekracht wordt ondersteund. Dit wordt inderdaad uitgelegt als de vereniging van de ART (alegemene relativiteitstheorie) met QM (quantummechanica).

Berichten: 55

Re: snaartheorie

Stringtheory is inderdaad een goeie kandidaat voor de 'Theory of Everything'.
sdfsgdsfh

Berichten: 104

Re: snaartheorie

Bert schreef:
san schreef:heey,

bedankt, maar op internet heb ik gevonden dat dit een soort samenvoegingen was tussen de relativiteitstheorie en de quantummechanica! Waar Einstein dus altijd al op gehoopt had! Weet je misschien ook wat volgens de snaartheorie de toekomst van het heelal is?
Dat is wat de snaar theoretici beweren maar in werkelijkheid schijnt dat nogal tegen te vallen.


Tegenvallen?

Ik ken nog niet veel van snaartheorie, maar ik moet tegen volgend jaar een thesisonderwerp kiezen en quasi 80% gaat over stringtheorie. Hetgeen wat ik gehoord heb is dat er natuurlijk wel problemen zijn met deze theorie maar deze zijn niet onoverkomelijk.

Natuurlijk vermelden de proffen bijna alleen de positieve en verdoezelen ze een beetje de negatieve punten van de stringtheorie om zoveel mogelijk leerlingen zich te laten verdiepen in deze theorie.

Berichten: 718

Re: snaartheorie

zaghtak schreef:Ik ken nog niet veel van snaartheorie, maar ik moet tegen volgend jaar een thesisonderwerp kiezen en quasi 80% gaat over stringtheorie. Hetgeen wat ik gehoord heb is dat er natuurlijk wel problemen zijn met deze theorie maar deze zijn niet onoverkomelijk.

Natuurlijk vermelden de proffen bijna alleen de positieve en verdoezelen ze een beetje de negatieve punten van de stringtheorie om zoveel mogelijk leerlingen zich te laten verdiepen in deze theorie.
Dat vind ik heel merkwaardig want een universitaire studie hoort juist kritisch denken bij te brengen (naast veel kennis).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: snaartheorie

Snaartheorie is 'n quantum veldtheorie. Snaartheorie ondersteund het bestaan van 'n massa-loos spin-2 deeltje, met andere woorden, zwaartekracht wordt ondersteund. Dit wordt inderdaad uitgelegt als de vereniging van de ART (alegemene relativiteitstheorie) met QM (quantummechanica).


Heeft iemand al eens de Einsteinvergelijkingen uit de snaartheorie weten af te leiden?
Never underestimate the predictability of stupidity...

Reageer